15 stycznia referendum w sprawie lotniska. Oto 10 zasłyszanych opinii za i 10 przeciw budowie regionalnego portu lotniczego na Podlasiu

Czy podlaski port lotniczy powstanie? fot. fotolia

Po co nam lotnisko? Jeśli komuś wydaje się, że chodzi tylko o sprawniejsze podróżowanie na wakacje w Egipcie, jest w błędzie. To złożony i ciekawy temat.

Ten artykuł wybiega w przyszłość po referendum. Każdy ma prawo na nie pójść, ale musi mieć świadomość, że ma ono dać przede wszystkim szansę wypowiedzi obywatelom. Teoretycznie, aby było ważne, musi zagłosować 300 tysięcy osób z liczącego 1,2 mln mieszkańców województwa podlaskiego. Mimo to, nasza decyzja nie ma charakteru wiążącego dla samorządu województwa podlaskiego.

Przedsiebiorczepodlasie.pl zupełnie unika tematów o choćby najmniejszym zabarwieniu politycznych, więc zamiast zabierać stanowisko lub przedstawiać jednostronne opinie, stworzyliśmy tabelę z dziesięcioma „zasłyszanymi opiniami” za i przeciw. Wychodzimy z założenia, że naszym obowiązkiem jest dostarczać Wam maksimum informacji, a nie wyręczać kogokolwiek w myśleniu. Co więcej, pod każdym artykułem znajduje się możliwość dodania własnego komentarza, więc – jeśli w Waszej opinii – jakiegoś argumentu tutaj brakuje, koniecznie uzupełnijcie nas dodając swój.

10 PRZECIW10 ZA
1. W 2018 powinien powstać pas startowy pod Suwałkami (lotnisko turystyczno-biznesowe dla lotów do 50 pasażerów; nie obsługuje stałych połączeń turystycznych)
2. W 2018 powstanie lotnisko biznesowo-turystyczne w Białymstoku (Krywlany, inwestycja czeka na pozwolenie od wojewody). W rzeczywistości jest to utwardzony pas startowy do obsługi samolotów zabierających na pokład maksymalnie 50 osób. Słyszałem też, że będą tu mogły lądować nieco większe jednostki, ale na ich pokładzie niezmiennie może zasiadać maksymalnie 50 pasażerów (informacja niepotwierdzona)
3. Przedsiębiorcy z północy województwa wielokrotnie korzystają z lotniska w litewskim Kownie
4. Przedsiębiorcy z okolic Łomży często zapewniają, że z ich punktu widzenia warszawskie lotniska spełniają ich oczekiwania
5. W 2020 podróż pociągiem z Białegostoku do Warszawy powinna trwać dużo poniżej dwóch godzin. Po tym gdy zostanie ukończona inwestycja kolejowa w ramach Rail Baltica (europejski korytarz transportowy i jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej).
6. Jesienią 2018 roku ma zostać oddana do użytku trasa ekspresowa Warszawa-Białystok (trasa S8), która znacznie skróci czas dojazdu samochodem z jednego miasta do drugiego. Umowa warta 404 mln zł została podpisana.
7. Niewiele wiemy o nowym lotnisku – ile będzie kosztować, gdzie powstanie, ile będziemy do niego co roku dopłacać, jakie połączenia będzie oferować…
8. Nawet jeśli na przyszłym białostockim lotnisku powstanie połączenie np. Białystok – Bruksela nie jest powiedziane, że plan lotów będzie dopasowany do potrzeb każdego pasażera. Ich liczba na lotnisku regionalnym może być mocno ograniczona
9. Jeśli port lotniczy powstanie, będzie oddalony o wiele kilometrów od Białegostoku (np. w przypadku Topolan – 28 km)
10. Lotnisko będzie dofinansowywane ze środków publicznych
1. Prognozy wskazują na duży wzrost ruchu lotniczego w Polsce
2. Wielu polityków i przedsiębiorców chciałoby stworzyć na Podlasiu duże centrum logistyczne, więc ewentualne loty handlowe (cargo/transport towarów) byłyby bardzo ważne dla lokalnej gospodarki
3. Przekonanie rządu o potrzebie inwestowania środków unijnych w województwie podlaskim, silne wsparcie polityczne dla regionu. Teoretycznie nie znamy dziś wielu przyszłych założeń, które rzucą nowe światło na nowy port lotniczy.
4. Wiele osób podnosi wątek współpracy prywatno-publicznej, dzięki której pojawiłby się prywatny inwestor, finansujący po części inwestycję i zarabiający na niej
5. Lotnisko to mobilność, która teoretycznie zbliża nas z każdym miejscem na Ziemi i ułatwia przenikanie się poglądów i kultur. Stajemy się mądrzejsi i bardziej otwarci na świat
6. Powszechnie wiadomo, że duży inwestor nie odwiedzi miasta, które nie ma lotniska. Jednak ważne jest również zapewnienie mobilności dla wykwalifikowanej i dobrze opłacanej kadry menadżerskiej, która zmieniając miejsce zamieszkania np. z Szanghaju na Białystok, oczekuje połączeń lotniczych
7. Lotnisko przyciąga turystów, a województwo podlaskie ma w tym temacie ogromny potencjał
8. Lotnisko regionalne to szansa dla mniejszych przedsiębiorców, których nie stać na wyczarterowanie samolotu (w przypadku wspomnianego lotniska biznesowo-turystycznego na Krywlanach)
9. Lotnisko nie będzie zagrażać przyrodzie. Jeśli no. powstanie w Topolanach, będzie 8 km od obszaru Natura 2000 i 3 km od Puszczy Knyszyńskiej, więc nie powinno zagrażać bogactwu naturalnemu województwa podlaskiego
10. Lotnisko to teoretycznie stałe połączenia z europejskimi stolicami. Powinno ułatwić wielu ludziom kontakt z rodziną, która wyemigrowała w celach zarobkowych za granicę

