Podlaskie firmy na misji gospodarczej i największych targach przemysłowych świata. Mamy ZDJĘCIA z Hanoweru

Niemcy, pomimo że geograficznie dalej od naszego regionu niż kraje wschodnie, pod względem kultury biznesu i chłonności stanowią bardzo atrakcyjny rynek. Podlaskie firmy mają na nim dobrą pozycję startową, ponieważ odbiorcy niemieccy cenią sobie tak zwane zielone produkty i rozwiązania, a Podlasie kojarzone jest właśnie z ekologią. Dodatkowo rynek ten jest otwarty na innowacje, których dostarczyć mogą tutejsze przedsiębiorstwa. Jak zrobić pierwszy krok za Odrę? Wyjechać na misję gospodarczą podczas Hannover Messe 2018 w Niemczech.

Obecnie w Niemczech trwają największe targi przemysłowe na świecie – Hannover Messe 2018. Jest to impreza nr 1, jeśli chodzi o targi przemysłowe i kooperacji. Powierzchnia targowa w Hanowerze jest tak duża, że pomiędzy halami kursują autobusy, a liczba wystawców co roku sięga kilku tysięcy. Liczba odwiedzających wynosi przeszło 225 tysięcy osób. Na miejscu są firmy z naszego regionu. Niektóre – jak Art-Motor, Edbak, Nota, Starpol czy Promostal – prezentują swoją działalność, produkty i usługi na wspólnym stoisku z Klastrem Obróbki Metali. Inne zdecydowały się na wyjazd poprzez misję gospodarczą, organizowaną wspólnie przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego (w ramach projektu Enterprise Europe Network) i wspomniany Klaster Obróbki Metali. Uczestnicy zwiedzają targi, biorą udział w spotkaniach kooperacyjnych B2B i odwiedzają niemieckie przedsiębiorstwa w ich siedzibach – wszystko po to, żeby nawiązać nowe kontakty biznesowe. Udział w misji to dostęp do nowinek technologicznych oraz doskonały przegląd konkurencji i szansa na znalezienie nowych kontrahentów.

Czym jest misja gospodarcza?

Misja to zorganizowany wyjazd do wybranego kraju w celu nawiązania kontaktów handlowych. Najczęściej organizowane są misje branżowe, przeznaczone dla firm działających w podobnych obszarach. Programy misji obejmują wizyty w zagranicznych instytucjach i przedsiębiorstwach oraz spotkania biznesowe. Instytucje wspierające biznes oferują często pokrycie części kosztów, co znacznie odciąża finansowo przedsiębiorstwa. Co więcej, uczestnicy nie muszą martwić się kwestiami logistycznymi, takimi jak transport czy zakwaterowanie.

Nasza firma zajmuje się produkcją konstrukcji stalowych, maszyn i urządzeń przemysłowych, serwisem sprzętu budowlanego, rolniczego, a także serwisowaniem urządzeń energetycznych w dużych zakładach przemysłowych w Polsce. Dotychczas współpracowaliśmy głownie z krajami skandynawskimi i chcieliśmy zobaczyć, jak wygląda rynek Europy Zachodniej, stąd zainteresowanie tymi targami. To nasz pierwszy udział w Hannover Messe. Są to targi bardziej nastawione na nawiązywanie kontaktów, dlatego oprócz zwiedzania stanowisk warto też być otwartym na nowe firmy i umawiać się na spotkania B2B. Jeżeli już jesteśmy przy spotkaniach B2B, to powiem, że warto wcześniej się zarejestrować, aby móc dobrze prześwietlić firmy, z którymi się spotykamy – relacjonuje Justyna Suchocka, prezes spółki Ferrox. – Podczas pierwszego dnia odbyło się kilka spotkań z firmami o podobnym profilu jak nasza. Spotkania takie są dla nas genialną okazją do wymiany doświadczeń. Zwłaszcza jedno ze spotkań było bardzo owocne. Dużo się dowiedzieliśmy na temat sposobu wykonawstwa i automatyzacji produkcji. Firma wykonuje rzeczy, które my montujemy, np. silosy, zasobniki, linie technologiczne, instalacje przemysłowe. Oprócz tego, że są producentem maszyn, które my wykorzystujemy, to często nie są w stanie samodzielnie wykonać większych zleceń i szukają kooperantów. I właśnie w tym zakresie widzimy możliwości współpracy.

Dla kogo?

Zarówno targi Hannover Messe, jak i cała misja poświęcone są branży przemysłowej. Wydarzenie to przyciąga firmy zainteresowane unowocześnianiem zakładów i linii produkcyjnych, wprowadzaniem rozwiązań z zakresu Industry 4.0, poszukujących nowości w zakresie automatyzacji czy energetyki. W misji biorą udział przedsiębiorstwa przemysłowe z województwa podlaskiego zainteresowane taką tematyką i poszukujące partnerów w tym obszarze.

Nasza spółka zajmuje się szeroko rozumianym rozwiązywaniem problemów produkcyjnych naszych klientów, zarówno od strony organizacyjnej, jak i produkcyjnej. Mamy sporo partnerów zza granicy, głównie z Dani, Rosji, ale także z Niemiec – mówi Paweł Wilczko, prezes Lean System. – Tegoroczny wyjazd do Hanoweru nie jest naszym pierwszy. Targi Hannover Messe są dla nas zawsze owocne, gdyż nasi główni dostawcy rokrocznie się na nich wystawiają, dzięki czemu możemy zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami w dziedzinie, która nas interesuje. Oprócz zwiedzania stoisk, bierzemy też z udział w spotkaniach B2B. Spotkania są okazją do znalezienia potencjalnego kooperanta. W tym roku również skorzystaliśmy z opcji B2B i stwierdzam, że znów było warto. Zwłaszcza jedno ze spotkań było bardzo obiecujące. Rozmawialiśmy z przedstawicielami firmy zajmującej się pisaniem oprogramowania do maszyn produkcyjnych i budujących szafy sterownicze do sterowania automatyką maszyn i szukającej firmy specjalizującej się w mechanice, czyli projektowaniu i wytwarzaniu maszyn i urządzeń – czyli nas!

Hannover Messe – impreza wystawiennicza sektora przemysłowego – potrwa do 27 kwietnia. W wydarzeniu bierze udział pięć tysięcy wystawców z całego świata. Tematem wiodącym tegorocznych targów jest cyfrowa rewolucja w przemyśle: pomiędzy automatyzacją, sztuczną inteligencją, IT i energetyką. Jak co roku  wydarzenie odbywa się pod skrzydłami Kraju Partnerskiego. W zeszłym roku rolę tę odgrywała Polska. Gospodarczy lider Europy Środkowo-Wschodniej z dużym sukcesem prezentował się pod hasłem Smart Means Poland jako państwo młodych, ambitnych ludzi, kraj nowych technologii. W tym roku tytuł trafił do gospodarczego lidera Ameryki Łacińskiej. Innowacyjne polskie technologie i produkty dla przemysłu prezentowane są na Polskim Stoisku Narodowym.

Piotr Walczak, fot. PFRR

Komentarze