Maciej Fiedler i historia sukcesu FIBARO – smart home, który zaczął od garażu

Maciej Fiedler to poznański przedsiębiorca, który rozpoczynał od sprzedaży komputerów, później postawił na internet radiowy, a od 8 lat rozwija projekt polskiego inteligentnego domu – FIBARO. Jego firma startowała w garażu, teraz są dostępni na ponad 100 rynkach.

Entuzjasta nowych technologii, geek, gadżeciarz – tak najchętniej opisuje się Maciej Fiedler. Na pomysł stworzenia FIBARO wpadł poniekąd w wyniku frustracji. Chciał zautomatyzować swój dom, ale wszystkie produkty konkurencji nie spełniały wymagań: były trudne w instalacji, często wymagały remontu, a do tego były zawodne  i nieintuicyjne.

Tak narodziła się idea stworzenia prostego, polskiego systemu smart home, który dzięki bezprzewodowej technologii nie będzie wymagał remontu mieszkania. Grupa entuzjastów pomysłu Macieja Fiedlera zebrała się dość szybko i rozpoczęto prace – niczym w amerykańskim start-upie, bo w garażu.

Początki były dość skomplikowane, a warunki specyficzne. Myślę, że śmiało można to nazwać partyzantką, skoro nasz garaż dość regularnie zalewało w trakcie większych opadów – mówi Maciej Fiedler, prezes zarządu Fibar Group S.A.

Mimo początkowych trudności, FIBARO szybko opracowało pierwsze produkty. Następnie trzeba było uruchomić sprzedaż. Maciej Fiedler postawił na odważną strategię – jak najszybciej rozpocząć eksport produktów poza granice Polski. To dało FIBARO duży zastrzyk gotówki, który pozwolił na stworzenie kolejnych produktów.

W tej chwili FIBARO zatrudnia ponad 400 osób, z czego około 150 pracuje w fabryce w Poznaniu. Znajdują tu zatrudnienie nie tylko specjaliści od IT, ale także złotnicy. To ciekawy przykład, bo niektóre z komponentów produktów FIBARO wymagają takiej precyzji, że nie wystarcza nawet dokładność maszyn.

Rozwijamy się bardzo dynamicznie. W portfolio posiadamy już ekosystem produktów, który może zaspokoić większość potrzeb osób, które chcą stworzyć inteligentny dom. Na rynkach zagranicznych pomaga nam polskość – fakt, że produkujemy i projektujemy to wszystko w kraju, jest dla nas dużym wyróżnikiem – komentuje Maciej Fiedler.

FIBARO może pochwalić się także współpracą z największymi gigantami technologicznymi – od niedawna produkty polskiej firmy można kupić nawet za pośrednictwem oficjalnych kanałów sprzedaży Apple w online. To jednak nie wszystko – od zeszłego roku produkty z Poznania można obsługiwać za pomocą inteligentnych asystentów produkcji Amazon i Google. Jak zapewnia Maciej Fiedler, to zaledwie początek – wkrótce firma ogłosi kolejne partnerstwa.

Prowadząc biznes w kategorii internetu rzeczy, mamy tą niesamowitą przyjemność, że większość konkurujących ze sobą firm chce się ze sobą integrować. Wszystkim zależy, aby urządzenia od firmy A i B działały ze sobą, bo to daje największą korzyść klientom – dodaje Maciej Fiedler.

FIBARO posiada obecnie w swoim portfolio 18 produktów-– są to różnego rodzaju czujniki, urządzenia wykonawcze, a także centrale integrujące cały system. Od niedawna, w ofercie producenta jest dostępny Intercom czyli inteligentny domofon, z którego połączenia możemy odbierać na smartfonie.

W Intercomie najbardziej lubię jego design. To fantastycznie zaprojektowany produkt. Dopiero co wszedł na rynek i zdobył już trzy nagrody. Cieszę się, że doceniają go również zewnętrzni eksperci  – zauważa Maciej Fiedler.

Artykuł partnerski

 

Komentarze