Dwa lata budowali ten bolid. Ma wystartować na torze Formuły 1

24 miesiące zajęło studentom Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej zbudowanie nowego bolidu, pozwalającego na udział w zawodach Formuła Student. CMS-07 to wiele innowacyjnych rozwiązań, jakie pozwalają na zwiększenie osiągów auta na torach wyścigowych.

Nowy bolid Formuły Student CMS-07 to lepsza aerodynamika, elektronika, konstrukcja nośna, silnik, napęd oraz zawieszenie.

– Dzięki wykorzystaniu nowych metod projektowania stworzyliśmy, a następnie użyliśmy do budowy 25 autorskich profili lotniczych – opowiada Jakub Moroz z zespołu Cerber Motorsport, działającego w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. – Tylne skrzydło bolidu wyposażyliśmy w system DRS (zaczerpnięty z aut Formuły 1) pozwalający na zmniejszenie ilości generowanej siły oporu oraz zmianę balansu aerodynamicznego. Zaowocowało to zwiększeniem siły nośnej o 45,2%, (skutkiem zwiększenia siły oporu o 41,7%).

– System łączności oparty o sieć GSM pozwala na dostęp do komputerów znajdujących się w samochodzie z dowolnego miejsca na świecie – podkreśla kolejną innowację Michał Gleba, koordynator zespołu Cerber Motorsport. – CMS-07 to kolejne auto zbudowane na Politechnice Białostockiej, które wykorzystuje hybrydową konstrukcję nośną, wykonaną z włókna węglowego oraz aluminiowej przekładki o strukturze plastra miodu (honeycomb).

– Najważniejszą innowacją, dotyczącą silnika i układu napędowego, było wprowadzenie nowego układu smarowania – zdradza Jakub Moroz. – Dzięki modyfikacji misy olejowej całkowita masa układu z płynami została zmniejszona o 1,2 kg.

Kolejną innowacją w bolidzie CMS-07 jest autorska, 4-biegowa skrzynia biegów, która poprawia akcelerację pojazdu.

– Jednostka napędowa pojazdu generuje 57 Nm momentu obrotowego oraz moc maksymalną, równą 82 KM – informuje Jakub Moroz. – Charakterystyka auta w CMS-07 została zorientowana na łatwość prowadzenia pojazdu. Dzięki temu moment obrotowy, zbliżony do maksymalnego, jest dostępny już od 6500 RPM do 10500 RPM.

Innowacją wprowadzoną do zawieszenia auta CMS-07 jest niski profil opon, pozwalający na zmianę właściwości jezdnych pojazdu.

– Niski profil opony przekłada się na lepsze zachowanie auta w zakrętach, przy dużych prędkościach – wyjaśnia Michał Gleba. – Dodatkowo zastosowaliśmy nową przekładnię kierowniczą, która jest lżejsza od poprzedniej o 400 g. Poprawiona została technologia wykonania wahaczy, przeprojektowany został przedni stabilizator pojazdu, co przełożyło się na obniżenie jego masy o ponad 350 g.

– Jesteśmy świadkami połączenia pasji i nauki – mówi dr hab. inż. Jarosław Szusta, prof. PB, prorektor ds. studenckich. – Tym dowodem jest pojazd zbudowany przez studentów Wydziału Mechanicznego razem ze studentami Wydziału Informatyki i Wydziału Elektrycznego. Mimo trudnego czasu pandemii naszym studentom udało się zbudować pojazd, który będzie brał udział w renomowanych zawodach międzynarodowych na torach Formuły 1.

Cały zespół Cerber Motorsport działa w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej i liczy sobie 25 osób.

– W tym roku Cerber zakwalifikował się na trzy serie zawodów Formuły Student i są to: Formula Student Austria na słynnym torze Red Bull Ring – pierwszy raz w historii zespołu, Formula Student East na torze F1 Hungaroring i Formula SAE Italy – informuje Jakub Moroz. – Ponownie będziemy konkurować o najwyższe lokaty z drużynami z całego świata.

Łączny koszt budowy i startów bolidu CMS-07 w zawodach szacowany jest na 600 tys. zł.

Zespół Cerber Motorsport w tym roku obchodzi jubileusz 10-lecia istnienia.

Zespół Cerber Motorsport, działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club funkcjonuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej, to organizacja powstała w listopadzie 2011 roku za sprawą 17 studentów, pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad sześcioma generacjami bolidów CMS. Zespół jest podzielony na 7 podzespołów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Jednostka napędowa, Konstrukcja nośna, Marketing i najnowszy – Dział Autonomii Pojazdu. Głównym celem koła jest zdobycie najwyższej pozycji w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formuły Student. Organizowane są corocznie w ponad 15 krajach, zrzeszają 770 zespołów, czyli prawie 31000 członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. O wygranej na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta, równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe – dynamiczne. Sędziami są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną.

Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formula SAE Italy w 2016 roku. Te zawody przyniosły również drugie miejsca w konkurencjach: Acceleration, Endurance i Skidpad. Kolejne lata to również seria sukcesów. Obecnie trwają pracę nad konstrukcją kolejnego, siódmego auta. Jednym z najważniejszych celów koła jest tworzenie coraz lepszego auta oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań poprawiających jego osiągi, co przekłada się na zdobywane miejsca. Łączenie teorii z praktyką, a przy tym dobra zabawa i rywalizacja to synonimy zespołu Cerber Motorsport.

Red. PP, fot. Gabriela Kościuk/PB

Komentarze