Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy. Wyróżnione są trzy podlaskie placówki

Dwa białostockie urzędy skarbowe, czyli Pierwszy i Drugi US oraz Urząd Skarbowy w Łomży – to podlaskie urzędy wyróżnione w ogólnopolskim konkursie Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy. Oceny wystawiali sami przedsiębiorcy.

29 czerwca odbył się finał XVI edycji ogólnopolskiego konkursu Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy, organizowanego przez Business Centre Club we współpracy z Ministerstwem Finansów. Podobnie jak w latach ubiegłych, urzędy skarbowe były oceniane przez przedsiębiorców przez pryzmat jakości obsługi podatnika przez urząd, łatwości komunikacji z urzędem oraz kompetencji pracowników.

Głównym założeniem konkursu jest tworzenie przyjaznej atmosfery między urzędami skarbowymi a przedsiębiorcami, zwłaszcza poprzez budowanie klimatu wzajemnej życzliwości, akceptacji i zaufania wobec działań podejmowanych przez obie strony – wyjaśnia Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku.

W tegorocznej, XVI już edycji konkursu, za promowanie wysokich standardów w zakresie obsługi podatników, a także rzetelną współpracę, wyróżniono 72 urzędy skarbowe. Jak donosi BCC, najwięcej US nagrodzono w województwach: mazowieckim – 13, śląskim – osiem oraz zachodniopomorskim – 7. Wśród wyróżnionych urzędów znalazły się dwa, które otrzymały tytuł po raz 16., a także sześć, które otrzymały wyróżnienie po raz pierwszy.

Wyróżnione urzędy skarbowe otrzymały tytuł Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy. Przyznanie tego tytułu nie jest pierwszym tego typu wyróżnieniem którym uhonorowano białostockie urzędy skarbowe i urząd łomżyński. Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku otrzymywał wyróżnienie w każdej edycji konkursu, trzynaście razy w gronie wyróżnionych urzędów skarbowych znalazła się białostocka „dwójka”, a dziewięć razy Urząd Skarbowy w Łomży.

Prezes BCC Marek Goliszewski pogratulował nagrodzonym wyróżnienia i życzliwości wobec podatników. Według danych Banku Światowego Polska pod względem łatwości płacenia podatków awansowała o 40 pozycji na 58. miejsce. To sukces m.in. administracji skarbowej, ale też przekłada się na wysokość wpływów do budżetu państwa.

To także Wasz sukces – zwrócił się do nagrodzonych prezes BCC. – Waszej pracy i instytucji, które reprezentujecie. Zyskaliście Państwo aprobatę przedsiębiorców, co podnosi efektywność polityki skarbowej. Dzięki Wam przedsiębiorcy mają większą wiedzę na temat płacenia podatków, ale też większe poczucie bezpieczeństwa. To Wasza wielka zasługa. W ostatnim czasie przeprowadzaliśmy sondaże, które zaowocowały pewnymi wnioskami.

W komunikacie BCC czytamy, że w tym roku przedsiębiorcy wskazywali również na to, co powinno być zmienione. Sugerowali m.in.: otrzymywanie telefonicznych informacji od urzędów skarbowych dotyczących danej firmy po podaniu hasła, telefoniczne informowanie firmy przez urząd skarbowy przed wystosowaniem oficjalnego pisma o braku terminowej wpłaty, ułatwienie kontaktu telefonicznego poprzez dzwonienie do przedsiębiorcy z telefonów komórkowych, wydłużenie czasu pracy urzędu jednego dnia tygodniowo przynajmniej do godziny 20, stosowanie prostszego języka w kontaktach z interesantami, informowanie o szkoleniach dla przedsiębiorców za pomocą e-maili oraz SMS, ustanowienie indywidualnego opiekuna dla firmy (tzw. Key Account Manager), umożliwienie załatwiania spraw – w tym możliwość generowania zaświadczeń o niezaleganiu – drogą elektroniczną, zadbanie o bardziej indywidualny i bezpośredni kontakt urzędnika z przedsiębiorcą, dopasowanie miejsc parkingowych do potrzeb interesantów.

Na szczeblu regionalnym konkurs koordynowali Kanclerze Lóż Regionalnych BCC. Do nich także były przesyłane ankiety oceniające urzędy.

Red. PP, fot. bcc.org.pl / M. Szymanek

 

Komentarze