W Polsce Wschodniej rośnie przedsiębiorcze pokolenie

W Białymstoku odbył się finał konkursu „Start-up na 5-tkę”, wieńczący „Lekcję o Funduszach Europejskich. Przedsiębiorczość II”. Pięć drużyn, po jednej z każdego województwa Polski Wschodniej, zmierzyło swoje siły stając przed ekspertami. Choć wszystkie przedstawione pomysły były na wysokim poziomie, to zwycięzca mógł być tylko jeden. Tym razem wygrała drużyna z województwa lubelskiego prezentując pomysł na start-up pn. „The future of art. starts here”.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, organizator „Lekcji o Funduszach Europejskich. Przedsiębiorczość II” wraz z ekspertami miało ciężki orzech do zgryzienia, ponieważ z prawie 70 pomysłów, jakie zgłosili do konkursu „Start-up na 5-tkę” uczniowie ze szkół Polski Wschodniej, musiało wybrać pięciu finalistów.

Młodzi ludzie, uzbrojeni w wiedzę z lekcji, opracowali projekt na innowacyjny produkt lub usługę, wypełnili wniosek i zgłosili się do konkursu, w którym niezależni eksperci poddali ich pomysły ocenie. Zadanie konkursowe było zatem doskonałą symulacją ścieżki, którą na jesieni przejdą przyszli start-upowcy. Być może wśród nich znajdą się również dzisiejsi finaliści albo ich koledzy i koleżanki, którzy dzięki „Lekcji o Funduszach Europejskich. Przedsiębiorczość II” o start-upach i platformach startowych wiedzą już znacznie więcej.

Podczas finału konkursu uczestnicy przedstawili takie projekty, jak samochód napędzany wodą, plaster monitorujący parametry zdrowia, aplikacja służąca łamaniu barier językowych, okulary zmieniające kolor, a także zwycięski projekt: pracownię artystyczną dającą życie starym ubraniom.

Uczestnikom zawalczyć w finale na pewno nie było łatwo – oprócz prezentacji pomysłu musieli bowiem zmierzyć się z „ostrzałem” pytań ze strony jury. Eksperci, zainteresowani projektami niejednokrotnie szczegółowo sprawdzali modele biznesowe uczestników. Ostatecznie padł wybór: zwyciężył projekt „The future of art starts here”.

Co istotne, w wyniku finału zostały przyznane wszystkim uczestnikom nie tylko nagrody rzeczowe. Mieli oni bowiem również niesamowitą okazję poznać bliżej Białostocki Park Naukowo-Technologiczny – siedzibę wielu wspaniałych, rozpoznawalnych już na rynku, innowacyjnych start-upów, a także założycieli dwóch z nich. Finał stanowił zatem źródło niezwykłych doświadczeń, które być może zainspirują uczestników do dalszych zmagań o wprowadzenie swoich pomysłów biznesowych w życie.

W tegorocznej „Lekcji o Funduszach Europejskich. Przedsiębiorczość II” przeprowadzono aż 513 lekcji. Wzięło w nich udział ponad 10 tys. uczniów z 287 szkół Polski Wschodniej. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się m.in., czym są platformy startowe dla nowych pomysłów i kto może z nich skorzystać. Poznali także start-upy, które coraz częściej pojawiają się na polskim rynku i są doskonałą alternatywą rozpoczęcia biznesu.

Projekt został bardzo dobrze oceniony przez nauczycieli. Blisko 97,4 proc. z nich uważa, że inicjatywa ta jest potrzebna, a ponad 96 proc. zdecydowanie chętnie wzięłoby udział w kolejnej edycji tej akcji edukacyjnej.

Bierzemy drugi raz udział w akcji. Lekcje cieszą się dużym zainteresowaniem. Akcja proponuje innowacyjną formę, którą uczniowie są naprawdę zainteresowani. Uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach i rozmawiają na temat Funduszy Europejskich. Uważam, że takie zajęcia są potrzebne. Należy przybliżać uczniom wiadomości na temat UE i FE tym bardziej, że uczniowie sami nie poszukują informacji. Dlatego też udział w takich zajęciach pozwala zainteresować ich tematem, tym bardziej w tak atrakcyjnej formule. Na pewno kolejny raz weźmiemy udział. Żałuję jedynie, że są ograniczenia co do ilości oddziałów, w których szkoła może przeprowadzić zajęcia – tak podsumowuje udział w akcji p. Anna Krempińska, nauczycielka z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. ks. St. Konarskiego w Jędrzejowie.

Pozytywna opinia nt. projektu nie należy jednak jedynie do nauczycieli. Zdecydowanie popierają ją również uczniowie, gdyż aż 89 proc. z nich oceniło go pozytywnie.

Wniosek płynący z akcji jest jeden: w Polsce Wschodniej rośnie przedsiębiorcze pokolenie, które dzięki m.in. „Lekcji o Funduszach Europejskich. Przedsiębiorczość II” wie, jak i gdzie swoje talenty przekuć w nowoczesny biznes. Zapał, kreatywność, ambicja młodych ludzi w połączeniu z środkami Funduszy Europejskich, mogą przynieść dużo dobrego dla całego regionu.

Red. PP, fot. mat. pras.

Komentarze