Europalety – jak rozpoznać, czy są zgodne ze standardem?

Większość osób nie używa przyczepy ani tym bardziej lawety na co dzień, jednak zdarzają się sytuacje, w których tego typu pojazdy okazują się przydatne lub wręcz niezbędne. Oczywiście, nikomu nie opłaca się kupować przyczepki tylko po to, by użyć jej raz czy dwa, zwłaszcza jeśli nie dysponujemy odpowiednią ilością miejsca w garażu. Z pomocą w takim wypadku przychodzi wypożyczalnia przyczep i lawet. Co warto wiedzieć, decydując się na wynajem przyczepy?

Właściwości palet euro

Aby paleta mogła być oficjalnie uznana za europaletę, musi posiadać atesty i oznaczenia świadczące o tym, że spełnia szereg wymagań, opisanych w kodeksie UIC 435-2, w którym zgromadzono zasady produkcji palet drewnianych płaskich czterowejściowych. Naprawa tego typu palet jest także ustandaryzowana w kodeksie UIC 435-4.

Wymogi dotyczą przede wszystkim:

  • wymiarów palety euro – standard w tym przypadku to 1200×800 mm,
  • jakości drewna – jego wilgotność nie może przekraczać 22%, zaś do obróbki nie wolno używać szkodliwych substancji chemicznych
  • nośności – 1-1,5 tony (nośność statyczna, czyli udźwig palety służącej jedynie do magazynowania towaru, a nie transportowania, wynosi ok. 4ton),
  • elementów konstrukcji: są to m.in. równe skosy w narożnikach i ostre krawędzie prowadnic,
  • procesu produkcji: jednym z niezbędnych etapów jest obróbka fitosanitarna ISPM15.

W jaki sposób powinna być oznakowana legalna europaleta? Na prawym wsporniku znajduje się znak EUR, zaś na lewym wsporniku znak EPAL – to podstawowe cechy charakterystyczne. Oprócz tego na środkowym wsporniku znajduje się klamra, a także alfanumeryczne oznaczenie, wskazujące na numer licencji oraz rok i miesiąc produkcji . Palety naprawiane zgodnie z kodeksem UIC 435-4 powinny także być wyposażone w gwóźdź certyfikujący.

Licencja na produkcję palet

Europaleta musi być wytworzona nie tylko zgodnie z określonymi wymogami, ale również przez firmę która posiada licencję na produkcję tego typu palet. Co więcej, jeżeli paleta zostanie nieznacznie uszkodzona w wyniku użytkowania, a chcemy, by nadal spełniała standardy europalet i mogła być używana w transporcie międzynarodowym, wówczas naprawę może wykonać jedynie firma z licencją. Oczywiście można naprawić paletę także bez licencji, ale w takim wypadku dalsze jej użytkowanie będzie możliwe jedynie w transporcie krajowym – konstrukcja przestanie bowiem być europaletą, a stanie się zwykłą paletą przemysłową.

Aby uzyskać licencję na produkcję palet euro, należy zwrócić się do EPAL, czyli European Pallet Association, czyli stowarzyszenia, do którego należą producenci palet EUR oraz zakłady naprawcze. Ubiegając się o licencję, należy wyprodukować palety spełniające warunki określone w kodeksie UIC 435-2.

Skup palet – czy można tam znaleźć europalety?

W niektórych skupach palet takich jak Skup Palet TEFRA można zaopatrzyć się nie tylko w używane palety, ale także w nowe, certyfikowane europalety. Jak można sprawdzić, czy dany skup ofertuje licencjonowane palety euro? Najprostszym sposobem jest skorzystanie z podpowiedzi internetu, wpisując w wyszukiwarce hasło z oznaczeniem lokalizacji, np. palety euro Poznań czy europalety Poznań. Przed zakupem warto zawsze upewnić się, czy oferowane palety posiadają wszystkie niezbędne oznaczenia.

Artykuł partnerski

Komentarze