Czy pozycjonowanie stron się opłaca?

scheme with icons isolated main activities related to seo

Internet daje każdemu ogromne możliwości, ponieważ każdy ma w nim szansę korzystnie przedstawić swój biznes. Niezależnie od branży i to jakie usługi oraz produkty oferujemy, mamy możliwość wykorzystania ogromnej liczby narzędzi i pomocnych środków, by dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy uznają sieć za coraz ważniejsze źródło informacji. Tendencja wzrostowa zaś nie jest niespodziewaną anomalią, lecz obserwuje się ją każdego roku. Taki bieg wydarzeń powinien więc zachęcać, by inwestować w promocję online coraz więcej środków. Zanim jednak zwiększymy budżet na działania marketingowe w internecie, powinniśmy wiedzieć, jak to zrobić mądrze. Przede wszystkim warto inwestować w pozycjonowanie! Jak to zrobić i dlaczego to takie ważne? Odpowiedzi w artykule!

Trochę teorii na początek

Wiedza jest niezwykle ważna do przeprowadzania działań związanych z pozycjonowaniem, analogią jest budowanie domu bez fundamentów – to się po prostu nie może udać. Bez znajomości podstawowych pojęć, zasad i reguł panujących w świecie wyszukiwarek internetowych, większość podejmowanych prób poprawienia widoczności serwisu, spełzną na niczym. Być może uda nam się coś stworzyć, ale – nawiązując do wcześniejszej metafory – nie będzie to ani trwałe, ani stabilne.

Zawsze więc, niezależnie od tego, czy zamierzamy zajmować się pozycjonowaniem sami, czy planujemy to zlecić profesjonalnej firmie, warto znać najważniejsze pojęcia.

Zaczynając więc od samego początku, wytłumaczmy, czym jest pozycjonowanie. To – najkrócej rzecz ujmując – działania, które mają zwiększyć widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania (w 99% chodzi o wyszukiwarkę Google). Pozycjonowanie musi być nie tylko efektywne, ale również zgodne z zasadami wyszukiwarek, ponieważ w innym przypadku pozycjonowana strona może zostać całkowicie usunięta z wyników, co bezpośrednio przełoży się na gigantyczny spadek odwiedzin przez klientów.

SEM (Search Engine Marketing) to – podobnie jak pozycjonowanie – działania prowadzone w wynikach wyszukiwania, lecz mamy tu zbiór czynności, które składają się na końcowy sukces. Nie tylko pozycjonowanie, ale też PPC (czyli reklama płatna, np. Google AdWords) i inne działania w ramach SEO.

Od czego zależy pozycja strony w wyszukiwarce? Wiele osób zadaje sobie to pytanie, myśląc, że ustalana kolejność jest loteryjna. Tymczasem nie ma tu żadnego przypadku, a najwyżej są te witryny, które najbardziej pasują do wpisanego zapytania. Nad ich ułożeniem w odpowiedniej kolejności czuwa algorytm wyszukiwarki Google.

Czym dokładnie jest pozycjonowanie stron?

Omówiliśmy już większość pojęć, teraz przyjrzyjmy się dokładniej całemu procesowi pozycjonowania, czyli krok po kroku omówimy, co należy zrobić, by nasza witryna znajdowała się wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania.

