Rankingi miast zyskują na znaczeniu. Wakacje w autokarze i w Polsce

Ile trwa najdłuższe polskie „wolne” w roku…

Kto z nas może pozwolić sobie na 14 dni wakacji? Takich szczęśliwców jest coraz mniej. Pozostali łączą pięć dni urlopu z weekendem i tak powstaje najdłuższe „wolne” w roku. Niektórzy mogą liczyć wyłącznie na wolny weekend. To pewnie dlatego turystyczne rankingi polskich miast nabierają nowego znaczenia – wśród Polaków rośnie zainteresowanie podróżowaniem po kraju. Nie przypadkiem obserwujemy dojrzewanie rynku hotelowego i wzrost wydatków reklamowych największych polskich metropolii na promowanie turystyki weekendowej.

Autokarem można zwiedzić więcej

Turystyka objazdowa po Polsce to nowy podróżniczy trend. Przyzwyczailiśmy się do wycieczek objazdowych po Włoszech, Hiszpanii czy Francji. W rozmowie z właścicielem firmy IBATUR, zajmującej się wynajmem autokarów w Białymstoku, dowiadujemy się, że jego pojazdy wypożyczane są coraz chętniej na krótkie i długie wyjazdy objazdowe po Polsce i Europie.

W zauważalny sposób rośnie zainteresowanie polską turystyką weekendową i objazdową. W tym temacie możemy pochwalić się naszym najnowszym sprzętem, którym wraz z Urzędem Miejskim staramy się promować region. Jest to współpraca z Departamentem do spraw Promocji Miasta Białegostoku. Proszę zauważyć, że jest to zupełnie nowy, wysokopokładowy autokar z 2018 roku, najnowszy model, największej Scanii w najbogatszej wersji wyposażenia turystycznego, na którym umieściliśmy już rozpoznawalny slogan „I love Białystok”. Autokar codziennie przemierza setki kilometrów i jest widoczny nie tylko w odwiedzanych miejscach – Grecji, we Włoszech, Czechach, Francji, Niemczech, Skandynawii, ale także idealnie trafia do specyficznej grupy odbiorców, którzy są za każdym razem w autokarze – turystów autokarowych, którzy aktywnie korzystają z usług tego rodzaju. Turyści podróżujący tym autokarem, a pomieści on ponad 70 osób, podczas jednego wyjazdu kilkadziesiąt razy wysiadają i wsiadają do autokaru, zatem napis promujący nasze miasto z pewnością pozostaje w ich pamięci… Oczywiście kolejny pozytywny aspekt to wizerunek naszego miasta w całej Polsce jak i w najbardziej atrakcyjnych turystycznie zakątkach Europy gdzie, aż roi się od turystów którzy w przyszłości mogliby odwiedzić Białystok – mówi przedstawiciel z IBATUR, wynajem luksusowych autokarów.

Krajowe wycieczki wydają się Polakom coraz bardziej dostępne i atrakcyjne. Miasta dbają o promowanie swoich największych atrakcji, powstają także nowe. Dla wielu z nas taki wyjazd to okazja do zobaczenia zupełnie nowej, odnowionej – m.in. ze środków unijnych – Polski. Gdy Wrocław, Kraków, Warszawę czy Gdańsk pamiętamy z wycieczek autokarowych w szkole podstawowej, dzisiaj będziemy mieć okazję zobaczyć te miasta w zupełnie nowej odsłonie.

Rankingi miast coraz ważniejsze – Białystok też się promuje

Z miastami bywa jak z ludźmi – jedne robią dobre pierwsze wrażenie, a drugie trzeba lepiej poznać, aby je docenić i polubić. Analizując badanie ARC1 przedstawiające orientacje turystyczne Polaków, można dojść do wniosku, że Białystok jest w tej drugiej kategorii. Niemniej sporo się dzieje, by tę sytuację zmienić. Miasto inwestuje w marki festiwalowe. Wśród nich największą popularnością cieszą się Up2Date, Halfway Festiwal, czy Żubroffka. W Białymstoku odbyła się się również pierwsza edycja Białystok New Pop Festival – 13 i 14 lipca na scenie przed jedną z pereł polskiego baroku – Pałacem Branickich, wystąpili m.in. Kayah, Nosowska, Brodka, Natalia Nykiel i duet The Dumplings.

Białystok to dla wielu turystów także baza wypadowa do Białowieskiego, Wigierskiego, Biebrzańskiego i Narwiańskiego Parku Narodowego czy popularnych wśród turystów Supraśla i Tykocina. Choć od lat miasto nie planowało wydatków na ogólnopolskie kampanie reklamowe to nawiązało współpracę z firmą IBATUR – wynajem luksusowych autokarów, która promuje miasto na całym Starym Kontynencie poprzez reklamę wizualną na autokarze firmy.

Od lat prowadzimy z mężem agencję reklamową w stolicy, tworząc wizualizacje 3D dla największych polskich firm. Pewnego dnia stwierdziliśmy jednak, że chcemy wychować dzieci w jakimś przyjaźniejszym mieście. Możemy pracować z dowolnego miejsca na ziemi. Wybraliśmy Białystok, bo to zielone miasto – z parkami, czystym powietrzem i bez korków – mówi Pani Magda, która właśnie przeprowadziła rodzinę do stolicy Podlasia ze stolicy Polski.

Takim miastom jak Olsztyn, Rzeszów czy Białystok ciężko rywalizować pod względem atrakcyjności turystycznej z Krakowem czy Wrocławiem. Nie mają tak wielu wiekowych zabytków jak ich więksi sąsiedzi. Generalnie są mniejsze, mniej zaludnione i nie tak zamożne. Pomimo to zabiegają o uwagę i cieszą się coraz lepszą opinią własnych mieszkańców. Aktywnie skupiają się na innym miejskim problemie ostatnich lat – odpływie własnych obywateli. Często całkiem skutecznie, oferując udogodnienia dla rodzin z dziećmi czy lokalnych firm.

Na turystycznym torcie jest bez wątpienia miejsce także dla wspomnianej trójki, bo coraz chętniej zwiedzamy polskie miasta.

Znowu chcemy podróżować po Polsce. Duży wzrost przychodów w miastach notuje stale rozwijająca się branża hotelarska. W tegorocznym badaniu ARC i Synergii wśród najbardziej cenionych destynacji krajowych znajdziemy m.in. Wrocław, Kraków, Warszawę i Trójmiasto. Wysoką pozycją w czołówce może pochwalić się również jedno mniejsze miasto – Toruń. Dobre miejsce w rankingach to powód do dumy, ale również konkretne źródło dochodu. Jak duże? Na tyle, aby co roku inwestować w turystykę kwoty rzędu nawet 20 milionów złotych – jak Katowice.

Turyści z punktu widzenia miast to nie tylko mili goście, ale przede wszystkim źródło konkretnych zysków ze sprzedaży produktów i usług np. przez hotele, restauracje czy miejskie placówki jak ZOO we Wrocławiu. W dłuższej perspektywie czasowej przyjezdnych można również postrzegać jako potencjalnych inwestorów lub mieszkańców, a to już naprawdę konkretny dopływ gotówki do miejskiej kasy.

Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia we współpracy z Synergią. W ramach badania oceniane były wszystkie miasta w Polsce z liczbą ludności powyżej 200 tysięcy mieszkańców. Badanie zostało zrealizowane na przełomie kwietnia i maja 2018 roku.

Red. PP, fot. mat. pras.

Komentarze