To ważna wiadomość dla firm: wkrótce ruszy nowy nabór wniosków wspomagający rozwój firm na rynkach zagranicznych POPW 1.2 Internacjonalizacja MŚP Polski Wschodniej.
– Dokładnie, wnioski można będzie składać od 4 kwietnia do 4 maja – mówi Sebastian Sadowski-Romanov, prezes zarządu firmy Itro, zajmującej się doradztwem eksportowym.
Aby otrzymać dotację należy przedstawić Model Biznesowy Internacjonalizacji. Jest to analiza i strategia wejścia na wybrane rynki zagraniczne, wymagająca uwzględnienia aspektów związanych z pozyskiwaniem dotacji oraz znajomości kwestii rozwoju eksportu.
– Do wzięcia mamy do 550 tys. na rozwój eksportu na rynki UE oraz do 800 tys. zł, jeżeli wybierzemy również rynki pozaunijne – mówi Sebastian Sadowski-Romanov. – Poziom dofinansowania to aż 85 proc., co stanowi znaczną pomoc w rozwoju eksportu.
Pieniądze te można przeznaczyć na:
- udział w targach i misjach gospodarczych,
- pozyskanie certyfikatów niezbędnych na danym rynku,
- zakup środków trwałych i wartości niematerialnych oraz prawnych w postaci oprogramowania,
- usługi doradcze i marketingowe związane z wchodzeniem na rynki zagraniczne.
– Co ważne, program ten jest skierowany do firm, które chcą zdobyć rynki, lub wejść na te rynki gdzie już sprzedają z nowymi produktami – podkreśla prezes zarządu Itro.
Aby być dopuszczonym do uczestnictwa w programie należy spełnić pewne kryteria.
Firma musi być zarejestrowana i prowadzić działalność w makroregionie Polski Wschodniej (woj. Podlaskie, Warmińsko-Mazurskie, Świętokrzyskie, Lubelskie i Podkarpackie).
Firma musi wykazać zysk EBITDA (przed opodatkowaniem i amortyzacją) za 2018 i/lub za 2019 rok.
– Wielkość EBITDY to maksymalna kwota, na jaką może opiewać program oraz wolna pomoc de minims – wyjaśnia Sebastian Sadowski-Romanov. – Warto też pamiętać, że program POPW 1.2 to program doradczy, więc ryzyko jest stosunkowo niewielkie. Nie ma w nim wskaźnika wzrostu eksportu, co przy niepewności dzisiejszej gospodarki światowej stanowi spore ryzyko. W wypadku projektu doradczego należy jedynie wykonać wszystkie zaplanowane działania, których celem jest umożliwienie wejścia na rynek zagraniczny, a nie samo wejście.
Red. EW, fot, pixabay.com