Nextbike złożył wniosek o upadłość. Co dalej z rowerami miejskimi w Białymstoku?

W związku z informacją o złożeniu przez Nextbike Polska SA wniosków o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego oraz o ogłoszenie upadłości w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie, białostocki magistrat poinformował, że podczas rozmowy prezes firmy Nextbike zapewnił prezydenta Białegostoku o tym, że uruchomienie systemu BiKeR nie jest zagrożone.

Widmo niewypłacalności firmy to efekt pandemii wirusa SARS-CoV-2. Spowodowała ona nagłe i niemożliwe do przewidzenia negatywne skutki finansowe dla spółki. Nextbike Polska, podobnie jak wiele innych firm z branży transportowej, boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym do 1 kwietnia do 5 maja 2020 r. zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich.

Spółka deklaruje, że do końca czerwca system rowerowy w Białymstoku powinien zostać uruchomiony. Zgodnie z umową zawartą w maju z firmą Nextbike Polska, wszelkie koszty związane z uruchomieniem Białostockiej Komunikacji Rowerowej ponosi wykonawca. W ramach umowy, dopiero po rozpoczęciu funkcjonowania systemu rowerów, miasto będzie płaciło operatorowi za jego obsługę miesięczne wynagrodzenie, uzależnione od liczby stacji rowerowych i rowerów działających w danym okresie rozliczeniowym. Białystok nie ponosi na razie żadnych kosztów związanych z przygotowaniem i rozpoczęciem sezonu Białostockiej Komunikacji Rowerowej.

Jak wynika z informacji przekazanych przez Nextbike Polska, zarząd firmy podjął decyzję o złożeniu wniosku o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego, którego celem jest umożliwienie dalszego funkcjonowania roweru miejskiego w 39 systemach w Polsce. Firma deklaruje, że dla użytkowników systemów nic się nie zmienia i rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie.

W ocenie zarządu spółki, przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego daje realne szanse na dojście do porozumienia z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę oraz pozwoli na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki. Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości.

To wszystko, zdaniem władz spółki, pozwoli na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi systemów rowerów miejskich w 39 systemach. Restrukturyzacja to standardowa procedura przewidziana kodeksem handlowym w sytuacji zagrożenia niewypłacalnością. Jak podkreślono, nie oznacza zagrożenia dla bieżącego funkcjonowania spółki.

Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać. Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce – powiedziała Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska.

Przypomnijmy, że 8 maja 2020 r. ogłoszono podpisanie umowy na dostawę, uruchomienie oraz zarządzanie systemem BiKeR – Białostocka Komunikacja Rowerowa. Zwycięzca przetargu, firma Nextbike Polska, zainauguruje wypożyczalnie w lipcu. Rower publiczny w Białymstoku zostanie uruchomiony po siedmiu miesiącach przerwy. Miasto podpisało umowę ze zwycięzcą przetargu, którym ponownie okazała się firma Nextbike Polska. Dzięki temu, w pierwszych dniach lipca, rowery mogą powrócić na ulice stolicy Podlasia.

Umowa obejmuje zorganizowanie, bieżące zarządzanie i eksploatację systemu składającego się z 54 stacji rowerowych 540 rowerów standardowych, w tym 50 rowerów standardowych wyposażonych w foteliki dla dzieci, 12 rowerów typu tandem, 23 rowery dziecięce. Jednym z czynników opóźnienia podpisania umowy była niezależna od operatora sytuacja pandemii COVID-19. Umowa obowiązywać ma do 30 listopada 2022 roku.

System BiKeR, składający się z 30 stacji i 300 rowerów, został uruchomiony 31 maja 2014 r. W kolejnych sezonach został rozbudowany o nowe miejsca wypożyczeń, a pula pojazdów powiększała się o kojenie jednoślady. W 2019 roku użytkownicy mieli do dyspozycji już 650 rowerów w tym standardowe, tandemy i rowerki dziecięce, które można było wynajmować na 64 stacjach. Od maja 2014 do listopada 2019 r, 92 tysiące osób dokonało ponad 3 milionów wynajmów.

Red. PP, fot. UM Białystok

Komentarze