Zespół uczniów z III Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Białymstoku zdobył nagrodę Srebrnego Wilka w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Przygotowany przez nich projekt społeczny „Poczuj Chemię do Nauki 2.0.” został wyróżniony spośród 1800 projektów zrealizowanych przez młodzież z całego kraju.
Podczas finału Olimpiady Zwolnieni z Teorii uczniom szkół ponadpodstawowych za najlepsze projekty społeczne przyznano nagrody Srebrnych i Złotych Wilków. Wręczali je przedstawiciele biznesu blisko współpracujący z Fundacją Zwolnieni z Teorii i wspierający młodzież w realizacji ich naukowych działań. Od lat uczestnicy i uczestniczki Olimpiady Zwolnieni z Teorii mogą liczyć na duże wsparcie firmy Enea, która w ramach programu „Energia w nauce” wspiera projekty społeczne uczniów skupione na tematyce edukacji, takie jak projekt „Poczuj Chemię do Nauki 2.0.”.
– Pomysł na nasz projekt wziął się z tego, że zauważyliśmy brak inicjatyw promujących nauki ścisłe w regionie. Większość zajęć dla młodych związanych z naukami ścisłymi to korepetycje. Pojawiają się programy skierowane np. na biologię czy chemię, ale nie skupiają się one na rozwoju sprawczości młodych osób. My chcieliśmy, aby nasi rówieśnicy rozwijali się, biorąc sprawy w swoje ręce. Zorganizowaliśmy dwudniowe warsztaty Zmień sySTEM na Politechnice Białostockiej. Ciekawość świata i determinacja naszych rówieśników, którzy wzięli udział w warsztatach nas pozytywnie zaskoczyły. Uważamy, że wspieranie młodych w odkrywaniu swoich pasji jest niezwykle istotne, a dbanie o dotarcie do każdej młodej osoby jest niezbędne. Różnorodność w nauce wnosi wiele nowych i świeżych perspektyw, które mogą być kluczowe dla innowacji – mówi Zofia Kwietko-Bębnowska, kierowniczka projektu.
Nagrodzony Srebrnym Wilkiem projekt społeczny „Poczuj Chemię do Nauki 2.0.” został zrealizowany przez uczniów z III Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Białymstoku. W ramach swojej inicjatywy licealiści opracowali młodzieżowy magazyn popularnonaukowy „Do kwadratu” i prowadzą młodzieżowy podcast popularnonaukowy. W ich wydarzeniu Zmień sySTEM na Politechnice Białostockiej wzięło udział 80 uczniów i uczennic białostockich liceów.
Enea postanowiła przyznać wyróżnienie właśnie temu projektowi, z dwóch powodów: po pierwsze promuje on nauki ścisłe w wyjątkowy i innowacyjny sposób, a po drugie w składzie zespołu projektowego są licealistki, a na promocji nauk ścisłych wśród dziewcząt zależy Enei szczególnie.
– Enea od sześciu lat angażuje się w Olimpiadę Zwolnieni z Teorii. Jesteśmy ambasadorem obszaru „Energia w nauce”, w ramach którego wspieramy projekty skupione na poszerzaniu wiedzy. Inwestowanie w edukację młodych osób jest wkładem w naszą przyszłość, w której będziemy mieli dobrze wykształconych i kompetentnych liderów, zdolnych do podejmowania globalnych wyzwań – powiedziała Agnieszka Kazimierska, kierowniczka Biura ds. Zaangażowań Społecznych w Departamencie ESG.
Grupa Enea chce wspierać inicjatywy, które inspirują młode kobiety do podążania własną drogą, do rozwijania swoich pasji i budowania przyszłości w branżach, które przez lata były zdominowane przez mężczyzn. Chce stworzyć takie warunki, aby każdy – niezależnie od płci – miał równe szanse na zdobycie wiedzy i rozwój kariery w STEM. Napawa nas dumą to, że możemy przyczyniać się do tej zmiany i zachęcać młode pokolenie do odważnego sięgania po swoje marzenia.
