Biznes społecznie odpowiedzialny. Wcielanie w życie idei

Prowadzenie etycznego biznesu to temat wielu dyskusji. Zarówno giganci, jak też małe firmy lokalne starają się brać pod uwagę wartości etyczne, by budować swój dobry wizerunek. Przy tym dbają o to, by szanować pracowników, klientów, dostawców. 

Podczas konferencji zorganizowanej w Sejmie pt. „Biznes z wartościami” szefowie największych firm w Polsce przedstawiali swoją perspektywę odnośnie miejsca pieniądza i człowieka w biznesie. Zbigniew Jakubas, właściciel Grupy Kapitałowej Multico, powiedział m.in. „Pieniądz czy człowiek jest jak woda i ogień. Jeżeli jest za dużo ognia, czyli przedsiębiorca wykorzystuje pracownika, to ten pracownik mu wyparuje. Jeżeli jest za dużo wody, czyli roszczeniowa postawa ze strony pracownika, to woda zaleje ognisko i firma zbankrutuje. Potrzebny jest w tym zdrowy rozsądek. Jeżeli nie ma dialogu między szefem a pracownikiem, zwykłej ludzkiej twarzy, to nic z tego nie będzie”.

Idee etyki biznesu skłaniają do tego, by nasze działania służyły innym, a nie tylko pomagały nam osiągnąć zyski. Podobnie jak w relacjach z ludźmi, bardziej cenimy relacje, które respektują nasze potrzeby.

Arhelan buduje zaufanie

Wielu mieszkańców Podlasia zna sieć sklepów spożywczych Arhelan. Helena Burzyńska, współwłaścicielka spółki uważa, że w biznesie najważniejsze są: strategia, ludzie i współdziałanie. Jej firma rodzinna powstała w 1991 roku w Bielsku Podlaskim, tuż po przemianach ustrojowych w Polsce, gdy małżeństwo Burzyńskich założyło hurtownię. Po 5 latach powstał pierwszy sklep spożywczy. Potem sukcesywnie budowali sieć. Nazwa firmy pochodzi od imion właścicieli: Arkadiusz i Helena: Arhelan.

Pani Helena, główny menedżer, pytana o to, jak udało się dojść do etapu, w którym obecnie jest jej firma, twierdzi: Rozwijaliśmy tę firmę ponad 20 lat. Nie spodziewaliśmy się takiego obrotu spraw. Pieniądze nie były naszym celem, one same przyszły. Staramy się dobrze przygotować nowych pracowników i budować zaufanie w zespole. Jesteśmy firmą rodzinną i choć teraz mamy ponad 60 sklepów, nadal staramy się przekazywać idee firmy rodzinnej kolejnym naszym współpracownikom. 70% osób zatrudnionych w Arhelanie to ludzie młodzi, pełni energii i nowych pomysłów. Doceniamy ich energię i staramy się ją pozytywnie wykorzystywać. Dla nas najważniejszy jest zadowolony klient, z którym także trzeba budować dobre relacje.

Sklep Arhelan w Brańsku, fot. arhelan.com.pl
Sklep Arhelan w Brańsku, fot. arhelan.com.pl

Sieć sklepów Arhelan angażuje się także w działania związane z lokalną społecznością. Organizują pikniki rodzinne, akcje zbierania żywności, wspierają lokalne, kulturalne i sportowe inicjatywy. Otrzymali niedawno wyróżnienie Super Firma 2015 w kategorii Działania na rzecz społeczności lokalnej. Nagroda przyznawana jest firmom, które uwzględniają zasady poszanowania lokalnych społeczności, szacunku do pracowników, rozwoju kompetencji kadry czy dbania o szeroko pojęte środowisko. Idee społecznej odpowiedzialności biznesu pomaga spółce realizować Fundacja Arhelan – Społecznie Odpowiedzialni, założona w 2013 roku przez właścicieli firmy.

Naszym zdaniem – twierdzi Arkadiusz Burzyński, współwłaściciel Arhelana – biorąc udział w życiu społeczności lokalnych, budujemy zaufanie do naszej marki. Mieszkańcy, biorący udział w organizowanych przez nas akcjach, piknikach, konkursach, stają się nam bardziej przychylni. Mają z nami pozytywne skojarzenia, tym bardziej, że staramy się wpływać pośrednio na zamiany w ich otoczeniu.

Komentarze