Start-upy społeczne nagrodzone

Spółdzielczy browar zatrudniający osoby zagrożone społecznym wykluczeniem, schronisko dla zwierząt prowadzone przez osoby, które doświadczyły bezdomności, piernikowy biznes wspierający młodzież z pieczy zastępczej w procesie usamodzielniania się – to tylko niektóre z przedsiębiorstw społecznych – laureatów konkursu Społeczny StartUp.

Konkurs rozpoczął się 15 kwietnia i skierowany był zarówno do już działających przedsiębiorstw społecznych (kategoria Akcelerator), jak i do organizacji, które dopiero mają pomysł na społeczny biznes i poszukują wsparcia w działaniach (kategoria Pomysł). Konkurs jest częścią projektu Społeczny StartUp, realizowanego przez fundację Ashoka i UniCredit Foundation, we współpracy z Bankiem Pekao S.A. Spośród ponad 37 zgłoszeń jury konkursu wyłoniło grono 10 najlepszych przedsiębiorstw społecznych, które otrzymają wsparcie merytoryczne oraz granty finansowe.

Celem projektu jest nie tylko merytoryczne i finansowe wsparcie w rozwoju przedsięwzięć, które przyczyniają się do rozwiązywania problemów społecznych, ale także propagowanie i szerzenie wiedzy na temat tego typu przedsiębiorczości w Polsce. – Wśród laureatów konkursu są ludzie, którzy ze swoimi umiejętnościami mogliby spokojnie zasilać szeregi wysoko sytuowanych pracowników tzw. tradycyjnego biznesu. Z różnych powodów zdecydowali się pracować w sferze społecznej, ale robią to inaczej. Nie wyciągają ręki po pieniądze, ale sami budują wartość. Odkrywają potencjał tam, gdzie inni widza tylko nieszczęście. To awangarda nowych rozwiązań starych problemów społecznych i dlatego warto ich wspierać i z nimi pracować – mówi Agata Stafiej-Bartosik prowadząca Fundację Ashoka w Polsce.

Według Grzegorza Piwowara, wiceprezesa Banku Pekao S.A. i jednego z jurorów, jury konkursu miało wyjątkowo trudne zadanie. – Wybór 10 najlepszych przedsiębiorstw społecznych z grona 37 uczestników konkursu nie był łatwy. W Polsce jest coraz więcej wspaniałych osób, które mają innowacyjne podejście do pomagania innym i chcą zmieniać otaczającą nas rzeczywistość. Gratuluję zwycięzcom ich pomysłów oraz zaangażowania w realizację szlachetnej idei przedsiębiorczości społecznej – mówi Grzegorz Piwowar.

 

W ramach doradczej części projektu przeprowadzone będą także dokładne analizy potrzeb, które pozwolą wybrać dla uczestników odpowiednich doradców i ułożyć dostosowane do konkretnych potrzeb programy konsultacji. Przez kolejne osiem miesięcy uczestnicy, wraz z ekspertami z różnych dziedzin będą pracować nad swoimi modelami biznesowymi. Przedsiębiorstwa otrzymają także wsparcie finansowe na pokrycie kosztów, których nie uda się pokryć z działalności gospodarczej lub innych źródeł, a które w opinii ekspertów okażą się kluczowe dla rozwoju przedsiębiorstwa. Następnie we współpracy z ekipą TEDxWarsaw laureaci przygotują wystąpienia dla potencjalnych inwestorów.

– W moim przekonaniu konkurs Społeczny StartUp był szczególną okazją dla Fundacji do tego, by po pierwsze poznać innowacyjne przedsiębiorstwa społeczne działające w Polsce, a po drugie by nawiązać i podtrzymać współpracę z tak zaangażowanymi i doświadczonymi partnerami, jak Fundacja Ashoka i Bank Pekao S.A. Jestem pewien, że zwycięskie projekty skorzystają z tego wsparcia zarówno w obszarze innowacyjności, jak i zrównoważonego rozwoju – mówi Maurizio Carrara, prezes UniCredit Foundation.

Patronat nad konkursem objęły portale ekonomiaspoleczna.pl, egospodarka.pl, CR Navigator oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Artykuł opublikowany za zgodą portalu ekonomiaspoleczna.pl, pełna treść artykułu na stronie: http://www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/1647919.html

Komentarze