Bogumił Klimiuk: Konsument ma zapłacić za sam produkt, a nie marże kolejnych pośredników

Rozmowa z Bogumiłem Klimiukiem, właścicielem Grupy Constans, do której należy marka Matecznik, obecna na 28 rynkach zagranicznych. 

Od jak dawna istnieje marka Matecznik?

– Marka Matecznik została stworzona w 1990 roku. W przyszłym roku będziemy obchodzić jej 30-lecie, okrągły jubileusz. Została stworzona na potrzeby miodów, ale później rozszerzyła się o konfitury, musy, syropy i grzyby.

Jakie są kanały dystrybucji?

– Bazujemy na kilku kanałach. Najważniejszy to sprzedaż tradycyjna bezpośrednio do wyselekcjonowanych sklepów. Wychodzimy z założenia, że jeśli produkt jest wyjątkowy, a takim na pewno jest nasz produkt, to również miejsce, w którym jest sprzedawany, musi być wyjątkowe. Kolejnym kanałem są lotniskowe strefy bezcłowe, z którymi już od kilku lat znakomicie układa się nam współpraca, przede wszystkim ze względu na ludzi, którzy tam pracują. Trzecim kanałem jest e-sklep, który dobrze przyjął się na rynku e-commerce. Na marginesie zaznaczę, że nie współpracujemy z żadną siecią dyskontową czy też hurtownią. Wychodzę z założenia, że konsument ma zapłacić za sam produkt, a nie marże kolejnych pośredników w łańcuchu sprzedaży.

Na ilu rynkach zagranicznych dostępne są produkty Matecznika?

– Według ostatnich danych jesteśmy już na 28 rynkach zagranicznych. Na niektórych z nich na razie sprzedaż jest śladowa, ale wzrasta z miesiąca na miesiąc, co dla nas jako producenta jest najważniejsze. Nasi zagraniczni partnerzy pochodzą z tak dalekich i egzotycznych krajów jak Nowa Zelandia, Japonia czy Peru, zaś wiodącym rynkiem jest rynek brytyjski.

Czy planujecie dalszą ekspansję na rynki zagraniczne?

– Oczywiście. Rok 2020 ma być przełomowy, jeśli chodzi o eksport. Plany obejmują audyt naszych odbiorców, którzy mają umowy wyłączności w danym kraju. Chcemy też wdrożyć nowa politykę cenową dla naszych zagranicznych partnerów i wprowadzić innowacyjny system komputerowy, który usprawni proces sprzedaży od poziomu zamówień, poprzez kompletację zamówień, na logistyce i systemie rozliczeń kończąc. Wszystko to ma sprawić,że mimo wysokiego wzrostu kosztów produkcji zostaniemy w sezonie 2020 przy cenach z 2019 r.

Czy portfolio produktów się powiększy?

– Nasze portfolio się powiększa z roku na rok. Np. w obecnym sezonie wprowadziliśmy kilka rodzajów miodów białowieskich oraz serię naturalnych syropów owocowych. W przyszłości chcemy wprowadzić produkty suche: suszone grzyby i owoce. Każdy produkt przed wprowadzeniem na rynek przechodzi fazę testów, badań przez minimum rok. Nasz klient musi być pewny, że jeśli kupuje produkt Matecznik, to jest on nie tylko z nazwy produktem premium.

 

 

Constans Group to polska firma rodzinna istniejąca od 1990 r. Działalność rozpoczęła od skupu i sprzedaży runa leśnego. Siedziba firmy znajduje się w Hajnówce na skraju Puszczy Białowieskiej i to z tego regionu pochodzi znaczna część oferowanych produktów.

 

Red. PP, fot. Constans Group

Komentarze