Co obecnie daje przewagę na rynku samochodów dostawczych?

Polska branża motoryzacyjna przeżywa w ostatnich latach prawdziwy boom. Liczba rejestracji nowych aut rośnie w naszym kraju z roku na roku. Dotyczy to również samochodów dostawczych, które są uważane za jeden z trudniejszych rynków w obrębie szeroko rozumianej motoryzacji. Jak zatem zdobyć na nim przewagę?

Silna konkurencja na rynku samochodów dostawczych

Głównym zadaniem samochodów dostawczych, jak zresztą sama ich nazwa wskazuje, jest praca na rzecz ich właścicieli. Dostawczakami rozwozi się więc z samego rana pieczywo z piekarni, dostarcza gazety do kiosków, czy też dowozi ekipy specjalistów, którzy mają doprowadzić do usunięcia różnego rodzaju usterek. Specyficzne zastosowanie, biznesowe podejście do tematu kosztów oraz uwarunkowania prawno – gospodarcze sprawiają, że zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku samochodów dostawczych wymaga nieco innego działania niż na rynku pojazdów osobowych.

Jak wygrać rywalizację z konkurencją?

Obserwując polski rynek motoryzacyjny można wyróżnić kilka głównych czynników, które pomagają w osiągnięciu sukcesu na rynku samochodów dostawczych. Należą do nich:

  1. Wszechstronność produktu – jeżeli przykładowo wejdziemy na stronę: http://www.ford.pl/Samochody_dostawcze i spojrzymy na model taki jak Ford Transit, to pierwsze, co rzuca się w oczy to mnogość wersji, w których dostępny jest ów model: Courier, Connect, Custom, Kombi. Każdy z nich jest dostosowany do realizacji innego typu zadań, co powoduje, że Transit potrafi optymalnie odnaleźć się w bardzo wielu branżach. To zaś prowadzi do poszerzenia potencjalnego rynku odbiorców tego modelu, tworząc tym samym konkretną przewagę konkurencyjną.
  2. Elastyczność finansowania – firmy w różny sposób podchodzą do zarządzania swoimi finansami oraz ogółu spraw związanych z księgowością. W związku z tym oczekują od producentów samochodów dostawczych daleko idącej elastyczności w zakresie dostępnych form finansowania ich zakupu. Dla jednego nabywcy optymalny będzie leasing długoterminowy, dla innego zaś kredyt, który szybko spłaci. Producent, który pragnie zwycięsko wyjść z rywalizacji, z konkurencją, musi być na to przygotowany.
  3. Ekonomiczne koszty użytkowania – dla każdego przedsiębiorcy kluczowe znaczenie ma to, ile wydaje na prowadzenie własnego biznesu. Flota aut dostawczych przeważnie stanowi poważną część tychże wydatków, co powoduje, że oszczędności tutaj są bardzo mile widziane. Na koszty użytkowania samochodu dostawczego składają się z jednej strony wydatki na jego bieżące utrzymanie w dobrej kondycji, a z drugiej koszty wynikające ze zużycia paliwa. Producenci dostawczaków bardzo mocno walczą ze sobą na tych polach. Część z nich odnosi spore sukcesy. Ford przykładowo postarał się o to, aby najnowszy Transit Courier zadowolił się nawet 3,7 l paliwa na 100 km oraz imponował niezawodnością. To najprostsza zresztą droga do sukces na współczesnym rynku samochodów dostawczych, który z pewnością do łatwych nie należy.
  4. Użyteczne technologie – w samochodzie dostawczym, każdy element powinien wydajnie pracować na sukces jego właściciela. Dotyczy to zwłaszcza rozwiązań technologicznych, których wybór na rynku jest ogromny. W samochodach dostawczych liczy się przede wszystkim to, aby ów wybór był sensowny. W wielu przypadkach jest. W dostawczych modelach Forda można znaleźć na przykład tempomat, który doskonale sprawdza się podczas pokonywania długich tras. Innym, przydatnym rozwiązaniem jest kamera cofania. Ułatwia znacznie manewrowanie, zwłaszcza w ciasnych powierzchniach magazynowych. W połączeniu z zestawem profesjonalnych czujników parkowania, zmniejsza to znacznie stres podczas poszukiwania miejsca, w sytuacji, gdy jest go dostępnego naprawdę niewiele. Można śmiało powiedzieć, że w samochodach dostawczych wykorzystywane są rozwiązania, które sprawdziły się w praktyce, w segmencie aut osobowych. To słuszny kierunek.
  5. Bezpieczeństwo i komfort podróżowania – świadomość kierowców w zakresie tego, jak istotne jest bezpieczeństwo podczas podróży autem, rośnie z każdym rokiem. Dotyczy to również segmentu samochodów dostawczych, które są coraz częściej wyposażone w najnowocześniejsze systemy w tejże kategorii, takie jak np. zaawansowany układ kontroli trakcji (TCS), czy elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC).

Elektryzująca przyszłość, czy czasy pod napięciem?

Rynek samochodów dostawczych w Polsce, z pewnością znacznie zmieni się w nadchodzących latach. To, co obecnie pozwala zdobyć na nim przewagę, będzie musiało zostać skonfrontowane z największymi wyzwaniami nadchodzącej przyszłości. Można je podzielić na dwie główne kategorie: prawdopodobne zmiany prawne oraz rozwój elektromobilności. Zmiany w prawie dotyczącym transportu są istotne dla całego sektora, gdyż istotne regulują np. podaż i popyt samochodów dostawczych na rynku wtórnym. Tendencje zmierzające zaś do rozwoju napędów elektrycznych w segmencie aut dostawczych mogą za kilka lat zmienić ów rynek nie do poznania. Najważniejsze, aby były to faktyczne, a nie tylko pozorne zmiany na lepsze. Są duże szanse na to, że takie właśnie będą.

Artykuł sponsorowany

Reklama. Partner Portalu Sieńko i Syn - Czytaj więcej

Komentarze