Prowadzenie etycznego biznesu to temat wielu dyskusji. Zarówno giganci, jak też małe firmy lokalne starają się brać pod uwagę wartości etyczne, by budować swój dobry wizerunek. Przy tym dbają o to, by szanować pracowników, klientów, dostawców.
Podczas konferencji zorganizowanej w Sejmie pt. „Biznes z wartościami” szefowie największych firm w Polsce przedstawiali swoją perspektywę odnośnie miejsca pieniądza i człowieka w biznesie. Zbigniew Jakubas, właściciel Grupy Kapitałowej Multico, powiedział m.in. „Pieniądz czy człowiek jest jak woda i ogień. Jeżeli jest za dużo ognia, czyli przedsiębiorca wykorzystuje pracownika, to ten pracownik mu wyparuje. Jeżeli jest za dużo wody, czyli roszczeniowa postawa ze strony pracownika, to woda zaleje ognisko i firma zbankrutuje. Potrzebny jest w tym zdrowy rozsądek. Jeżeli nie ma dialogu między szefem a pracownikiem, zwykłej ludzkiej twarzy, to nic z tego nie będzie”.
Idee etyki biznesu skłaniają do tego, by nasze działania służyły innym, a nie tylko pomagały nam osiągnąć zyski. Podobnie jak w relacjach z ludźmi, bardziej cenimy relacje, które respektują nasze potrzeby.
Arhelan buduje zaufanie
Wielu mieszkańców Podlasia zna sieć sklepów spożywczych Arhelan. Helena Burzyńska, współwłaścicielka spółki uważa, że w biznesie najważniejsze są: strategia, ludzie i współdziałanie. Jej firma rodzinna powstała w 1991 roku w Bielsku Podlaskim, tuż po przemianach ustrojowych w Polsce, gdy małżeństwo Burzyńskich założyło hurtownię. Po 5 latach powstał pierwszy sklep spożywczy. Potem sukcesywnie budowali sieć. Nazwa firmy pochodzi od imion właścicieli: Arkadiusz i Helena: Arhelan.
Pani Helena, główny menedżer, pytana o to, jak udało się dojść do etapu, w którym obecnie jest jej firma, twierdzi: Rozwijaliśmy tę firmę ponad 20 lat. Nie spodziewaliśmy się takiego obrotu spraw. Pieniądze nie były naszym celem, one same przyszły. Staramy się dobrze przygotować nowych pracowników i budować zaufanie w zespole. Jesteśmy firmą rodzinną i choć teraz mamy ponad 60 sklepów, nadal staramy się przekazywać idee firmy rodzinnej kolejnym naszym współpracownikom. 70% osób zatrudnionych w Arhelanie to ludzie młodzi, pełni energii i nowych pomysłów. Doceniamy ich energię i staramy się ją pozytywnie wykorzystywać. Dla nas najważniejszy jest zadowolony klient, z którym także trzeba budować dobre relacje.
Sieć sklepów Arhelan angażuje się także w działania związane z lokalną społecznością. Organizują pikniki rodzinne, akcje zbierania żywności, wspierają lokalne, kulturalne i sportowe inicjatywy. Otrzymali niedawno wyróżnienie Super Firma 2015 w kategorii Działania na rzecz społeczności lokalnej. Nagroda przyznawana jest firmom, które uwzględniają zasady poszanowania lokalnych społeczności, szacunku do pracowników, rozwoju kompetencji kadry czy dbania o szeroko pojęte środowisko. Idee społecznej odpowiedzialności biznesu pomaga spółce realizować Fundacja Arhelan – Społecznie Odpowiedzialni, założona w 2013 roku przez właścicieli firmy.
Naszym zdaniem – twierdzi Arkadiusz Burzyński, współwłaściciel Arhelana – biorąc udział w życiu społeczności lokalnych, budujemy zaufanie do naszej marki. Mieszkańcy, biorący udział w organizowanych przez nas akcjach, piknikach, konkursach, stają się nam bardziej przychylni. Mają z nami pozytywne skojarzenia, tym bardziej, że staramy się wpływać pośrednio na zamiany w ich otoczeniu.