Jak wykorzystać marketing szeptany w działaniach SEO?

Z pewnością pozycjonowanie strony internetowej jest jednym z najskuteczniejszych działań oddziałujących na widoczność strony internetowej w wyszukiwarce. Jednak dla konsumentów znaczenie ma nie tylko pozycja witryny w Google, ale opinie o firmie. Im więcej potencjalni klienci wiedzą o produkcie czy idei związanej z marką, tym lepiej. Marketing internetowy dostarcza narzędzi, dzięki którym możemy nie tylko wpływać na to, jak marka będzie postrzegana w sieci, ale budować jej rozpoznawalność praktycznie od zera. Tak też jest w przypadku marketingu szeptanego.

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany (buzz marketing, WoMM) jest formą działań nastawionych na budowanie rozpoznawalności i zaufania do marki. Ma wywoływać reakcje, rozprzestrzenić informacje, pokazać produkt i markę z dobrej strony, zaciekawić. Ten rodzaj marketingu wpływa na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce, a więc firmy w Internecie. Dzięki niemu możemy opowiadać o marce nadając ton narracji, współpracować z osobami, których odbiorcy dzięki poleceniu będą skłonni korzystać z naszej oferty, a także dyskutować, opiniować, rekomendować. Istotne jest, żeby komunikacja przebiegała w sposób, jak najbardziej naturalny dla odbiorcy. Marketing szeptany (https://www.ideoforce.pl/e-marketing/content-marketing/marketing-szeptany/) jest bowiem zawoalowaną formą promocji przypominającą polecenie znajomemu sprawdzonego rozwiązania.

Marketing szeptany a pozycjonowanie

Budowanie pozycji w Google uzależnione jest od działań takich, jak optymalizacja strony pod wyszukiwarkę, czyli SEO (Search Engine Optimization), tworzenie treści czy link building. Jeśli mówmy o marketingu szeptanym i pozycjonowaniu strony, to pozyskiwanie linków odegra kluczową rolę w budowaniu widoczności strony. W buzz marketingu możemy wykorzystać linki, np. jeśli polecamy buty to odsyłamy do podstrony, na której widnieje ten produkt. W taki sposób generujemy wartościowy ruch na stronie – użytkownik nie trafia na stronę przez przypadek, on już wie, czego szuka.

Linki należy umieszczać na stronach tematycznie zbliżonych do zawartości strony, na którą kierujemy. Dobrze, żeby link załączany w wypowiedziach miał atrybut „dofollow”. Wówczas przekaże wartość ze strony linkującej. Zastosowanie linków „nofollow” ma mniejsze znaczenie dla pozycjonowania, ale dobrze wpływa na ogólny profil linkowania.

Gdzie umieszczać linki?

  • na forach dyskusyjnych,
  • grupach na Facebooku,
  • w komentarzach pod artykułami,
  • jako post lub komentarze w social media,
  • komentując wpisy na blogach.

Narzędzia w buzz marketingu

Monitorowanie postępów kampanii marketingu szeptanego wymaga korzystania z narzędzi. Dzięki nim znajdziemy strony o zbliżonej tematyce i poznamy kondycję danej witryny lub forum. Dlaczego jest to tak ważne? Błędem jest prowadzenie marketingu szeptanego na stronach o wątpliwej reputacji, a więc np. takiej, która miała nałożone kary od Google. Sprawdzajmy czy strony, na których umieszczamy linki są zindeksowane w Google i ich pozycję w wyszukiwarce. Badajmy profil linków wychodzących i przychodzących (w tym pomoże na przykład narzędzie Ahrefs). Wybierając strony, grupy, fora, dobrze jest kierować się frazami kluczowymi, które sprawdzimy przy pomocy chociażby Surfera. Jeśli obszarem marketingu szeptanego są media społecznościowe, nie zapominajmy o analizie aktywności użytkowników, taki jak komentarze, ruch na profilu, liczba obserwujących i uczestniczących w dyskusji.

Marketing szeptany i SEO – zalety

Marketing szeptany prowadzony zgodnie z dobrymi zasadami, a więc używanie naturalnego języka konsumentów, zamieszczanie linków, pisanie bez spamowania i zarzucania czytelnika treścią, komentowanie w miejscach tematycznie powiązanych z marką, przynosi wiele korzyści. Do głównych zalet wynikających z wdrożenia buzz marketingu zgodnego z SEO zaliczamy:

  • większy ruch na stronie,
  • wzrost zainteresowania ofertą,
  • zwiększenie konwersji i sprzedaży,
  • dotarcie do osób, które nie znały firmy,
  • lepszą widoczność w wyszukiwarce.

Skuteczny marketing szeptany opiera się na rekomendowaniu produktów, firmy, usług, a także dotarciu do jak największej liczby osób potencjalnie zainteresowanych tym, co mamy do przekazania. Wdrożenie rozwiązań wspomagających pozycjonowanie strony zwiększy świadomość użytkowników i zbuduje wiarygodność – wysokie pozycje w Google budują zaufanie.

Artykuł partnerski

Komentarze