– W Enei wierzymy, że edukacja jest najważniejszym fundamentem przyszłości, a inicjatywy takie jak Olimpiada Zwolnieni z Teorii, dają młodym ludziom rzeczywiste narzędzia do rozwoju potrzebnych kompetencji i zdobywania kolejnych, praktycznych doświadczeń, jakże odmiennych od tych wyniesionych ze standardowej edukacji szkolnej. Z uwagi na branżę jaką reprezentujemy, zależy nam w szczególności na wspieraniu młodzieży w nauce przedmiotów ścisłych, zwłaszcza dziewcząt, których potencjał w nauce pozostaje nadal nie w pełni doceniony – mówi Izabela Rakuć-Kochaniak, dyrektorka Departamentu ESG, w spółce Enea. – Jedynie około 30% naukowców na świecie to kobiety, a udział studentek kierunków STEM oscyluje w granicach 35%.
W ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii młodzież z województwa podlaskiego zrealizowała łącznie 41 projektów, a 7 z nich zostało nagrodzonych Srebrnymi Wilkami za doskonałe inicjatywy. W regionie prym wiedzie III Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Białymstoku, zajmując 1. miejsce na Podlasiu i 34 miejsce w ogólnopolskim Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii. Na regionalnym podium uplasowały się także Technikum nr 4 w zespole Szkół nr 4 z Suwałk (2. miejsce w województwie, 45. miejsce w Polsce) oraz II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku (3. miejsce w województwie, 70. miejsce w Polsce). W zestawieniu 538 szkół z całego kraju wspierających kompetencje przyszłości znalazło się 13 szkół ponadpodstawowych z województwa podlaskiego.
Wśród inicjatyw z województwa podlaskiego znalazł się m.in. projekt młodzieży VI Liceum Ogólnokształcące im. Króla Zygmunta Augusta z Białegostoku o nazwie „Nie doceniamy tego, co nasze”. Licealiści V LO skupili się na promocji folkloru zachęcając swoich rówieśników do poznania i czerpania z polskiej kultury i tradycji. Z ich projektu skorzystało ponad 1400 beneficjentów, a w wydarzeniu głównym wzięło udział około 600 osób. To jeden z projektów nagrodzonych w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii Srebrnym Wilkiem.
Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii powstaje w oparciu o wyniki uczniów w ogólnopolskiej Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii – jedynej takiej inicjatywie w Polsce, która od 11 lat daje młodym ludziom możliwość zdobywania doświadczenia przez działanie. W ramach tegorocznej edycji, ponad 9000 uczniów i uczennic z całego kraju zrealizowało 1800 projektów społecznych, które odpowiadały na realne potrzeby ich lokalnych środowisk – od działań ekologicznych, przez wsparcie dla osób w kryzysie zdrowia psychicznego, po kampanie przeciwko przemocy.
– Za nami jedenasta edycja Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Cieszę się, że po raz kolejny liczba finalistów i finalistek przekroczyła nasze oczekiwania. Ponad 9 tysięcy osób ukończyło swoje projekty tylko w tym roku szkolnym. To oznacza, że od 2014 roku już ponad 40 000 młodych zrealizowało własne projekty społeczne z naszym wsparciem. Obserwując młodych kilka lat po udziale w Zwolnionych z Teorii, widać jak projekty społeczne wpływają na ich przyszłość: podnoszą pewność siebie do obrania własnej ścieżki życiowej oraz uświadamiają talenty i mocne strony – mówi Paula Bruszewska, prezeska Fundacji Zwolnieni z Teorii, organizatora olimpiady.
Od 2014 roku Fundacja Zwolnieni z Teorii wspiera młodych ludzi w zdobywaniu kompetencji miękkich i przywódczych przez działanie. Projekty tworzone są samodzielnie przez uczniów, którzy uczą się zarządzania zespołem, kreatywności, empatii czy komunikacji. Uczestnicy otrzymują międzynarodowe certyfikaty z zarządzania projektami PMI ATP.
Red. PP