Czym różni się SEO od pozycjonowania

Poszukując informacji o marketingu internetowym, bardzo często trafiamy na pojęcia takie jak SEO czy optymalizacja. Zdarza się, że często pojęcia te używane są synonimicznie. Czy jednak SEO i pozycjonowanie stron internetowych to to samo? Niestety nie jest to prawda.

Pomiędzy tymi dwoma pojęciami nie możemy postawić znaku równości, choć dla wielu osób wydają się one tym samym. Może wynika to z błędnego tłumaczenia terminu SEO z języka angielskiego? Może ma to związek z faktem, iż zarówno SEO, jak i pozycjonowanie odnoszą się do wyników wyszukiwania i pozycji strony w wyszukiwarkach? Dla sprawnego poruszania się w przestrzeni internetowej oraz zwiększania efektywności marketingu online z pewnością warto dowiedzieć się, co łączy, a co różni te dwa pojęcia.

Czym jest pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron internetowych to pojęcie szersze, a SEO wchodzi w jego strukturę. Pozycjonowanie jest procesem obejmującym wszelkie działania pozwalające danej stronie osiągnąć, a następnie utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwań po wpisaniu konkretnej frazy. Nawet najlepiej przeprowadzona optymalizacja wymaga wzmocnienia i ustabilizowania w celu  uzyskania długofalowych, a nie jedynie krótkotrwałych rezultatów. I tutaj niezbędne okazuje się właśnie pozycjonowanie. Poza SEO trzeba będzie sięgnąć w tym zakresie m.in. po link building, content marketing oraz analitykę internetową. Wszystkie wymienione pojęcia to elementy składowe pozycjonowania.

Co to jest SEO?

SEO (ang. Search Engine Optimization) to inaczej optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. SEO obejmuje zatem działania w zakresie witryny internetowej, którym to stawia się jeden wspólny cel – osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, dla konkretnych słów kluczowych. Chodzi zatem o to, aby dostosować stronę internetową pod wyszukiwarki w taki sposób, aby strona była zauważalna i odpowiednio przez nie postrzegana, a w konsekwencji osiągała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwań.

Najistotniejsze działania w obszarze SEO, jakie podejmują liderzy rankingów najlepiej widocznych serwisów marketingowych w polskim Google – eactive.pl, to m.in.:

  • zmiany w treści strony oparte na wprowadzaniu w jej strukturę słów kluczowych (to właśnie owe frazy pozwolą odnaleźć użytkownikowi daną stronę podczas poszukiwania konkretnego produktu, czy usługi);
  • zmiany w kodzie witryny (co umożliwia m.in. szybsze ładowanie się witryny);
  • zmiany w profilu linków przychodzących.

Niezwykle ważną kwestią jest, by optymalizacja treści, jaka znajduje się na stronie, przebiegała równocześnie z optymalizacją techniczną. Treści zawierającej słowa kluczowe, podzielonej na akapity, posiadającej zhierarchizowane nagłówki, linkowanie wewnętrzne oraz wyróżnione treści istotne (pogrubienia, kursywy) powinny więc towarzyszyć konkretne rozwiązania techniczne, w tym:

  • kompresja kodu witryny,
  • poprawa szybkości ładowania strony (PageSpeed),
  • responsywność witryny,
  • zoptymalizowane meta-dane oraz adresy URL.

O ile wyniki optymalizacji treści na stronie będą widoczne dla użytkownika, o tyle kwestie modyfikujące strukturę strony często pozostaną dla niego bezpośrednio niezauważalne. Witryna będzie jednak lepiej oceniana przez roboty wyszukiwarki.

Co łączy te dwa pojęcia

SEO i pozycjonowanie to pojęcia różne, jednak działaniom w ich ramach przyświeca ten sam cel. Śmiało można stwierdzić, że pozycjonowanie bez SEO nie miałoby sensu (SEO to zatem absolutna podstawa i pewnego rodzaju punkt wyjścia), jednak nawet najlepiej przeprowadzone SEO nie przyniesie zadowalających, długofalowych efektów bez wykorzystania wszystkich metod pozycjonowania.

Artykuł partnerski

Komentarze