Chluba naszego regionu – zwycięzcy Podlaskiej Marki. Jest też Ambasador Gospodarki

Niezwykłe rowery, piknik militarny, oprogramowanie pozwalające na obsługę komputera przy pomocy ruchów oczu, podlaska mąka i produkty zbożowe, nowoczesne przedszkole w Grabówce, Fundacja Naszpikowani, uhonorowana łomżyńska Filharmonia Kameralna oraz Stowarzyszenie Droga – to nowi laureaci Podlaskiej Marki 2018. Publiczność zgromadzona w sali Opery i Filharmonii Podlaskiej we wtorkowy (7 maja 2019 r.) wieczór poznała także Honorowego Ambasadora Województwa – prof. Henryka Skarżyńskiego oraz Ambasadora Gospodarki – branżę IT. Niespodzianką była zupełnie nowa Podlaska Marka Pokoleń – dla Politechniki Białostockiej.

Gala Podlaskiej Marki od 15 lat organizowana przez marszałka województwa, zgromadziła w sali głównej OiFP znakomitą i różnorodną publiczność. Nominowanym do nagrody towarzyszyły rodziny, dzieci i przyjaciele. Pracownicy wyróżnionych firm razem z prezesami trzymali kciuki za wygraną a gospodarze i organizatorzy gali z radością witali przybyłych licznie przedstawicieli rządu, parlamentu, samorządów wielu szczebli z regionu i Polski a także reprezentantów świata nauki, biznesu i kultury.

Nie byłoby mnie tu, gdyby nie moi rodzice, bo nigdy od nie usłyszałem „nie chce mi się”, albo „to niemożliwe do zrobienia” – wspominał zwycięzca kategorii Produkt Użytkowy – „Rower bez ograniczeń” – Adam Zdanowicz. – To niesamowite, że mogę być dziś tu z wami i dzielić się swoim doświadczeniem. Nigdy nie sądziłem, że zajdziemy tak daleko: my, Polacy z Białegostoku w Las Vegas z pierwszą nagrodą na świecie – wspomniał swój ostatni sukces w USA na prestiżowym konkursie dla rowerów customowych.

Zwycięzca w kategorii Odkrycie – EyeFace – Imago Krzysztof Matuk po odebraniu nagrody także dziękował bliskim i współpracownikom, dzięki którym kilkuletnia praca nad urządzeniem umożliwiającym obsługę komputera przez osoby niepełnosprawnych jedynie za pomocą ruchów głowy i oczu – zaowocowała sukcesem.

To pierwsza nagroda dla tego wynalazku – zdradził w rozmowie.

Kolejne podziękowania bliskim składali również prezesi Stowarzyszenia Inicjatyw Społecznych „Czemu By Nie” – Artur Jankowski i Wojciech Hernik – laureaci kategorii Wydarzenie, za Podlaski Piknik Militarny „Misja Wschód”.

W zeszłym roku mieliśmy 50 tys. ludzi, ponad tysiąc rekonstruktorów i żywą lekcje historii, która dociera do wielu ludzi – mówił Wojciech Hernik, zapraszając przy tym na tegoroczny piknik w dniach 21 – 22 czerwca.

Wątek najbliższych i wsparcia przyjaciół pojawiał się także w przemowach trzech kolejnych laureatów.

Najlepszą inwestycją są dzieci – stwierdziła Dorota Łapiak, szefowa Muzeum Rolnictwa im. ks. K. Kluka w Ciechanowcu, odczytując laureata w kategorii Inwestycje: Przedszkole Samorządowe Gminy Supraśl w Grabówce. Burmistrz Supraśla Radosław Dobrowolski, odbierając statuetkę, podziękował wszystkim współpracownikom, a przede wszystkim obecnej na uroczystości dyrektor placówki Barbarze Palewskiej.

O roli i wartości rodziny, a także dawaniu szansy drugiemu człowiekowi, mówiły przedstawicielki Stowarzyszenia „Droga” – uhonorowanego statuetką w kategorii Społeczeństwo.

Wierzymy, że w każdym człowieku jest dobro, a za największą wartość uznajemy rodzinę i to dla jej zachowania pracujemy już od 30 lat – mówiła Elżbieta Powichrowska.

Czynienie dobra i wsparcie osób potrzebujących to także główne cele laureata podlaskiej Marki Konsumentów – Fundacji Naszpikowani, której prezes Rafał Dubiejko nie krył na scenie wzruszenia.

Nie będę wygłaszał przemówień, powiem słowami taty jednego z naszych podopiecznych, że fundacja są ci wszyscy, którzy na nas zagłosowali i za to bardzo dziękuję – powiedział.

