Podlaskim przedsiębiorcom może należeć się zwrot pieniędzy z ZUS. Sprawdź warunki otrzymania przelewu

Zdjęcie formularzy / Fot. ZUS

Zbliża się ważny termin dla wielu przedsiębiorców w Polsce. Do 20 maja 2025 roku osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które rozliczają się na zasadach podatku liniowego, skali podatkowej lub ryczałtu ewidencjonowanego, muszą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za rok 2024. To rozliczenie należy przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 roku.

– Obowiązek przekazania dokumentu z rozliczeniem składki zdrowotnej za ubiegły rok dotyczy nie tylko przedsiębiorców aktualnie prowadzących własną firmę, ale także osób, które w ubiegłym roku zawiesiły lub zakończyły działalność, a w 2024 r. podlegały ubezpieczeniu zdrowotnemu choćby przez jeden dzień. Obejmuje to również płatników, którzy rozpoczęli działalność od stycznia 2025 roku i opłacają podatek na zasadach ogólnych – informuje Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego.

Zanim przedsiębiorca prześle roczne podsumowanie, powinien sprawdzić, czy przekazał dokumenty rozliczeniowe za wszystkie miesiące roku kalendarzowego (od stycznia do grudnia 2024 r.) – w przypadku płacenia podatku w formie ryczałtu lub za cały rok składkowy (od lutego 2024 r. do stycznia 2025 r.) – jeśli rozlicza się na zasadach ogólnych.

W pierwszej kolejności należy uzupełnić brakujące dokumenty, a następnie złożyć roczne rozliczenie. Roczny bilans składki zdrowotnej należy przekazać do ZUS w dokumencie za kwiecień 2025 r. do 20 maja.

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą wypełniają roczne rozliczenie w bloku XII na formularzu ZUS DRA. Natomiast przedsiębiorcy, którzy opłacają składki za inne osoby, takie jak pracownicy czy zleceniobiorcy, wypełniają blok III F na druku ZUS RCA.

Jeśli z rocznego rozliczenia składki zdrowotnej wynika nadpłata, a przedsiębiorca nie ma zaległości w opłacaniu składek ani nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczeń społecznych, na swoim profilu na PUE/eZUS w dokumentach roboczych znajdzie wniosek o zwrot nadpłaty (RZS-R). Należy go zweryfikować (np. uzupełnić dane dotyczące rachunku bankowego, na który ma być dokonany zwrot, spośród rachunków zapisanych na koncie płatnika w ZUS), podpisać i odesłać za pośrednictwem PUE/eZUS do 2 czerwca. Wówczas ZUS przekaże nadpłatę na wskazany rachunek bankowy najpóźniej do 1 sierpnia. Jeśli przedsiębiorca nie złoży wniosku o zwrot nadpłaty, Zakład rozliczy ją na koncie płatnika najpóźniej do końca bieżącego roku.

– Przedsiębiorca, który chce złożyć dokumenty korygujące wysokość składki zdrowotnej za ubiegły rok, powinien je przekazać najpóźniej w dniu składania wniosku o zwrot nadpłaty. Jeśli nie zamierza składać takiego wniosku, termin na złożenie dokumentów upływa 1 lipca 2025 roku – wyjaśnia rzeczniczka.

Red. PP

Komentarze