Nie trzeba chodzić po urzędach – teraz sprawy w ZUS są do załatwienia przez wideorozmowę

Trwająca pandemia nadal ogranicza funkcjonowanie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pełnym zakresie. Dlatego od października ubiegłego roku udostępnione zostały e-wizyty. Zarówno pracownicy tej instytucji, jaki i odbiorcy nauczyli się bardzo sprawnie wykorzystywać nowoczesne narzędzia elektroniczne.

Wideorozmowa z ekspertem, dzięki której klient może załatwić swoje sprawy w ZUS bez wychodzenia z domu, cieszy się coraz większym zainteresowaniem. W oddziale w Białymstoku zrealizowanych zostało ok. 400 takich zdalnych spotkań, a w całym kraju to blisko 20 tys.

Podczas wideospotkania z pracownikiem ZUS klienci mogą załatwić sprawy związane z emeryturami, rentami, wypłatą zasiłków oraz skonsultować się z doradcą do spraw ulg i umorzeń. Dużym zainteresowaniem w ostatnich dniach cieszą się również informacje dla przedsiębiorców, zwłaszcza w kontekście wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej.

Link do rezerwacji e-wizyty jest dostępny na stronie www.zus.pl. Spotkanie może odbyć się samodzielnie albo z opiekunem faktycznym lub prawnym. Rezerwując wideorozmowę podajemy swoje imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy, miejsca zamieszkania, a jeśli jesteśmy płatnikiem składek – podajemy kod pocztowy siedziby swojej firmy.

W przypadku rezerwacji e-wizyty z opiekunem zaznaczamy odpowiednią opcję oraz podajemy imię i nazwisko opiekuna.

Kolejny etap to wybór obszaru merytorycznego, czyli: zasiłki, emerytury i renty, firmy i pracujący, założenie profilu PUE, doradca ds. ulg i umorzeń. Następnie trzeba wybrać termin rozmowy z dostępnych w kalendarzu dni i godzin.

Po wyborze terminu pojawi się okno wyboru z komunikatem o przetwarzaniu danych osobowych, zgodzie na nagrywanie e-wizyty oraz o nierozpowszechnianiu wizerunku pracownika ZUS. Dopiero po wyrażeniu zgodny wysłany zostanie e-mail z linkiem do e-wizyty.

Dzień przed spotkaniem dostaniemy wiadomość SMS z przypomnieniem o e-wizycie – na wskazany podczas rejestracji numer telefonu.

W dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzymamy e-mail, z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z pracownikiem ZUS. Taka rozmowa może trwać ok. 20 min. Gdy rozmyślimy się, zawsze możemy spotkanie anulować. Warto skorzystać z tej opcji, gdyż do tej pory 8 tys. osób nie zgłosiło się na wideokonsultację, tym samym blokując termin dla kogoś innego.

Warto wiedzieć, że podczas e-wizyty nie można jednak przekazać żadnych wniosków dotyczących zmiany danych identyfikacyjnych i adresowych oraz rachunku bankowego, można natomiast złożyć niektóre wnioski o wydanie zaświadczeń. Nie potwierdzimy również Profilu Zaufanego ePUAP, ale otrzymamy wsparcie w założeniu profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.

Red. PP, fot. mat. pras.

Komentarze