Dżemik 2025: młodzi twórcy gier pokazali kunszt, talent, pomysłowość

Laureaci konkursu / Fot. Iryna Mikhno/PB

Dżemik 2025 to ogólnopolski konkurs dla młodych twórców gier komputerowych. Przyciągnął on uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski na Politechnikę Białostocką. Prace konkursowe były oceniane przez studentów Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej.

Dżemik: konkurs Tworzenia Gier Komputerowych Politechniki Białostockiej.

Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej zorganizował Dżemik – konkurs dedykowany młodym twórcom gier komputerowych. Uczestnikami mogą być uczniowie, którzy nie ukończyli 18. roku życia. Konkurs umożliwia tworzenie gier indywidualnie lub w zespołach dwuosobowych, z wykorzystaniem preferowanych środowisk programistycznych, takich jak Scratch, Kodu, Unity czy Godot. Okres na realizację projektu wynosi dwa tygodnie, co pozwala na rozwój umiejętności w zakresie programowania, projektowania grafiki oraz inżynierii mechaniki gry.

– W naszej grze graczowi przepala się żarówka w domu, więc wybiera się do sklepu kupić nową. Ale po drodze zostaje okradziony. Musi więc nauczyć się walki i latania, żeby ją odzyskać. Trafia do starca, który zna sztuki walki. Trenuje, a na końcu pokonuje rabusiów, zdobywa żarówkę i podlatując do sufitu montuje są w oprawce – opowiada Michał Wróblewski (lat 13), uczeń szkoły podstawowej w Zespole Kształcenia i Wychowania w Bielkówku (koło Gdańska).

Michał Wróblewski z młodszym bratem triumfują na Dżemiku!

To już trzeci udział Michała Wróblewskiego w konkursie Dżemik i tym razem zakończony wielkim sukcesem! Wspólnie z młodszym bratem stworzyli grę opartą na silniku Unity, która zapewniła im pierwsze miejsce w kategorii Kadet. To dowód na ich talent i efektywną współpracę.

– Mój brat zajął się szatą graficzną, a ja samym kodem – mówi Michał. – Tylko że postanowiłem zamiast Scratcha, napisać grę w Unity, który używa języka programowania C Sharp. I to był dla mnie dość intensywny okres nauki, ponieważ uczyłem się tego właściwie od zera, po szkole. Ale satysfakcja jest duża. Lubię bardzo konkurs Dżemik i nie przeszkadza mi to, że do Białegostoku mamy kilka godzin jazdy.

Dżemik 2025 okazał się sporym sukcesem! W konkursie wzięło udział ponad 70 utalentowanych uczniów, którzy stworzyli 41 zespołów pełnych kreatywnych pomysłów. Do ścisłego finału dotarło 22 młodych twórców, prezentując swoje unikatowe projekty gier komputerowych. Studenci Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej, oceniający prace, zwracali uwagę nie tylko na biegłość techniczną i złożoność gier, ale także na oryginalność pomysłów i umiejętność ich efektywnej prezentacji.

– Zobaczyliśmy bardzo kreatywne pomysły – mówi Krzysztof Szwabowski, jeden z jurorów Dżemiku, członek Koła Naukowego VectoR Development. – Szczególnie ciekawe były style graficzne zastosowane przez uczniów: od grafiki pikselowej, którą znamy choćby z Super Mario Bros, po autorską grafikę tworzoną ręcznie. Muszę przyznać, że uczestnicy Dżemiku bardzo się postarali. Zaproponowali interesujące fabuły oraz mechaniki gry: rozwój postaci, sposób zdobywania punktów i doświadczenia, decyzje gracza podczas rozgrywki.

Dżemik, jako konkurs dla młodych twórców, jest ściśle związany z BialJamem, Białostockim Konkursem Tworzenia Gier Komputerowych. Ten studencki odpowiednik, już z dłuższą tradycją, zaplanowany jest na 4-6 lipca 2025 roku.

– Jestem przykładem na to, jak uczestnicy Dżemiku mogą zbudować swoją przyszłość w oparciu o pasję – dodaje Krzysztof Szwabowski. – Jako uczeń szkoły podstawowej brałem dwukrotnie udział w Dżemiku, w 2017 roku udało mi się nawet wygrać w swojej kategorii. Potem zostałem studentem informatyki w Politechnice Białostockiej. A teraz współorganizuję BialJam.

Jury Dżemiku nie miało łatwego zadania, ale w końcu wyłoniło zwycięzców w kategoriach Junior, Kadet i Senior! Najlepsi z najlepszych zostali nagrodzeni ciekawymi książkami, wciągającymi grami planszowymi i rozbudowanymi zestawami klocków Lego, które z pewnością rozbudzą ich kreatywność.

Lista zwycięzców konkursie Dżemik 2025

Kategoria Junior (klasy IV-VI szkoły podstawowej):

  • I miejsce – Kacper Łaski, Jakub Południak (Społeczna Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Dwujęzycznymi Białostockiego Towarzystwa Oświatowego w Białymstoku)
  • II miejsce – Aleksandra Kołdys (Szkoła Podstawowa Zgromadzenia Sióstr Misjonarek Świętej Rodziny im. bł. Bolesławy Lament w Białymstoku)
  • III miejsce – Michał Górczyński (Katolicka Szkoła Podstawowa imienia Matki Bożej Miłosierdzia w Białymstoku)

Kategoria Kadet (klasy VII-VIII szkoły podstawowej):

  • I miejsce – Michał Wróblewski, Krzysztof Wróblewski (Szkoła Podstawa Zespołu Kształcenia i Wychowania w Bielkówku)
  • II miejsce – Sebastian Dryl (Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im Kornela Makuszyńskiego w Białymstoku)
  • III miejsce – Julia Bajena (Szkoła Podstawowa Nr 53 w Białymstoku z Oddziałami Dwujęzycznymi)

Kategoria Senior (szkoły ponadpodstawowe, do 18. roku życia):

  • I miejsce – Bartosz Cyrynowski, Bartosz Lubosz Kuć (Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej)
  • II miejsce – Ryszard Konopko, Michał Jan Buczyński (Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej)
  • III miejsce – Filip Misiuk, Jakub Brodziński (Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej)

Wydarzenie zorganizował Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej we współpracy z Polskim Towarzystwem Informatycznym.

Red. PP

Komentarze