Jak znaleźć nowe konkursy? System szybkiego reagowania

Jak znaleźć nowe konkursy

Jak dobrze, że istnieją źródła, z których możemy dodatkowo sfinansować swoje inicjatywy. Kilka sposobów na szybkie dotarcie do informacji o konkursach dla NGO.

Z natury jestem leniwy i nigdy się z tym nie kryłem. Jeśli jakaś praca może być wykonana krócej i sprawniej, to w imię lenistwa, mojego czasu na kawę i samorozwój (to znaczy szukanie ciekawych rzeczy w internecie) znajdę na to sposób. Chciałem się z Wami podzielić rzeczą, która od kilku lat skutecznie wspiera moje lenistwo.

Moim zdaniem dobry menadżer w NGO to taki, który potrafi szybko namierzyć źródła finansowania dla inicjatyw, którymi zarządza. Nie jest to oczywiście wiedza tajemna, ale w pogoni za deadlinem na złożenie wniosku każdy dzień jest ważny. To, ile byśmy dali za jeszcze jeden dzień, przez który moglibyśmy dopieścić nasz budżet, albo opis działań, widać dopiero na godziny przed wysłaniem czy złożeniem wniosku. Z tym nie możemy już niestety nic zrobić.

Ale możemy sobie dodać dzień albo dwa przed rozpoczęciem pisania. Czy sprawdzaliście kiedyś, z jakim opóźnieniem dostajecie informacje o tym, że w jakimś konkursie jest otwarty nabór? Ile dni upływa od momentu upublicznienia ogłoszenia do momentu w którym je czytacie?

Moim sposobem na bycie poinformowanym przed wszystkimi jest stworzenie sobie własnego systemu szybkiego reagowania. Zwykle na ręczne przekopywanie się przez informacje poświęcałem nawet kilka godzin miesięcznie – monitorując BIP-y różnych urzędów, portal fundusze.ngo.pl, czytając między innymi grupę Konkursy dla NGO na FB – na której zresztą sam się udzielam, ale lenistwo podpowiadało mi, że robienie tego co tydzień mija się z celem i dobrze by było, gdyby robiło się samo… i od tamtej pory robi się.

Mój system wczesnego reagowania opiera się o rozszerzenia do przeglądarek internetowych, które monitorują zawartość wskazanych stron www i za każdym razem informują, że zaszła na nich jakaś zmiana. Wtyczka sama „wchodzi” na stronę www i porównuje jej zawartość z zawartością zapamiętana podczas jej poprzedniego wejścia. Jeśli są one różne, to znaczy, że na stronie zaszła jakaś zmiana. Zmianą może być choćby pojawienie się nowego artykułu albo informacji, a w zależności od ustawień naszych wtyczek dowiemy się o tym w kilka minut, albo kilka godzin od tego faktu.

Co ważne wtyczki są bezpłatne i można je zainstalować w większości najpopularniejszych przeglądarek internetowych.

Wtyczki dla Chrome

Wtyczki dla Firefox

Jest jedna rzecz o której bezwzględnie należy pamiętać – musisz wiedzieć co chcesz monitorować, więc musisz tak czy inaczej namierzyć właściwe strony www gdzie informacje o konkursach grantowych już się kiedyś pojawiały lub prawdopodobnie pojawią – ale to jest część twojego menedżerskiego warsztatu.

Druga rzecz, pozornie błaha, ale bardzo ważna: monitoruj źródła. Jeśli jakaś fundacja korporacyjna ma własny konkurs grantowy, to monitoruj odpowiednią stronę tej fundacji, nie strony innych podmiotów powielających te informacje.

Zalety

  • wtyczki monitorują konkretna stronę – najczęściej stronę poświęcona tylko określonym ogłoszeniom albo grantom fundacji korporacyjnych – które nie są indywidualnie wystawione w kanałach rss
  • dają możliwość kontroli zawartości stron, jeśli w ogóle nie maja one rss
  • uwalniają nas od wchodzenia na strony, na których nic się nie zmieniło
  • dobrze ustawione punkty monitorowania ułatwiają znacząco namierzanie interesujących nas informacji

Wady

  • dobór wtyczki z którą się zrozumiesz wymaga cierpliwości i testów różnych rozwiązań
  • wtyczka informuje o wszystkich zmianach jakie znalazła na stronie – w tym o tych, które nas nie interesują
  • źle ustawiona strona do monitorowania spowoduje, że pomimo nowego ogłoszenia wtyczka nie poinformuje nas o zmianach – bo zmiany zajda na innej, niemonitorowanej stronie
  • nie warto instalować jak monitorujesz tylko kilka funduszy

Polecam do wypróbowania i podzielenia się wrażeniami. A jak znajdziesz jakiś ciekawy otwarty konkurs, to koniecznie się podziel ta informacją na przykład na Konkursy dla NGO.

Komentarze