77,5 tys. podlaskich przedsiębiorców otrzyma listy z ZUS. Co się w nich znajduje?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął w województwie podlaskim wysyłkę 77,5 tys. listów. Zawierają one podsumowanie wpłat przekazanych w 2019 roku na indywidualny numer rachunku składkowego. ZUS informuje w nich przedsiębiorców, jak wyglądały rozliczenia ich firm z ZUS w ubiegłym roku i jakie jest saldo na ich koncie na koniec 2019 roku. Taka wiadomość będzie ostatni raz przekazana w formie papierowej.

W przyszłości informacja o sposobie rozliczenia wpłat za rok 2020 będzie dostępna w wersji elektronicznej na PUE ZUS.

Czego będzie można się dowiedzieć z listu?

Dzięki korespondencji każdy przedsiębiorca będzie mógł się dowiedzieć, w jakiej wysokości składki wpłacił w ubiegłym roku na swój indywidualny rachunek, a także jakie należności zostały z nich pokryte. Na koniec dowie się także, czy jego konto jest rozliczone na tzw. „zero”, czy też występuje nadpłata lub niedopłata.

– Chcemy uspokoić wszystkie osoby prowadzące działalność. List nie jest wezwaniem do zapłaty. To jedynie informacja, z której można wyczytać, jakie jest aktualne saldo na koncie. Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, czy nie pojawiła się na nim jakoś nadwyżka, czy też zaległość – informuje Katarzyna Krupicka regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.

e-Składka

Od 1 stycznia 2018 r. wszystkie składki wpłacane są na jeden, indywidualny numer rachunku składkowego (NRS) zwykłym przelewem. ZUS rozdziela wpłaty na pokrycie składek na ubezpieczenia i fundusze, a następnie rozlicza je począwszy od najstarszej należności. Zmiana ta spowodowała, że zamiast trzech lub czterech wpłat do ZUS wpływa tylko jedna łączna wpłata.

– Każdy płatnik składek, który otrzyma korespondencję, powinien dokładnie się z nią zapoznać – mówi rzeczniczka. – W liście może się pojawić np. informacja o nawet groszowej czy kilkugroszowej niedopłacie lub nadpłacie. Przedsiębiorcy powinni sprawdzić zestawienie wpłat przesłane przez ZUS ze swoimi księgami finansowymi i zweryfikować, czy sytuacja przedstawiona przez Zakład zgadza się z tą, którą oni mają po swojej stronie. Przy niewielkich kwotach niedopłaty lub nadpłaty można je skorygować pomniejszeniem lub powiększeniem najbliższej płatności.

Red. PP, fot. mat. prasowe

Komentarze