Czy można wpisać pożyczkę na firmę w koszt prowadzenie działalności?

Zmorą każdego przedsiębiorcy są podatki. Na wysokość daniny wpływa dochód. W celu zmniejszania obowiązkowej opłaty, właściciele firm wrzucają wydatki w koszt prowadzenia działalności. Co można uznać za koszty? Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, itd. A co z kredytem lub pożyczką? O tym dowiesz się w poniższym tekście!

Co można uznać za koszt prowadzenia działalności?

Zakładając działalność gospodarczą przedsiębiorca ma obowiązek określić formę opodatkowania. Najczęściej wybieraną opcją jest opodatkowanie na zasadach ogólnych. W tym przypadku na wysokość daniny wpływa wielkość dochodu. Jak obliczyć dochód? To proste – wystarczy odjąć koszty od przychodów.

Osoby prowadzące firmę chcąc zmniejszyć wysokość podatku, za koszt prowadzenia działalności uznają wiele wydatków związanych z firmą. W koszty można wrzucić  przede wszystkim środki trwałe – np. środki transportu, maszyny, itd. Ważne – w tym przypadku okres użytkowania musi przekroczyć 12 miesięcy.

Za koszt prowadzenia działalności można uznać:

  • odsetki od kredytu lub pożyczki;
  • raty leasingu samochodowego;
  • koszty związane z remontem i wyposażeniem biura;
  • wartości niematerialne i prawne – np. licencje, prawa do patentów;
  • część wydatków związanych z mieszkaniem – pod warunkiem jeśli firma prowadzona jest w domu przedsiębiorcy.

Kredyt na firmę, a koszty prowadzenia działalności

Nie ma możliwości wrzucenia w koszty całego zaciągniętego zobowiązania. Przedsiębiorca, który wziął w banku kredyt na firmę może odliczyć tylko odsetki. Co więcej, zostaną uznane za koszt dopiero w momencie ich zapłacenia. Zaciągnięty kredyt musi być spożytkowany na cele związane z działalnością.

Niestety dostępność kredytów firmowych jest ograniczona. Banki mają wyśrubowane wymagania co do zdolności kredytowej. Przedsiębiorcy, którzy mają niskie dochody, nie wykazują wysokiego scoringu BIK i prowadzą działalność krócej niż rok, nie skorzystają z produktu bankowego.

Czy pożyczkę online dla osób fizycznych można uznać za koszt?

Jeśli przedsiębiorca nie może zaciągnąć kredytu na firmę, powinien zastanowić się nad  pożyczką dla osoby fizycznej ( np. pożyczki online).  W takim przypadku pożyczony kapitał można przeznaczyć na inwestycje związane z działalnością. Takie rozwiązanie jest stosowane często, ze względu na łatwiejszy dostęp.

Aby odsetki od pożyczki dla osoby fizycznej zostały uznane za koszt musi zostać zachowany ciąg przyczynowo –  skutkowy. Jeżeli środki finansowe nie zostaną wykorzystane na cele związane z działalnością, to odsetki nie zostaną uznane za koszt. W związku z tym, kluczową sprawą jest dokładne udokumentowanie wydatku – np. potwierdzenie przelewu na firmowe konto.

W sytuacji gdy tylko część pożyczonych pieniędzy zostanie wykorzystanych na potrzeby firmy, to odsetki tylko od wniesionej kwoty można włączyć do kosztów. Istotnym elementem jest obliczenie proporcjonalnej kwoty odsetek do wysokości wprowadzonych środków.

Gdzie szukać pozabankowych pożyczek na firmę?

Jednym ze sposobów na znalezienie odpowiedniej pożyczki jest skorzystanie z wyszukiwarki internetowej i wpisanie hasła – pożyczka za darmo. Jednak ta metoda jest czasochłonna. Ofert kredytowych i pożyczkowych jest bardzo dużo i na pierwszy rzut oka są do siebie bardzo podobne.

Jednym z najlepszych serwisów pożyczkowych na rynku jest Loando, gdzie znajdziesz opinie o szybkich pożyczkach. Porównywarka prowadzi rankingi i szczegółowe opisy produktów finansowych. Co więcej Loando ocenia pożyczkodawców również na podstawie opinii klientów.

Na co zwrócić uwagę zaciągając pożyczkę? Przede wszystkim na okres spłaty i koszt zobowiązania. Do obliczenia kwoty pożyczki warto skorzystać z kalkulatora pożyczkowego. Zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim każda instytucja finansowa, która udziela pożyczek, musi takie narzędzie posiadać w widocznym miejscu na swojej witrynie internetowej.

Artykuł partnerski

Komentarze