  • Podstawą jest troska o odpowiednią optymalizację kodu HTML strony. Mówiliśmy wcześniej o fundamentach domu – tu zaś bardziej pasuje słowo “projekt”. Jeśli będzie dobry, profesjonalnie przygotowany, to i powstanie piękny budynek. Tak samo jest z witryną internetową, a więc programista – niczym architekt – musi umiejętnie zbudować szkielet strony internetowej, aby konstrukcja była trwała, niepodatna na usterki i inne perturbacje.
  •  Tworzenie kodu to jednak początek, bo równie ważne są treści, które znajdą się na stronie. Podobnie istotna jest ich optymalizacja, czyli umieszczenie ważnych słów kluczowych, czy ustawienie właściwych nagłówków.
  • Stworzyliśmy stronę i wartościowe, pomocne dla klientów teksty. Teraz musimy zadbać, żeby witryna funkcjonowała idealnie pod względem technicznym, czyli między innymi powinna się szybko ładować i być wolna od błędów.
  • Tak samo kluczowe jest ustalenie odpowiedniej struktury strony, aby każdy klient wiedział, jak się po niej poruszać. W tym celu najistotniejsze jest podzielenie wszystkich informacji na mniejsze części, czyli podzespoły.
  • Coraz częściej korzystamy z urządzeń mobilnych, dlatego tworząc stronę internetową, koniecznie musimy dostosować ją do smartfonów czy tabletów. Dzięki temu mamy pewność większego ruchu na naszej stronie, pochodzącego nie tylko z desktopowych stron, ale również mobilnych.
  • Powinniśmy też zatroszczyć się o zdobywanie linków z innych stron, a działania, które w tym pomagają, to między innymi: współpraca z różnymi portalami, marketing szeptany, publikacja artykułów czy zakup linków.

Kto może skorzystać z pozycjonowania?

Odpowiedź nie może być inna – każdy! To bez znaczenia czy posiadamy niewielką firmę o lokalnym zasięgu, czy o wiele większą z wielkimi planami otwarcia się na zagraniczne rynki, warto zainwestować w takie działania promocyjne. Nikt nie ma wątpliwości, że w dzisiejszych czasach sprzedaje się nie tylko tradycyjnie (w punktach stacjonarnych), lecz także, a może przede wszystkim w internecie. Zresztą, nawet jak w naszej branży dominują bardziej konwencjonalne, “dawne” metody transakcji, to nie powinniśmy rezygnować z obecności online. Z prostego powodu – bardzo często klienci w pierwszej kolejności szukają usług i produktów w internecie, a porządna, solidnie zbudowana, dobrze zarządzana witryna będzie potwierdzeniem dla klientów, że mają do czynienia z zaufanym, wartościowym, godnym zaufania partnerem.

Samemu czy z firmą?

Prowadzenie swojej firmy wiąże się z wieloma obowiązkami, zobowiązaniami i wydatkami. Chwilowe trudności i braki płynności powodują szukanie oszczędności, które często dotyka budżet przewidziany na działania marketingowe. Dlatego wiele osób decyduje się na samodzielne pozycjonowanie strony firmowej. W mało wymagających branżach, z niewielką konkurencją może to zdać egzamin, jednak w przypadku silniejszej konkurencji czas potrzebny na prowadzenie działań i zdobywanie wiedzy staje się tak duży, że niemal uniemożliwi zajmowanie się własnym biznesem! Oprócz tego z powodu pewnych błędów można również zaszkodzić pozycji własnej strony. Dlaczego?

Jak wspomnieliśmy w jednym z wcześniejszych fragmentów, wszelkie działania w zakresie pozycjonowania nie odbywają się w próżni, wręcz przeciwnie – są ściśle kontrolowane, co oznacza, że musimy dostosować się do panujących reguł. To podstawa, aby w ogóle liczyć na sukces w internetowym marketingu. Zamiast więc błądzić, wybierać złe rozwiązania, a jednocześnie skazywać się na niepowodzenie, lepiej zdecydować się na współpracę z firmą, która profesjonalnie zajmuje się pozycjonowaniem. Na rynku znajdziemy mnóstwo ciekawych opcji, ale czy wiadomo, jak oddzielić ziarno od plew? Jednym z lepszych sposobów polega na zestawić dostępne usługi danych firm oraz prześledzić ich historię oraz doświadczenie. Po tym względem świetnie prezentuje się Eactive – firma, która powstała w 2000 roku, czyli na początku rewolucji internetowej w Polsce. Tak długa działalność potwierdza, że jej oferta odpowiada potrzebom klientów, którym przede wszystkim zależy na skuteczności.

Artykuł zewnętrzny

Komentarze