Każdy kiedyś jeździł lub chciał jeździć Corsą. Sprawdzamy nowego Opla w białostockich warunkach

Korki to domena każdego miasta. Białystok liczy niemal trzysta tysięcy mieszkańców, więc w godzinach szczytu wszyscy spędzamy w korkach sporo czasu. Sprawdziliśmy jak w tym temacie wypadamy na tle innych miast. Do testów posłużył nam Opel Corsa – typowe auto dla mieszkańca miasta. Nie jest ani za małe, ani za duże, umożliwia łatwe parkowanie i posiada wiele funkcji przydatnych podczas miejskiej jazdy. Partnerem testu jest Top Auto Andrzej Arefiew Dealer Opla.

W godzinach szczytu w Białymstoku jeździmy najszybciej. W centrum Białegostoku średnia prędkość wynosi ok. 37 km/h. W stolicy Podlasia najdłużej trwa spowolnienie ruchu. Poranne godziny szczytu rozpoczynają się przed 8:00 i trwają do 11:00. Najbardziej zatłoczone ulice to Branickiego, Sienkiewicza, Lipowa, Kalinowskiego. We Wrocławiu, Krakowie, Olsztynie o tej samej porze, jechalibyśmy o 10-15 km na godzinę wolniej. Czas spędzony w korkach jest bezproduktywny i sporo kosztuje. Statystycznie z kieszeni jednego kierowcy przez korki ubywa średnio ok. 200 złotych miesięcznie.

Miejskie auto – sposób na korki

Szukając odpowiedniego samochodu do jazdy po mieście, warto wziąć pod uwagę kilka czynników. Przetestowaliśmy dwa miejskie modele Opla, by sprawdzić ich wady i zalety podczas jazdy w mieście. Jednym z najważniejszych kryteriów były dla nas rozmiary samochodu. Poruszając się po Białymstoku mniejszym autem, kierowca czuje się znacznie pewniej. To duży komfort na parkingach w centrum i w galeriach handlowych. Wymiary takich samochodów wpływają także na ich ogólną zwrotność. Do testów posłużył nam Opel Mokka i Corsa. Późną jesienią zarówno kobiety i mężczyźni docenią podgrzewane fotele i kierownicę.

Nieodłącznym elementem miejskiej codzienności jest telefon komórkowy. W ruchu miejskim przydatny okazał się, więc system głośnomówiący. Dzięki temu udogodnieniu unikniemy mandatu, ale też zwiększamy bezpieczeństwo swoje, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Stanie w korkach wielu z nas wykorzysta na poranną rozmowę z kimś bliskim (Wy też stale robicie to w aucie?!). Dobrze jest używać zestawu głośnomówiącego, który rozpoznaje komendy głosowe. Pozwala na korzystanie z telefonu bez użycia dłoni.

Odwiedziliśmy Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej. Jazda Corsą po nowej obwodówce Białegostoku pozwalała na przyspieszenie do 100 km/h, fot. Top Auto Arefiew
Szybka ucieczka z centrum do Podlaskiego Muzeum Kultury Ludowej, fot. Top Auto Arefiew

Jazda po polskich metropoliach generuje wyższe koszta eksploatacji samochodu. Zwracając uwagę na spalanie auta i przeciętne zużycie paliwa, w zupełności wystarczy nam mała moc silnika, np. 1,4 l czy 1,6 l. Producenci, w dobie walki o coraz mniejsze zużycie paliwa, podnoszą wydajność silników. Testowany przez nas Opel Mokka ma napęd na 4 koła, a jego przyspieszenie do 100 km/h wynosi 9,8 sekundy. Corsa, którą wyjechaliśmy poza granice stolicy Podlasia, dobrze sprawdzała się również w trasie. Piąta generacja tego modelu przy silniku o pojemności 1,4 ma przyspieszenie 14 sekund do 100 km/h.

Ekonomiczna jazda po zatłoczonym mieście

W czasie jazdy w godzinach szczytu ważne jest zachowanie bezpiecznej odległości. Odstęp od poprzedzającego pojazdu powinien wynosić minimum 1,5 m. Bardzo istotna jest też umiejętność przewidywania sytuacji na jezdni. Dzięki temu unikniemy zablokowania skrzyżowania czy przejścia dla pieszych. Największym błędem kierowców stojących w korku jest ciągła zmiana biegów i stale wciśnięte sprzęgło. W ten sposób szybko zniszczymy sprzęgło. W korku nie warto wrzucać drugiego biegu, bo poruszamy się bardzo wolno, a samochody pokonują bardzo małe odległości i często się zatrzymują. Trzeba spokojnie podjeżdżać na pierwszym biegu i wrzucać luz, jeśli tylko silnik zaczyna gasnąć. Stojąc na światłach, nie czekajmy z wrzuceniem biegu do ostatniej chwili. Przygotujmy pierwszy bieg wcześniej, wtedy szybciej ruszymy spod świateł, więcej aut będzie mogło przejechać przez skrzyżowanie. Nowoczesne auto miejskie to dobry pomocnik kierowcy w środowisku miejskiej dżungli. Zapewnia komfortową, ekonomiczną i bezpieczną jazdę nawet mniej doświadczonym kierowcom. Jeśli zainteresował Cię któryś z modeli na zdjęciach sprawdź ceny na http://www.topauto.com.pl/

Ułatwienia dla kierowców

Białystok wdrożył kilka rozwiązań, by przyspieszyć ruch pojazdów w mieście. Mamy inteligentną sygnalizację świetlną. Po remontach dróg powstały pasy jezdni przeznaczone dla autobusów miejskich. Na dużych skrzyżowaniach wydłużono pasy do skrętu w lewo. Wprowadzono także dodatkowe zakazy parkowania na ulicach. Niestety nadal ruch utrudnia kilka wąskich gardeł w mieście, które nie pozwalają na płynny ruch pojazdów.

Opel Mokka w centrum Białegostoku. Mijamy Pałac Branickich, fot. Top Auto
Opel Mokka w centrum Białegostoku. Mijamy Pałac Branickich, fot. Top Auto Arefiew
opel-corsa-top-auto
Odwiedziliśmy także letnią rezydencję Branickich w Choroszczy, fot. Top Auto Arefiew

Artykuł partnerski

Komentarze