Jak najlepiej wydać 1000 zł na Facebooku? Zaczynamy kampanię portalu pod okiem specjalisty

reklama na facebooku

Naucz się na przykładzie. Na bieżąco relacjonujemy przebieg kampanii.

Rozpoczynamy własną kampanię reklamową na Facebooku. Wydamy na nią dokładnie 1000 złotych netto. O każdej wydanej w tym miesiącu złotówce opowiemy Wam w naszych artykułach. Nad naszą reklamą czuwa sam Kamil Mirowski – specjalista do spraw mediów społecznościowych m.in. Facebooka. Mamy w planach pociągnąć go za język i wyciągnąć od niego wiele informacji, które w przyszłości pomogą Wam realizować podobne działania reklamowe. Za kreacje reklamowe przedsiebiorczepodlasie.pl odpowiada Bartosz Kulesza. To z nim opracowaliśmy tzw. Key Visual czyli rodzaj wizualnego, graficznego języka, którym opowiadamy o sobie w kampaniach reklamowych. Oto pierwsza rozmowa z naszym specjalistą.

Przeprowadzasz kampanie na Facebooku dla bardzo wielu, różnej wielkości klientów. Jaka może być różnica w efektywności -procentowa – wydatkowania budżetu marketingowego w przypadku samodzielnej kampanii i kampanii realizowanej przez specjalistę?

Kamil Mirowski, Head of Strategy w Agencji Społem, bloger Mr Social: Ciężko to policzyć procentowo. Osoby, które prowadzą jakiekolwiek działania reklamowe, dobrze wiedzą jak ważna jest znajomość medium, w którym chcemy się reklamować. Samodzielne prowadzenie działań reklamowych wymaga od reklamodawcy poświęcenia czasu na zapoznanie się z regulaminami, zasadami i podstawowymi pojęciami. Również trzeba wiedzieć jakie formaty i jakie modele rozliczeń zastosować w stosunku do celów jakie chcemy osiągnąć. W trakcie trwania kampanii trzeba poświęcić czas na przejrzenie form reklamowych, grup reklam, ocenę efektywności każdej z nich i podjęcie decyzji o wyłączeniu niektórych form lub nawet o przeniesieniu budżetu do innej grupy reklam. Takie działania często wymagają nie tylko wiedzy na temat medium, formatów i modeli rozliczeń ale również umiejętności analitycznych. A tego jest się ciężko nauczyć, jeżeli nie ma się tego we krwi. Poza tym – trochę trzeba lubić siedzenie w tabelkach. A wiadomo, że to dla większości osób jednak nie jest ciekawe. Czasami oddanie kampanii w ręce specjalisty, który pobierze za swoją pracę wynagrodzenie, może okazać się tańsze niż prowadzenie kampanii samodzielnie. Ponieważ mniejszy budżet – pomniejszony o wynagrodzenie specjalisty – może zostać wykorzystany efektywniej. Oczywiście wiąże się to również z oszczędnością czasu, bo reklamodawca może skupić się na innych aspektach biznesu.

Facebook to bardzo efektywnościowa forma marketingu, prawda?

Pierwotnie wcale nie. Marketing Społecznościowy nie ma nic wspólnego z rozliczeniami efektywnościowymi. Facebook jednak z platformy społecznościowej przekształcił się w portal, na którym można prowadzić działania efektywnościowe. Przecież zaczynał jako serwis społecznościowy – posiada dane, które bardzo mocno mogą pomóc w efektywnościowym prowadzeniu kampanii – możemy kierować kampanię do młodych matek albo osób, które niedawno wróciły z podróży, do studentów, do osób zainteresowanych warzeniem piwa… Możliwości targetowania oraz optymalizacji kampanii na Facebooku są niemal nieograniczone. Przykładowo – możemy uruchomić kampanię reklamową do kobiet w wieku 20-40, które są zainteresowane modą i zakupami, które kiedyś dokonały zakupu na naszym sklepie internetowym, ale nie odwiedziły go w ciągu ostatnich 30 dni.

Rozumiem, że każde to uściślenie danych, zmniejsza wydatki i zwiększa prawdopodobieństwo szeroko pojętej sprzedaży.

Dokładnie tak.

fot. www.facebook.com/MrSocialPL/

Jesteś z Białegostoku, ale od dawna tu nie pracujesz.

Fizycznie nie. Jestem jednak cały czas mocno związany z Białymstokiem. Organizuję tutaj regionalną edycję branżowego spotkania Czwartek Social Media. Prowadzę również od czasu do czasu konsultacje oraz szkolenia dla firm, agencji reklamowych oraz instytucji w Białymstoku. Oczywiście dla klientów z mojego rodzimego miasta miewam lepsze ceny niż dla klientów z Warszawy.

Pamiętasz swoją pierwszą kampanię na Facebooku? Jak wyszła?

Moje pierwsze kampanie były oczywiście moimi prywatnymi. Było to kilka lat temu, gdy Facebook nie oferował jeszcze takich możliwości jak teraz. Pamiętam jednak, że sama forma była tak nowa, że efekty kampanii były znacznie lepsze niż kampania w Google czy też reklamy w regionalnych portalach. Pierwszą komercyjną kampanię prowadziłem natomiast dla sklepu z bielizną. Nie dość, że była to pierwsza kampania komercyjna to jeszcze pierwsza w modelu Flat Fee + CPS czyli w modelu efektywnościowym. Opłacało się. Teraz możliwości jest jeszcze więcej, więc kampania miałaby o niebo lepsze efekty.

przedsiebiorcze podlasie
Kampania reklamowa przedsiebiorczepodlasie.pl

Początkującym – wbrew pozorom – nie jest na Facebooku łatwo. Jeśli już zdecydują się na samodzielną kampanię, jakich informacji będą potrzebować? Na co powinni zwrócić uwagę?

Im więcej możliwości reklamowych daje nam Facebook – tym trudniej będzie się odnaleźć „nowicjuszom”. Dlatego Facebook wprowadza proste opcje promocji, które można włączyć jednym kliknięciem. Niestety te formy nie są zbyt efektywne. Dlatego należałoby zacząć od poczytania różnych materiałów na temat prowadzenia kampanii reklamowych. Sam Facebook udostępnia poradnik: https://www.facebook.com/business/ads-guide/ Można też zapisać się na szkolenie lub poprosić o konsultacje specjalistę. Szkolenie i konsultacje są o tyle lepsze, że poza wiedzą merytoryczną są wzbogacone jeszcze o doświadczenia osób, które zajmują się tym na co dzień. Czasami na Czwartkowych Spotkaniach (Czwartek Social Media) występują osoby, które zdradzają kilka trików. Swego czasu z Sebastianem Sumą (właściciel agencji Sempai, specjalista od reklam Google i pozycjonowania) zrobiliśmy krótką prelekcję o synergii działań reklamowych. Same slajdy można obejrzeć tutaj: http://www.slideshare.net/kamilmirowski/jak-planowa-synergiczn-kampani-na-facebooku-i-google

W marcu na przedsiebiorczepodlasie.pl opublikujemy zestawienie Podlasian najbardziej opiniotwórczych w social media. Jesteś współtwórcą raportu. Wiele mamy na Podlasiu gwiazd Facebooka?

Wbrew pozorom z naszego regionu pochodzi wiele kreatywnych osób, które są chętnie czytane i oglądane nie tylko w Polsce. Sukces filmu o Lowlanders czy przyziemne życie Lorda Vadera to tylko pojedyncze przykłady, że na Podlasiu jest wiele osób, które warto obserwować. Szczegółów raportu jednak jeszcze nie zdradzajmy.

Komentarze