Oxford odczarowany dzięki myOXperience. Licealista z II LO w Białymstoku w gronie laureatów

Ubrani w togi, zamknięci w grubych średniowiecznych murach, mówiący hermetycznym językiem? A może pełni pasji, oddani nauce, pielęgnujący uczelniane tradycje? Jak to jest być studentem University of Oxford i członkiem kultowej akademickiej społeczności, przekonało się 30 młodych ludzi z Polski. Laureaci konkursu myOXperience zdobyli doświadczenie, które pozwoli aplikować na najlepsze uczelnie świata.

To nie była zwykła szkolna wycieczka. Finaliści konkursu myOXperience, organizowanego przez TDJ Foundation i Project Access Polska, na pięć dni wcielili się w role studentów University of Oxford, mieszkali w założonym w 1571 roku przez królową Elżbietę I Jesus College, wzięli udział w zajęciach i wykładach z profesorami oraz spotkaniach ze studentami.

W myOXperience najbardziej podobał mi się system tutoriali, które mogłem zgłębić będąc na Oxfordzie. Nabyta wiedza pozwoliła obalić wszystkie mity na temat uniwersytetu, którymi jest on owiany i w które wierzyłem wcześniej. Największy mit – o tym, że to niemożliwe, żeby się tu dostać – padł z wielkim hukiem – mówi Karol Janiuk z II LO w Białymstoku. – To nie jest tak, jak myślałem, zamknięte grono ludzi chodzących w togach i rozmawiających w naukowym języku. Teraz Oxford to dla mnie fajna społeczność, w którą można się wkręcić i odnaleźć.

Program pobytu w Oxfordzie opracowały TDJ Foundation i Project Access Polska, wylot do Wielkiej Brytanii poprzedziło warsztatowe spotkanie finalistów i laureatów myOXperience.

Wcześniej przygotowywałem się do wyjazdu, czytałem o uniwersytecie, miasteczku i historii. Ale dopiero pobyt tutaj dostarczył mi wiedzy i przeżyć, które zaważą o mojej aplikacji na studia i wyborze college’u – tłumaczy Maciej Kanas z Gdyni. – Bardzo podobało mi się to, że mogliśmy zobaczyć cały Oxford, dowiedzieć się o kulturze, zwyczajach i historii. Wszędzie spotykaliśmy się z miłym przyjęciem. Zaskoczyły mnie liczne tradycje, które są tu pielęgnowane, na przykład organizowane co roku wyścigi The Boat Race, w których wioślarze z Uniwersytetu Oxfordzkiego i Cambridge konkurują o miano najszybszych. A zdarzają się też takie tradycje, które celebruje się raz na 100 lat!

Biologia molekularna, brexit i to jak wpłynie na osoby uczące się w Wielkiej Brytanii, analiza sieci społecznościowych, stereochemia, globalne ocieplenie, zastosowanie nauki w sporcie, wykorzystywanie neurobiologii, języki średniowiecznej Wielkiej Brytanii – to wybrane z zajęć, w których uczestniczyli polscy uczniowie. Wszystkie odbywały się w języku angielskim, w kilkuosobowych grupach. Zadbano również o praktyczne warsztaty, np. przygotowujące do testów TSA (Thinking Skill Assessment), które są elementem rekrutacji na Oxford oraz próbne rozmowy kwalifikacyjne.

Zapadły mi w pamięć zajęcia z filozofii i etyki praktycznej. Była to cenna lekcja tego, jak stosować uniwersalne zasady moralne w codziennym życiu i sytuacjach – opowiada Karol Janiuk.

Dla mnie najciekawsze były wykłady profesorów Oxfordu oraz praktyczne mock interviews z mentorami, czyli próbne rozmowy kwalifikacyjne – dodaje Maciej Kanas.

Zdaniem ekspertów z University of Oxford nasi finaliści, mimo iż mają jeszcze czas na przygotowanie się do aplikowania na studia, już teraz, w próbnych rozmowach, poradzili sobie z zadaniami bez kompleksów – mówi Janusz Gorol, dyrektor ds. operacyjnych i rozwoju TDJ Foundation. – Wracamy do Polski z doświadczeniem i przekonaniem, że studiowanie w czołowych ośrodkach, jeśli pozostaje w sferze marzeń, to zdecydowanie tych do spełnienia.

Z Oxfordu wyszło między innymi 46 laureatów nagrody Nobla i 25 premierów Wielkiej Brytanii. Czy listę znanych absolwentów wzbogacą uczestnicy myOXperience? Czas pokaże. Już teraz cieszymy się, że możemy wspierać młode talenty i zwiększać szanse dostępu do najlepszych instytucji akademickich na świecie – stwierdza Filip Tokarski z Project Access Polska.

Do konkursu myOXperience zgłosiło się 918 uczniów z całej Polski w wieku 16 – 17 lat. Do drugiego etapu zakwalifikowanych zostało 170 osób, w ścisłym finale rywalizowało kilkadziesiąt. Fundacje TDJ Foundation i Project Access postanowiły nagrodzić 51 osób. Wyróżnieni otrzymali kilkumiesięczne wsparcie mentorów w zakresie planowania ścieżki edukacji. 30 laureatów nagrody głównej zyskało dodatkowo pięciodniowy pobyt w jednym z kolegiów wchodzących w skład Uniwersytetu Oxfordzkiego.

Celem konkursu myOXperience jest promowanie wśród Polaków idei studiowania na renomowanych ośrodkach zagranicznych, m.in. na Oxfordzie, podniesienie poziomu wiedzy na temat wymagań, jakie uczelnia stawia kandydatom oraz zwrócenie uwagi na możliwości uzyskania pomocy finansowej dla najzdolniejszych kandydatów i studentów tej uczelni.

TDJ Foundation inwestuje w edukację i rozwój, umożliwiając dostęp do najlepszych praktyk, wierząc, że jest to najwyższa wartość dla społeczeństwa. Ma bogate doświadczenie we wspieraniu młodzieży w wyjazdach edukacyjnych za granicę – kursach językowych, spotkaniach zapoznawczych oraz rocznej nauce w szkołach w Europie i USA.

Project Access to fundacja założona przez polskich studentów Oxfordu i Cambridge. Zajmuje się promocją studiów na najlepszych zagranicznych uczelniach i pomaga uczniom polskich liceów w procesie aplikacji. Twórcy fundacji wierzą, że każdy, niezależnie od sytuacji materialnej, powinien mieć równe możliwości rozwijania swojego talentu. Project Access Polska funkcjonuje w ramach międzynarodowej organizacji Project Access.

Red. PP, fot. mat. pras.

Komentarze