Promotech i Cynkomet. Rok 2020: umacniać się i kontynuować ekspansję

Jak podlaskie firmy oceniają kończący się rok 2019? Jakie plany mają na nadchodzący, 2020? Zapytaliśmy o to szefów Cynkometu z Czarnej Białostockiej i Promotechu z Białegostoku. Oba przedsiębiorstwa mierzą wysoko i mają ugruntowane pozycje na polskim i zagranicznych rynkach. Czego spodziewają się w najbliższych 12 miesiącach?

Mariusz Dąbrowski, prezes Cynkometu (na zdjęciu): Rok 2019 nie zaczął się dla nas zbyt dobrze, ze względu na dość poważną awarię wanny cynkowniczej w Wyszkowie, która wyeliminowała pracę zakładu na ponad trzy miesiące. Jednak nasza determinacja, wiedza i doświadczenie oraz przygotowanie do takich trudnych sytuacji pozwoliło nam na ile się dało odrobić zmarnowany czas.

Cały rok 2019 nie był złym rokiem dla całej spółki, ze względu na dynamiczny rozwój branży maszyn rolniczych. Zdobywaliśmy nowe rynki w Europie i poza nią oraz opracowaliśmy nowe modele maszyn, które pokazywaliśmy na różnych wystawach maszyn rolniczych w całej Europie. Już dzisiaj można powiedzieć, że nowe modele zaczynają zdobywać swoich odbiorców.

Rok 2019 przyniósł dla nas niesamowity skok, jeżeli chodzi o eksport oraz sprzedaż w kraju maszyn rolniczych. Homologacje europejskie maszyn rolniczych też już są na ukończeniu, co będzie pewnie miało swoje odzwierciedlenie w 2020 roku. W skrócie można powiedzieć, że rok 2019 nie był złym rokiem, przy wszystkich przeciwnościach losu jakie nas spotykały.

W perspektywie cynkowni ogniowych cały czas dążymy do jak najlepszej jakości usługi, na różnych płaszczyznach tej działalności. Współpracujemy z jedną z największych firm w Europie, która dostarcza nam kompleksowo know-how i dzięki temu nasza jakość ocynku osiąga najwyższe możliwe standardy.

Co do roku 2020 mamy wiele planów, które znowu będą realizowane we wszystkich dziedzinach naszej działalności. Te najważniejsze dla maszyn rolniczych to ciągła ekspansja na rynkach europejskich, ale też na rynkach wschodnich, które od niedawna zaczęliśmy eksplorować. To z pewnością ukończenie wszystkich badań i testów związanych z homologacjami europejskimi, które są realizowane w naszym Centrum Badawczo-Rozwojowym Technologii Rolniczych (sfinansowanego ze środków europejskich) oraz praca nad nowymi prototypami i ulepszeniami istniejącej już oferty maszyn.

Z pewnością będziemy się wystawiać na różnych wystawach zarówno w kraju, jak i za granicą. Mamy nadzieję, że nasza polityka marketingowa, jak i nasza propozycja dla dilerów i samych rolników znajdzie swoje odzwierciedlenie we wzroście przychodów z maszyn rolniczych o 20-30 proc. w stosunku do roku 2019.

Co do cynkowania ogniowego, w nowym roku 2020 wejdziemy z nową usługą na rynek, mającą związek z efektem wizualnym naszej powłoki cynkowej, a mianowicie pasywacji elementów ocynkowanych, która pozwoli wydłużyć w czasie w znaczny sposób wygląd cynku. Jesteśmy pewni, że wszyscy klienci będą usatysfakcjonowani nową usługą ze względu na to, że w dzisiejszych czasach inwestorzy poszukują wszędzie lepszej jakości na każdym etapie inwestycji, za optymalną cenę.

Wchodząc w rok 2020, staramy się być optymistami. Choć dane makroekonomiczne Polski, jak i całej strefy euro nie dają ku temu powodów, to jednak wierzymy, że zwiększymy przychody spółki o kolejne kilkanaście procent.

Marek Siergiej, prezes Promotechu: Największym problem mijającego roku jest to, że nie zrealizowaliśmy zakładanego w planie budżetowym poziomu sprzedaży, który jest niższy.

Działamy w segmencie dóbr inwestycyjnych i widać wyraźnie, że w drugiej połowie 2019 roku w tym segmencie nastąpiło bardzo poważne zahamowanie wydatków inwestycyjnych na całym świecie.

Jeśli chodzi o pozytywy, to największym naszym sukcesem było zorganizowanie warsztatów z naszymi dealerami z 18 krajów świata, których celem była prezentacja naszych wyrobów: nowej rodziny wiertarek, ukosowarek oraz urządzeń lekkiej i ciężkiej automatyzacji spawania i cięcia. Te nowe wyroby zostały przyjęte bardzo pozytywnie. Poprzez pokazy na żywo i prezentacje multimedialne przekonaliśmy naszych dealerów do tych urządzeń, co w przyszłości będzie miało istotny wpływ na ich sprzedaż.

Najważniejszym celem na rok 2020 natomiast jest dalsze umocnienie pozycji marki Promotech na świecie.

Piotr Walczak

Komentarze