Polacy najbardziej lubią stacje Orlen. Pozostałe marki daleko w tyle

Polscy kierowcy mają do wyboru wiele stacji, na których mogą zatankować paliwo. Jak wynika z drugiej edycji badania „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce”, przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS, Orlen to najbardziej rozpoznawalna, ale też ulubiona marka stacji wśród Polaków. Po raz kolejny to właśnie płocki koncern jest niekwestionowanym liderem w obu tych kategoriach. Do czołówki znanych i lubianych stacji kierowcy zaliczają również Lotos i BP.

Według Polskiej Organizacji i Handlu Naftowego w Polsce funkcjonuje ponad 7,6 tys. stacji paliw. Najwięcej, bo 1800 punktów usługowych, ma polska spółka PKN Orlen. Struktura liczbowa pozostałych stacji wygląda następująco: BP – 575, Grupa Lotos – 506, Shell – 415, Circle K – 353 i Amic – 116 punktów. Liczba stacji niezależnej sieci Moya obejmuje 244 punktów.

Jak wynika z raportu, aż 92 proc. wszystkich ankietowanych zna markę ORLEN. Na drugim miejscu znalazł się Lotos (70 proc.). Najniższe miejsce na podium zajął brytyjski koncern BP, którego markę rozpoznaje 67 proc. badanych. Niewiele mniej osób zna Shell (66 proc.). Na kolejnych miejscach uplasował się Circle K (51 proc.), Moya (31 proc.) oraz Amic (26 proc.). Wzrost rozpoznawalności zanotowały wszystkie marki. Największy, bo o 16 pp. r/r – Circle K.

W badaniu wyodrębniono grupę kierowców aktywnych. Orlen to najbardziej rozpoznawalna stacja również wśród tych ankietowanych (96 proc.). Na drugim miejscu znalazły się ex aequo Lotos (70 proc. – wzrost o 6 pp. r/r) i BP (70 proc. – spadek o 2 pp. r/r). Podium zamyka Shell – rozpoznaje go 69 proc. Polaków (wzrost o 6 pp. r/r).

O znajomość koncernów paliwowych zapytano również grupę osób tankujących minimum raz w tygodniu. Aż 96 proc. z nich wskazało stacje PKN Orlen. Nie ma też zmian na pozostałych miejscach podium. 77 proc. wybrało Lotos, a 73 proc. BP. Na znajomość Shell wskazało 69 proc. badanych, Circle K – 57 proc., Moya – 48 proc. i Amic – 36. proc. To odsetki wyższe niż w przypadku ogólnej liczby kierowców.

– Jednym z celów badania było sprawdzenie, czy liczba punktów konkretnego koncernu przekłada się na rozpoznawalność marki. Jak się okazuje, widzimy wyraźny związek między tymi czynnikami. Z badania wynika również, że polscy kierowcy zaliczają do swoich ulubionych te stacje, które często widzą przy polskich drogach – mówi Marcin Duma, prezes Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS.

Jak wynika z raportu, punkty należące do PKN Orlen to stacje, które Polacy lubią najbardziej i chcą je mieć w najbliższej okolicy. Punkty płockiego koncernu wybrało 46 proc. ankietowanych. To niemal cztery razy więcej niż stacje należące do BP – takich wskazań było 12 proc. Lotos i Shell najbardziej lubi 9 proc. ankietowanych. Tylko 4 proc. wskazało na Circle K. Amic i Moya zdobyły po 1 proc. wskazań. W porównaniu z rokiem ubiegłym, Orlen zyskał 2 pp. Spadek o 4 pp. r/r zanotował Lotos i tym samym ustąpił drugie miejsce BP, które poprawiło się o 2 pp. r/r. Wzrosły wskazania dla Shell i Circle K (po 1 pp. r/r). Bez zmian pozostał odsetek badanych wskazujących Amic i Moya jako swoje ulubione stacje.

W grupie aktywnych kierowców również wygrywa płocki koncern. Stacje PKN Orlen lubi 47 proc. z nich (2 pp. więcej r/r). W tej kategorii na drugim miejscu znalazł się BP (14 proc.). Podium zamyka Shell – to ulubiona stacja 8 proc. badanych w tej grupie. Jeśli chodzi o aktywnych kierowców, w ciągu roku oprócz Orlenu tylko Circle K i Moya zyskały nowych fanów – wzrosty odpowiednio o 2 pp. i 1 pp. r/r. W ujęciu rocznym BP stracił 1 pp., Lotos 3 pp., a Shell 4 pp. Stacje Amic cieszą się stałym poparciem na poziomie 1 proc.

Orlen to ulubiona stacja kierowców, którzy tankują minimum raz w tygodniu. W tej kategorii płocki koncern wskazało 54 proc. osób. Również tu drugie miejsce przypadło brytyjskiemu przedsiębiorstwu BP (13 proc.). Co ciekawe, podium zamyka Circle K (7 proc.). Poza podium znalazły się, typowane jako jedne z najbardziej ulubionych w innych kategoriach, Lotos i Shell (obie po 5 proc.). Tylko 2 proc. tych kierowców wskazało Amic i Moya jako swoje ulubione stacje.

Red. PP, Fot. PKN Orlen/mat. pras.

Komentarze