Przejściowe kłopoty w biznesie? Nie rozpaczaj – ZUS zapewnia, że można się dogadać

Gdy opłacanie bieżących składek sprawia trudności, a firma ma tymczasowe problemy finansowe, jest na to sposób – zapewniają przedstawiciele białostockiego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Tłumaczą, że istnieje możliwość przesunięcia na późniejszy termin płatności, można też postarać się o ulgę w spłacie należności z tytułu składek.

By bez większych strat przedsiębiorca mógł uporać się z tymczasowymi kłopotami finansowym, może liczyć na pomoc ZUS. Jest kilka możliwości wyjścia z takiej sytuacji, np. raty i odroczenie terminu płatności – takie wsparcia oferuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a wynika to z przypisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych – mówi regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego Katarzyna Krupicka.

Kiedy pojawiają się trudności w bieżącym opłacaniu składek, pomocne może być odroczenie terminu płatności składek, czyli możliwość zapłacenia ich później. Z wnioskiem o odroczenie terminu płatności przedsiębiorca musi wystąpić najpóźniej przed upływem ostatniego dnia terminu płatności danej składki. Jednak – co ważne – odroczenie może dotyczyć więcej niż jednej składki. Po złożeniu wniosku w tej sprawie ZUS nie nalicza firmie odsetek. Pobierana jest tylko opłata prolongacyjna, naliczana do nowego terminu płatności odroczonej składki.

Układ ratalny to rozwiązanie dla tych firm, które mają zadłużenie w ZUS. Wówczas wstrzymuje się naliczone odsetki i nie powiększa już ich kwoty. O ulgę w spłacie mogą ubiega się obecni i byli płatnicy składek, a także osoby, na które ZUS przeniósł odpowiedzialność za cudze zobowiązania, np. spadkobiercy. Warunki spłaty określane są w umowie i uzależnione od środków, jakie dłużnik może przeznaczyć na spłatę zaległości. Jeżeli raty są płacone terminowo i w ustalonej wysokości oraz regularnie opłacane są bieżące składki, przedsiębiorca może nawet uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, które jest potrzebne m.in. w postępowaniu przetargowym. Gdy umowa jest realizowana, ZUS nie egzekwuje należności, a dotychczas prowadzone postępowanie egzekucyjne zawiesza. Do składek objętych ulgą nie nalicza się odsetek, jedynie pobiera się opłatę prolongacyjną.

Jak zaznacza Katarzyna Krupicka, problemy finansowe firmy same się nie rozwiążą. Zaległości i nie opłacanie w terminie składek spowodują, że z każdym miesiącem coraz trudniej uzyskać płynność i nie pogrążać się w odsetkach. A wystarczy tylko złożyć wniosek, by wstrzymać prowizję naliczaną od długu.

Przedsiębiorcy, którzy mają problemy z terminowym opłacaniem składek, mogą liczyć na wsparcie doradców do spraw ulg i umorzeń, dostępnych w placówkach ZUS. Na podstawie informacji przedstawionych przez klienta, ustalą oni najdogodniejsze formy opłacenia długu, dostosowane do indywidualnej sytuacji oraz możliwości finansowych. Zadaniem doradców jest również pomoc klientom w zgromadzeniu, przygotowaniu i wypełnieniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.

Warto ze swoimi kłopotami przyjść do doradcy. Pracownicy Zakładu mają świadomość tego, że w firmach zdarzają się różne niepowodzenia i trudności – czasem chwilowe, czasem trwające dłużej. Dlatego wspólnie z klientem starają się znaleźć rozwiązanie, jak w granicach prawa z nimi poradzić – dodaje Krupicka.

Więcej informacji na temat ulg i umorzeń można uzyskać u doradcy ds. ulg i umorzeń w każdej jednostce ZUS.

Red. PP, fot. pixabay.com

Komentarze