Skuteczne zarządzanie czasem

Początek nowego roku to okazja do tworzenia noworocznych postanowień. Obiecujemy sobie, że od tej pory będziemy mieć więcej czasu dla siebie i dla rodziny, ale również dbać o dom i efektywniej pracować. Tylko jak sprawić, aby doba trwała dłużej?

Dan Ariely, profesor psychologii i ekonomista behawioralny z Duke University oraz ekspert w zakresie zarządzania czasem tłumaczy, jak stać się mistrzem produktywności. Oto kilka wskazówek, których znajomość ułatwi zrealizowanie noworocznych postanowień:

1. Pamiętaj o tym, że współczesna rzeczywistość nie sprzyja osiąganiu długoterminowych celów.

W naszym otoczeniu obecnych jest mnóstwo „złodziei” czasu, uwagi i produktywności. Wszechobecne bilboardy i reklamy wciąż zachęcają nas do kupna coraz to nowszych rzeczy, linki w Internecie zmuszają do kliknięcia, kuszą powiadomienia na smartfonie. Jeśli ulegalibyśmy wszystkim głosom, jakie namawiają nas każdego dnia do wykonywania określonych czynności, bylibyśmy wciąż rozkojarzeni, zmęczeni, otyli i nieszczęśliwi. W dzisiejszym świecie, brak posiadania określonego planu działania, wytyczonych celów oraz strategii ich osiągania może być niebezpieczne i wystawiać nas wprost na negatywne działanie rozpraszającego nadmiaru bodźców.

2. Kontroluj swoje otoczenie. 

Środowisko w którym żyjemy na ogromny wpływ na nasze zachowanie. Na szczęście, choć w pewnym stopniu, możemy kontrolować własne otoczenie. Co łączy ze sobą najlepszych programistów? Wbrew powszechnym opiniom, wcale nie jest to duże doświadczenie, wysokie wynagrodzenie, czy godziny spędzone nad projektami. Jak pokazują badania, najlepsze wyniki osiągają specjaliści, którym pracodawcy stworzyli przyjazne środowisko wolne od dystraktorów i zakłóceń, gdzie do dyspozycji jest najwięcej przestrzeni osobistej i prywatności. Otoczenie powinno ułatwiać nam wykonywanie zadań, a nie utrudniać ich realizację. Przygotowując miejsce pracy, lepiej pozbyć się zbędnych rzeczy, które z pewnością będą nas kusić w trakcie przygotowywania nowego projektu, a pozostawić tylko te z nich, które mogą okazać się potrzebne.  

3. Zapisuj zadania, które musisz wykonać.

Wszyscy wiemy, jak zawodna i często, niekoniecznie godna zaufania potrafi być nasza pamięć. Jeśli przypomnisz sobie o tym, że masz coś ważnego do zrobienia, natychmiast to zapisz. Kalendarze i notatniki, choć niezwykle proste, są bardzo skutecznymi narzędziami pomagającymi w organizacji czasu, a także lekarstwem na niedoskonałość pamięci i sprzymierzeńcami w walce z prokrastynacją – tendencją do odkładania rzeczy na później.

4. Wykorzystaj czas, w którym twój umysł pracuje najbardziej wydajnie.

Jak twierdzi prof. Dan Ariely, „godzina godzinie nie równa”. Kluczem do naszej efektywności może być to, kiedy wykonujemy określone zadania. Każdy z nas ma w ciągu dnia charakterystyczny dla niego okres szczytowej wydajności, który zwykle pojawia się niedługo po przebudzeniu. Warto uświadomić sobie, kiedy wykonywanie zadań sprawia nam najmniej trudności i mądrze wykorzystać ten czas, poświęcając cenne godziny na 

realizację ważnych i niekoniecznie tych najłatwiejszych zadań. Badania wykazują, że poziom sprawności naszej uwagi, pamięci oraz zdolności do uczenia się, może zmieniać się nawet o 30 procent, w zależności od konkretnej pory dnia. Większość z nas, najefektywniej pracuje w okresie od około dwóch do czterech godzin po przebudzeniu.  

Co więcej, według wybitnego badacza samokontroli, prof. Roya Baumeistera, o poranku potrafimy być najbardziej zdyscyplinowani. Im więcej godzin dzieli nas od ostatniego snu, tym większe stają się nasze problemy z samokontrolą. Być może właśnie dlatego, najwięcej motywowanych impulsem zbrodni popełnianych jest po północy. 

5. Poznaj swoich największych wrogów.

Ciągłe rozmowy i zbędne spotkania w trakcie pracy, czy sprawdzanie swojej skrzynki mailowej co kilka minut dają nam poczucie, że coś robimy, choć tak naprawdę, nie czynimy żadnych postępów. W nieskończoność odwlekamy moment głębokiego skupienia nad projektem, dając się zwabić przez rozpraszające nas bodźce. Tymczasem, badania wykazują, że wielozadaniowość wcale nie sprzyja produktywności. Zamiast chwytać za klika rzeczy na raz, najlepiej spokojnie odłożyć je na bok i skoncentrować się na jednym, wybranym zadaniu. 

6. Zrezygnuj z ciągłych przerw.

Często przekonujemy samych siebie, że po krótkiej przerwie na kawę, pogaduszki ze współpracownikami, czy przejrzenie najświeższych wiadomości, nasz zrelaksowany umysł będzie pracował o wiele bardziej wydajnie. To nieprawda. Ciągłe „przełączanie się” z wykonywania jednej aktywności w drugą, obniża sprawność funkcjonowania poznawczego. Jeśli chcemy odpocząć  i zregenerować siły, lepsza od ciągłego sprawdzania maili będzie chwila poświęcona na zamknięcie oczu i głęboki oddech. 

Badania przeprowadzone przez naukowców z jednego z londyńskich uniwersytetów wykazały, że ciągłe wysyłanie e-maili i smsów potrafi doprowadzić do spadku naszego ilorazu inteligencji aż 10 punktów! Choć oczywiście nie można pozostawić ważnych wiadomości bez odpowiedzi, może warto ograniczyć przeglądanie swojej skrzynki mailowej choć do kilku razy w ciągu dnia?

 

Tekst artykułu za www.charaktery.eu

 

Komentarze