Początki były ciężkie, a dziś są w krajowej czołówce. W ciągu roku sprzedają 8 milionów książek

Jedna z największych w Polsce księgarni internetowych, TaniaKsiazka.pl, należąca do białostockiej spółki Glosel, obchodzi swoje 16. urodziny. Z początku jednoosobowa firma, dziś stoi w szeregu z najbardziej liczącymi się na rynku biznesami e-commerce w kraju. Obecnie, poza prężnie działającym sklepem internetowym, posiada już 24 punkty stacjonarne i ponad 400 tysięcy produktów w ofercie.

Właścicielem marki TaniaKsiazka.pl jest Glosel, do której należy także marka Bee.pl – dynamicznie rozwijający się e-sklep ze zdrową żywnością oraz eko-asortymentem. Jest to jedna z największych spółek zajmujących się sprzedażą online w Polsce, obecna na rynku od 2006 roku.

Firma powstała z inicjatywy Łukasza Kierusa, który swoją pierwszą księgarnię internetową – CzaryMary.pl – samodzielnie zakodował i uruchomił w lutym 2003 roku w swoim mieszkaniu. Większość oferty książkowej mieściła się wtedy na jednym regale.

– Początki prowadzenia biznesu książkowego były wyzwaniem, ponieważ działałem w pojedynkę. Pełniłem zatem każdą z możliwych ról – od osadzenia produktów w ofercie, pakowania zamówień, aż po codzienne noszenie paczek na pocztę. Wytrzymałem tak rok, żyjąc między kartonami z książkami i materiałami pakowymi – opowiada Łukasz Kierus, CEO spółki Glosel, pod której szyldem działa marka TaniaKsiazka.pl. – Mimo że w tamtym czasie internet dopiero raczkował, książki były kupowane w większości w księgarniach stacjonarnych, wierzyłem w swój pomysł na biznes. Po dwóch latach, już w nieco większym składzie, w biurze, uruchomiłem księgarnię internetową TaniaKsiazka.pl.

Dwa lata później dołączyła bardzo ważna osoba, z którą od 14 lat pan Łukasz rozwija tę markę.

– Od 9 jesteśmy małżeństwem – mówi Agnieszka Stankiewicz-Kierus. – Naszą ofertę kierujemy do książkoholików, osób, które pochłaniają książki, śledzą książkowe trendy i nowości. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że poziom czytelnictwa w Polsce spada, jednak celujemy w osoby, które, tak jak my, kochają książki. Według danych Biblioteki Narodowej, 44 proc. Polaków deklaruje, że przeczytało w ubiegłym roku min. jedną książkę. Wierzymy, że kiedyś ten trend odwróci się na korzyść, a poszerzanie grona polskich czytelników jest naszą misją.

Polacy chętnie kupują książki przez internet i najczęściej wybierają wersje papierowe. Według raportu Biblioteki Narodowej, na temat stanu czytelnictwa w Polsce, 59 proc. czytelników preferuje czytanie analogowe zamiast na nośnikach cyfrowych. Polacy lubią też nabywać książki online. Z raportu dotyczącego e-commerce w Polsce w 2022 roku, opublikowanego przez Gemius Polska wynika, że 57 proc. respondentów robiących zakupy online nabyło w ciągu ostatnich 12 miesięcy książki, filmy lub płyty. Zwłaszcza w pandemii księgarnie internetowe notowały wzrost ruchu. Najlepszym dowodem pokazującym wzrost zainteresowania zakupem książek przez internet jest rosnący przychód TaniaKsiazka.pl, który w 2021 roku wyniósł 206,5 mln zł netto, a rok wcześniej – blisko 179 mln netto.

Firma w 2021 roku sprzedała blisko 8 mln sztuk książek, wobec 7 mln w roku poprzednim. Co więcej, w ubiegłym roku rozszerzyła sieć punktów stacjonarnych o 14 lokalizacji w atrakcyjnych miejscach na mapie całej Polski. Dzisiaj funkcjonują już 24 punkty stacjonarne, w których klienci mogą wygodnie i za darmo odebrać zamówienia składane drogą online. TaniaKsiazka.pl zatrudnia setki pracowników i przyjmuje ponad 200 tysięcy zamówień miesięcznie, ma biura w Białymstoku i Warszawie.

W październiku TaniaKsiazka.pl hucznie świętuje swoje 16. urodziny. Z tej okazji, z myślą o książkoholikach, przygotowała liczne akcje specjalne oraz konkurs. Do wygrania jest między innymi weekend pod Warszawą w domku po sufit wypełnionym książkami. Jednocześnie, obok akcji prowadzonych w ramach urodzin, firma konsekwentnie realizuje działania, które mają sprawić, że stanie się księgarnią internetową pierwszego wyboru.

– Naszym głównym celem jest sprawienie, aby księgarnia internetowa TaniaKsiazka.pl stała się ulubioną księgarnią wszystkich książkoholików. Dlatego też oprócz ciągłej pracy nad ofertą, lepszymi cenami i szybkością realizacji zamówień cały czas pracujemy nad poprawą doświadczenia zakupowego naszych klientów. W ciągu kilku najbliższych miesięcy uruchomimy program lojalnościowy oraz odświeżymy wygląd strony internetowej. Myślimy też o stworzeniu nowoczesnej i przyjaznej aplikacji mobilnej, gdzie będzie można wygodnie kupować nie tylko książki fizyczne, ale również e-booki i audiobooki, których popularność cały czas rośnie. Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych klientów, dalej będziemy również rozbudowywać sieć naszych punktów odbioru zamówień – zapowiada Łukasz Kierus.

Stacjonarne punkty sprzedaży i odbioru zamówień z TaniaKsiazka.pl zlokalizowane są m.in. w Warszawie, Białymstoku, Ełku, Grajewie, Suwałkach i Bydgoszczy. Można w nich kupić nie tylko książki, ale także artykuły papiernicze, podręczniki szkolne, zabawki czy produkty FMCG.

TaniaKsiazka.pl, wywodząca się z Białegostoku, wspiera także lokalne inicjatywy, angażując się w wydarzenia sportowe oraz działania proekologiczne, takie jak stosowanie papierowych wypełniaczy w wysyłkach czy ograniczenie używania plastiku w biurach. Pracownicy angażują się w działania na rzecz planety, organizując co roku akcję sprzątania lasu. Księgarnia od wielu lat współpracuje z Fundacją Białystok Biega i bierze czynny udział w biegach miejskich. Od 9 lat wspiera także Fundację Pomóż Im, która wspomaga chore dzieci i ich rodziny z województwa podlaskiego.

Red. PP, fot. mat. pras.

Komentarze