Jak i po co oferować kupony rabatowe?

Świadomy sprzedawca nie rezygnuje z żadnego sposobu, który mógłby pozytywnie wpłynąć na sprzedaż jego produktów. Wiele z nich jednak mimo że na początku działało bardzo dobrze, to wraz z ich upowszechnieniem straciły swoją moc. Zwróćmy choćby uwagę na wyprzedaże, które kiedyś były organizowane okresowo, kilka razy w roku, a teraz praktycznie o każdej porze w witrynie każdego sklepu widzimy informacje o trwaniu aktywnej wyprzedaży, często wykorzystując wciąż niezbyt zrozumiały dla Polaków angielski wyraz „sale”. Wiemy doskonale, że najlepiej na rynku radzą sobie przedsiębiorcy wyznaczający trendy, a nie jedynie podążający za innymi. Skoro zatem wszyscy oferują ciągłe wyprzedaże, to przez to upowszechnienie nikt już nie zwraca na nie uwagi i niezbędne jest znalezienie innego sposobu, by przyciągnąć klienta. Jednym z wciąż niedocenionych w Polsce sposobów jest skorzystanie z niezmiernie popularnych w krajach zachodnich, kuponów rabatowych.

Po co oferować kupony rabatowe?

Powodów jest wiele. Zacznijmy od tematu reklamy – jeśli przychodząc z ulicą, zostajemy obdarowani plikiem ulotek reklamowych, na dużej części z nich możemy zobaczyć informację typu „z tą ulotką rabat 10%”. To świetny pomysł z perspektywy przedsiębiorcy, gdyż klienci – nawet jeśli ma planowali skorzystać z jego usług – to być może będą chcieli zachować ulotkę na wypadek, gdyby to się miało zmienić. Te 10% rabatu stanowi natomiast niewiarygodnie mały koszt, jeżeli uda się dzięki niemu pozyskać klienta. Nie tylko bowiem marże na produktach standardowo są o wiele wyższe, to samo przyciągnięcie klienta do sklepu lub zakładu usługowego może uczynić z niego w przyszłości stałego klienta, co byłoby niewątpliwie pożądane dla wystawcy kuponu. Innym powodem jest właśnie albo wyprzedzenie konkurencji, albo niepozwolenie jej wyprzedzić nas.

Jak dystrybuować kupony?

Zależy to od charakteru naszego produktu lub usługi, czy choćby tego, na jakim rynku chcielibyśmy je oferować. Jeżeli nasze towary są specyficzne dla danej branży, to możemy drukować kupony w formie reklam w prasie branżowej. Jeśli natomiast zależy nam na możliwie szerokiej dystrybucji, to z pewnością należy wykorzystać do niej firmowy kanał w mediach społecznościowych, a także witrynę internetową. Jeżeli zdecydowaliśmy się na budowanie komunikacji z klientem również za pośrednictwem aplikacji mobilnej, tam również powinny być dostępne nasze kupony. Dzięki temu klient będzie miał powód, by regularnie uruchamiać aplikację, a przy okazji dowiadywać się o aktualnych promocjach i nowościach. Wreszcie, jeżeli mówimy o strategii kuponowej dla pojedynczego sklepiku lub restauracji gdzieś na mieście, najlepiej może sprawdzić się osobiste wręczanie kuponów. Warto tu wypróbować różne możliwości – czasem klienci chętnie skorzystają z kuponu wręczanego przez anonimową osobę od ulotek, czasem możemy spróbować zabawnie przebrać osobę wręczającą. W zależności od lokalnego rynku każda metoda może zadziałać lepiej lub gorzej – nie ograniczajmy się więc do tylko jednej. Właściwie dobrany kanał dystrybucji kuponów może bowiem mieć ogromny wpływ na powodzenie naszego biznesu.

O porady eksperta zapytaj Terdeals.com

Artykuł zewnętrzny

Komentarze