7 stycznia (sobota) odbyła się konferencja prasowa podlaskich przewodniczących związków przedsiębiorców, którzy są zdecydowanymi zwolennikami lotniska. Wśród nich znaleźli się m.in. Lech Pilecki (Podlaski Klub Biznesu), Witold Karczewski (prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku), Ryszard Iwaszkiewicz (Podlaski Klub Biznesu), Cezary Stypułkowski (Podlaskie Forum Gospodarcze), Zbigniew Lenart (Izba Rzemieślnicza i Przedsiębiorczości w Białymstoku), Tomasz Kozłowski (Podlaski Związek Pracodawców). Komitet ds. Referendum ws. Lotniska reprezentowali Paweł Backiel, Tomasz Matan i Stanisław Bartnik. 11 stycznia (wtorek) o godz. 11:00 na WSFiZ odbędzie się publiczna debata, w której każdy z nas może wziąć udział. Wystarczy zarejestrować się na http://lotnisko.evenea.pl/. Natomiast w najbliższy poniedziałek 9.01. w restauracji Camelot odbędzie się konferencja z udziałem przewodniczących związków zawodowych reprezentujących pracowników m.in. OPZZ i NSZZ Solidarność.

Według raportu portalu pasażer.com w Polsce jest tylko pięć rentownych lotnisk. Z drugiej strony większość analiz wskazuje na bardzo duży wzrost ruchu lotniczego w kraju nad Wisłą. Lotnisko najprawdopodobniej nigdy nie będzie sensu stricto opłacalne. Podobnie jak nowa droga Białystok – Warszawa warta pół miliarda złotych. Na tę kwestię trzeba patrzeć szerzej. Przede wszystkim na zyski płynące dla lokalnej gospodarki m.in. dodatkowych wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), nowych miejsc pracy. Warto wspomnieć, że na prostą – po początkowej porażce – wychodzi ostatnio lotnisko w Radomiu, które dzięki połączeniom do Lwowa i Wrocławia, zanotowało wzrost liczby pasażerów na poziomie 1226 procent (liczba jest duża, ponieważ lotnisko miało wcześniej kilka miesięcy przerwy w pracy). Mówi się nawet o inwestorze z Izraela, który chce wziąć udział w inwestycji wartej 100 mln zł. Lubelskie lotnisko zanotowało w 2016 roku wzrost liczby pasażerów na poziomie 42 procent.

Podlaskie referendum  odbędzie się 15 stycznia 2016. Każdy z nas będzie mógł odpowiedzieć na pytanie „Czy jest Pan/Pani za wybudowaniem w województwie podlaskim regionalnego portu lotniczego?”.

Komentarze