Na scenie podczas gali wystąpiło wielu artystów związanych z Podlaskiem m.in.: Karolina Cicha, Michał „Cira” Ciruk, Tomasz Rynkowski, Ewa Łobaczewska i Rafał Supiński, tancerze ze studia Danceoffnia, Niepublicznej Szkoły Sztuki Tańca w Białymstoku czy Policelnego Studium Wokalno-Aktorskiego w Białymstoku a także Big-Band UMFC, Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku. A o odkrywaniu podlaskich diamentów i wspieraniu twórców, jak też producentów z regionu opowiadali kolejni laureaci konkursu.

Jesteśmy firmą regionalną z serca Podlasia i współpracujemy z podlaskimi rolnikami. To dzięki nim nasze produkty są bardzo wysokiej jakości i cieszą się uznaniem u konsumentów – podkreślała Sylwia Majewicz, prezes Podlaskich Zakładów Zbożowych SA, po odebraniu nagrody w kategorii Produkt spożywczy.

A o uznaniu podlaskich artystów, sukcesach łomżyńskich filharmoników, harmonii panującej nie tylko w muzyce ale też wśród zespołu mówił i chwalił współpracowników Jan Miłosz Zarzycki, który odebrał statuetkę dla Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży za zwycięstwo w kategorii Kultura.

Co roku, podczas gali Podlaskiej Marki, przyznawane są dwa tytuły honorowe: Ambasadora Podlaskiej Gospodarki oraz Honorowego Ambasadora Województwa Podlaskiego. Za branżę zasługująca na uznanie kapituła konkursu uznała w tym roku podlaską branżę IT. Na scenie pojawili się przedstawiciele kilku podlaskich firm związanych z tą dziedziną: Marek Antoniuk (RiftCat sp. z o.o.), Michał Grześ (Photon Entertainment sp. z o.o.), Łukasz Skłodowski i Grzegorz Ciwoniuk (Elastic Cloud Solutions sp. z o.o.) Bartosz Wasiluk (Code&Pepper), by odebrać statuetki.

Szereg niespodzianek czekało na Honorowego Ambasadora Województwa Podlaskiego, czyli prof. Henryka Skarżyńskiego światowej sławy otochirurga i specjalisty z otorynolaryngologii, audiologii, foniatrii i otolaryngologii dziecięcej. Na scenie powitały go dwie kilkuletnie pacjentki, które dzięki implantom ślimakowym wszczepionym przez profesora cieszą się dziś dobrym słuchem. Chwilę później w światła reflektorów wkroczyła tegoroczna maturzystka Weronika, nie tylko pacjentka profesora, ale także wykonawczyni wielu utworów jego autorstwa.

Gdybym wiedział, jakie czekają mnie wzruszenia, przemawiałbym najpierw – mówił po wysłuchaniu swojej piosenki prof. Henryk Skarżyński, który urodził się w Rosochatem Kościelnem, w gm. Czyżew. – Wzruszające jest to, że ktoś dostrzegł mnie, mimo że wyjechałem. Ale jestem obecny, bo Podlasie zawsze mnie porusza, czy to podczas pracy nad projektami także w tym regionie, czy podczas wizyt pacjentów stąd pochodzących.

Niespodzianką wieńczącą galę była całkowita nowość, czyli Podlaska Marka Pokoleń. Pierwszy taki tytuł i statuetka trafiła do prof. Lecha Dzienisa, rektora Politechniki Białostockiej. Marka Pokoleń została przyznana podlaskiej uczelni w roku jubileuszu Politechniki – 70-lecia istnienia.

To wyróżnienie jest dla nas wyjątkową nagrodą za całą 70-letnią historię naszej uczelni – mówił prof. Lech Dzienis. – Chciałbym, aby ta statuetka była zadedykowana siedmiu pokoleniom siedmiu dekad Politechniki, prawie 60 tysiącom absolwentów naszej uczelni, z których wielu jest tu dziś na sali.

Laureaci nagrody Podlaska Marka oprócz honorowego tytułu i statuetki otrzymali także nagrody pieniężne w wysokości 10 000 złotych oraz promocję na antenie TVP 1. Dzięki temu informacja o najlepszych podlaskich produktach trafi do kilku milionów widzów w Polsce i poza granicami kraju. Podobna akcja reklamowa, w ramach której wyemitowane zostały filmy prezentujące nominacje do Podlaskiej Marki 2018, dotarła do ponad 2 milionów widzów.

Źródło: Wrota Podlasia, opr. P. Walczak, fot. Wrota Podlasia

Komentarze