Jakie są nastroje pracowników? Co się liczy na rynku pracy? Wyniki badań

Opinie o pracodawcy w internecie mają duże znaczenie. W pracy liczą się pieniądze, ale nie tylko. A wiara pracowników w kompetencje biznesowe szefów jest… Oto wnioski z badania, jakie przeprowadził portal Praca.pl.

Badanie podzielone było na 3 obszary tematyczne:

  • poszukiwanie pracy i rekrutacje,
  • pracę,
  • pożegnanie z firmą.

Wnioski z badania:

1. Employer branding ma znaczenie. I działa, zarówno ten dobry, jak i ten zły.
Skoro 97 proc. kupujących przed podjęciem decyzji zakupowej sprawdza opinie o produkcie w sieci, to dlaczego kandydaci poszukujący pracy nie mieliby sprawdzać informacji o potencjalnym pracodawcy?
Opinie o pracodawcy w internecie mają więc duże znaczenie i warto podejść do nich poważnie, ponieważ 16 proc. badanych stwierdziło, że to laurki wystawiane przez HR-owców lub opłacone opinie. Większość (39 proc.) wrzuca takie opinie do worka z nazwą „gorzkie żale pracowników”.
Jak to zrobić dobrze? Według autorów raportu, przede wszystkim zacząć budowanie wizerunku dobrego pracodawcy w wewnątrz organizacji – to pracownicy są najlepszymi ambasadorami marki.

 

 

2. Da się stworzyć ogłoszenie idealne
Wystarczy podać wszystkie informacje, których potrzebuje kandydat. Oczywiście głównie te, dotyczące wynagrodzenia. A podając te informacje wystarczy być konkretnym. Proste? Nie do końca. Są bowiem stanowiska, których finalny kształt będzie zależał między innymi od osoby, która je obejmie. Taka sytuacja nie blokuje jednak bycia konkretnym. Można zaznaczyć w ogłoszeniu, jakie czynniki będą miały wpływ na wynagrodzenie lub podać widełki finansowe. Kandydaci powinni to docenić.

3. W rekrutacji wygrywa transparentna komunikacja
Aż dla 77 proc. badanych najważniejszą cechą dobrze przeprowadzonej rekrutacji jest przejrzystość. Transparentność w rozumieniu kandydatów to przede wszystkim szczegółowe omówienie obowiązków na stanowisku, na które aplikują oraz udzielenie informacji zwrotnej na temat wyniku rekrutacji.
Co trzeci kandydat doceni profesjonalną, czyli opartą na kompetencjach, ocenę swojej kandydatury, z kolei co czwarty zwraca również uwagę na szacunek podczas całego procesu.

4. Nie tylko pieniądze się liczą. Pozwólmy pracownikom się zaangażować i budować relacje
Oczywiście, że większość pracuje po to, żeby otrzymać wynagrodzenie. Ale nie tylko to jest ważne. Badani podkreślili, że liczą się też relacje z innymi pracownikami (i z szefem) oraz możliwość rozwoju. Jednocześnie ponad 55 proc. uczestników badania deklaruje, że angażuje się w pracę na 150 proc.

5. Pracodawco, bądź uczciwy
Według ankietowanych to najważniejsza cecha określająca dobrego pracodawcę. Pracownicy docenią również szefa, który o nich dba. W tym aspekcie znaczenie ma także transparentna komunikacja.
W badaniu padło pytanie, czy pracownicy chętnie zainwestowaliby prywatne pieniądze w nowy pomysł biznesowy szefa. Okazuje się, że wiara w kompetencje do prowadzenia biznesu nie jest zbyt duża.
Na zaznaczenie odpowiedzi „tak” zdecydowało się jedynie 15 proc. badanych. 44 proc. nie zaryzykowałoby z całą pewnością. Pozostali nie są pewni.

 

 

6. Jeśli chcesz zatrzymać pracownika – doceń go
Pierwszym oczywistym narzędziem, po które można sięgnąć, kiedy pracownik chce odejść, jest podwyżka (ewentualnie awans, który z tą podwyżką zapewne będzie nierozerwalnie związany). To skłoniłoby do pozostania w firmie aż 84 proc. ankietowanych. Ważna byłaby też możliwość rozwoju, podnoszenia kompetencji zawodowych.
A co jeśli to nie pieniądze są powodem odejścia?
Pod lupę należy wziąć atmosferę w miejscu pracy. Dla blisko połowy ankietowanych zła atmosfera w firmie może być czynnikiem, który zadecyduje o zmianie pracodawcy. Kiedy pracownik poda taki powód odejścia, zostawi na biurku pracodawcy orzech trudny do zgryzienia. Atmosfery nie naprawi się z dnia na dzień, z podwyżką może pójść znacznie szybciej.

 

 

7. Relacje mają znaczenie
63 proc. ankietowanych nie utrzymuje relacji z byłym pracodawcą. 27 proc. jest w kontakcie, jednak z głównie z własnej inicjatywy.
Utrzymywanie przez pracodawców relacji z byłymi pracownikami bardzo powoli wchodzi do kanonu dobrych praktyk z obszaru employer brandingu. Jak piszą autorzy raportu, budując wizerunek dobrego pracodawcy warto zacząć od zwrócenia uwagi na to, w jakiej atmosferze rozstajemy się z pracownikami.
To będzie pierwszy krok na drodze do zbudowania profesjonalnego outboardingu.

W badaniu wzięło udział 1346 osób: mniej więcej po połowie pań i panów, głównie w wieku 25-34 lata, zamieszkujących duże miasta, z wyższym wykształceniem, w znacznej większości pracujących.

 

Red. PP, fot. Materiały prasowe

Komentarze