Codziennie 5 osób opuszcza Podlaskie w poszukiwaniu pracy. Oni mają wizję jak to zmienić

przedsiebiorcze podlasie

Lokalni biznesmeni ruszają z akcją społeczną. Czy rzeczywiście do roku 2030 wyjedzie stąd na zawsze 23 tysiące osób?

Ucieczka Podlasian do innych miast i krajów powodowana jest przede wszystkim brakiem pracy i chęcią większego zarobku. Stoimy przed poważnym wyzwaniem. Jak zapobiec ucieczce z Podlasia wykształconych ludzi? Poznajcie dwie organizacje, które próbują rozwiązać ten problem.

Jak rozbudzić gen sukcesu

Fundacja Gen Sukcesu cyklicznie prowadzi motywacyjne spotkania dla młodzieży. Praktycy biznesu pokazują młodym ludziom, że najwięcej zależy od tego, co myślimy o samych sobie. Założycielem fundacji Jest Lechosław Chalecki oraz Łukasz Bazarewicz. Inicjatywa Fundacji Gen Sukcesu jest przekonująca z dwóch powodów. Pomysłodawcy pracują nie tylko na sukces młodych przedsiębiorców, którymi się opiekują. Ich celem jest osiągnięcie zysków z udziału w sukcesie swoich podopiecznych. Ich działalność nie jest finansowana i napędzana przez abstrakcyjne „środki”. Dwóch przedsiębiorców widzi w tym własny biznes, więc zrobią wszystko, aby ich inwestycja okazała się rentowna. To pierwszy powód. Drugim są wspomniani założyciele. Lechosław Chalecki to znany w środowisku biznesu twórca Szkoły Inspiracji i autor książki „Potęga Życia”. Łukasz Bazarewicz stworzył swój pierwszy dochodowy biznes w wieku siedemnastu lat, a dziś – w wieku dwudziestu pięciu – zarządza wieloma dochodowymi biznesami m.in. Grupą Martom, jest właścicielem sklepu alejaopon.pl. Obaj panowie ruszają na podbój szkół. Chcą w nich tłumaczyć czego w przyszłości będzie od pracowników oczekiwał pracodawca. Mają zamiar realnie przygotowywać młodych ludzi do spotkania z rynkiem pracy. Długo przed tym, gdy zaczną pierwszą pracę. Fundację wspiera wiele znanych nazwisk. 

Kilka miesięcy temu na Stadionie Miejskim Fundacja Gen Sukcesu zorganizowała konferencję, podczas której trener Jagielloni Białystok, Michał Probierz oraz dziesięciu znanych na Podlasiu przedsiębiorców opowiadało o swoich receptach na sukces.

Zwróć uwagę na kompetencje przyszłości

Wyzwaniem dla szkół, uczelni, rodziców jest kształtowanie dzieci pod kątem tego, jak mają radzić sobie w dynamicznie zmieniających się warunkach gospodarczych. Wśród wielu kompetencji, jakie powinny rozwijać współczesne dzieci jest samoświadomość, zarządzanie sobą, przedsiębiorczość. Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego uruchomiła kampanię społeczną „Postawmy na młodych”, aby szukać talentów inaczej niż wszyscy dotąd – wśród dzieci. W zasięgu akcji są nie tylko uczniowie szkół średnich, ale także przedszkolaki. „Wspólna praca się opłaca”, „Jak zarobić pierwszy tysiąc”, „Sukces w moim obiektywie”, „Produkt w moim obiektywie” – to konkursy, które mają uczyć zaradności, kreatywności i przedsiębiorczości. Od od marca uczniowie szkół średnich uczestniczą w spotkaniach „Biznes z pasji”. O biznesie opowiadają im najbardziej wyjątkowi młodzi przedsiębiorcy, którzy swój biznes prowadzą tu i teraz.

Od lewej: Andrzej Parafiniuk - prezez PFRR, Marek Dźwigaj - viceprezes PFRR podczas konferencji prasowej dot. kampanii "Postawmy na młodych", fot. Przedsiębiorcze Podlasie
Od lewej: Andrzej Parafiniuk – prezes PFRR, Marek Dźwigaj – viceprezes PFRR podczas konferencji prasowej dot. kampanii „Postawmy na młodych”, fot. Przedsiębiorcze Podlasie
autobus
Autobus promujący kampanię „Postawmy na młodych”, fot. Przedsiębiorcze Podlasie

Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego (PFRR), którą od lat tworzą ludzie z otoczenia biznesu, chce pokazać, że warto nowe pokolenie Podlasian przygotować do warunków gospodarczych, które nas otaczają. Chcemy kształtować potencjał młodych ludzi tak, by Podlasie widzieli jako swoje miejsce na ziemi – opowiada Andrzej Parafiniuk, prezes PFRR. To oni za chwilę będą pracować w podlaskich firmach. Ich kompetencje będą stanowiły o sile podlaskiej gospodarki. Nasza kampania chce skonfrontować ofertę regionu z oczekiwaniami młodych ludzi. 

Kampanię społeczną PFRR nie można zaliczyć do standardowych. „Czym skorupka za młodu nasiąknie…” – w zgodzie z tym powiedzeniem, twarzami kampanii reklamowej zostały charakterystyczne jaja. Zobaczcie film.

„Postawmy na młodych” ma skutecznie zwrócić uwagę wszystkich kluczowych dla rozwoju rynku pracy środowisk, na problem wyludniania się regionu.

Prognozy demograficzne pokazują, że trzeba działać jak najszybciej – mówił Marek Dźwigaj, wiceprezes PFRR. – Obraz podlaskiej gospodarki to jest obraz pracy przedsiębiorców i warunków, w jakich funkcjonują. Przedsiębiorcy są sprzymierzeńcem społeczeństwa. We wspólnym interesie powinniśmy więc pracować nad tym, żeby poprawić warunki, w których funkcjonują. Powinniśmy zjednoczyć regionalne siły i elity, żeby lobbować o adekwatną i skuteczną centralną interwencję w naszym regionie – dodaje Marek Dźwigaj.

Pora na przebudzenie – każdy emigrant to utracony podatnik

Tylko rozwój regionalnej gospodarki może powstrzymać niekorzystne prognozy wyludnienia Podlasia. Gen Sukcesu, Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego czy Stowarzyszenie Europartner (właściciel portalu przedsiebiorczepodlasie.pl), chcą realnie wpływać na edukację Podlasian w każdym wieku oraz pokazywać, jak budować przyszłość bez emigracji do innych miast i regionów. Na czym w swojej pracy powinny Waszym zdaniem skupić się organizacje pozarządowe?

Komentarze