Sprawdzamy ile kosztuje reklama firmy w Operze Podlaskiej, Teatrze Dramatycznym, BOK i BTL. Co dostaniemy za 50 tysięcy w OiFP?

Przyglądamy się formom współpracy białostockich instytucji kultury z przedsiębiorcami. W tekście znajdziecie cenniki z szeroką ofertą każdej z instytucji.

Współpraca biznesu z kulturą

Przedsiębiorca, przekazując środki finansowe na rzecz wybranej inicjatywy chce korzystać z jej promocyjnego potencjału imprezy kulturalnej. Współpraca zaczyna się od 50 złotych za miesiąc ekspozycji ulotek w teatrze. Za kwotę rzędu 50 000 zł firma może zostać sponsorem strategicznym festiwalu lub koncertu specjalnego. Współpraca ze sponsorami w przypadku każdej białostockiej instytucji kultury jest kwestią indywidualną. Oferty przygotowane dla sponsorów są jedynie wstępem do rozmów, a wzajemne świadczenia są ustalane ze sponsorami adekwatnie do potrzeb obu stron – instytucji i sponsora. Przygotowaliśmy dla Was kilka przykładów, które pokazują, jakiego rodzaju współpraca jest możliwa pomiędzy biznesem a instytucjami kultury w Białymstoku.

Coraz więcej firm docenia działalność kulturalną – opowiada Joanna Biała z marketingu PSS Społem Białystok. – Zarówno biznes, jak i kultura, muszą świadomie podejść do wzajemnej kooperacji. Firmy taka jak nasza spółdzielnia są naturalnymi partnerami dla lokalnej kultury. Dlatego też już od lat jesteśmy partnerem mi.in. Teatru Dramatycznego w Białymstoku, Białostockiego Teatru Lalek, Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Białostockiego Ośrodka Kultury. Przedsiębiorstwa decydujące się na współudział w inicjatywach kultury są najczęściej postrzegane jako firmy odpowiedzialne społecznie, odważne i wiarygodne, a to wartości niebagatelne przy tworzeniu silnej marki. 

Utrwalanie nazwy i logo firmy podczas imprez

Podczas premier spektakli, festiwali, koncertów firma może wykupić pakiet usług obejmujących różnorodne nośniki reklamowe. Logotypy sponsora mogą pojawić się na materiałach promocyjnych, na biletach, w folderach, na plakatach, na specjalnie przygotowanych powierzchniach reklamowych. W przypadku większych imprez wchodzą w grę banery, roll-upy, billboardy, citylighty. Kwoty, które trzeba przeznaczyć na tę współpracę zależą od nośnika reklamowego, czasu ekspozycji i rodzaju imprezy. Na końcu tekstu znajdziecie przykładowe ceny.

logo_bank
Logotypy sponsorów w Operze i Filharmonii Podflaskiej, fot. M. Heller
auta
Ekspozycja marki Mazda podczas jednej z imprez w Operze, fot. M. Heller
Roll-up-y reklamowe w hollu Opery i Filharmonii Podlaskiej, fot. M. Heller
Roll-up-y reklamowe w hollu Opery i Filharmonii Podlaskiej, fot. M. Heller

Internet i media społecznościowe

Białostockie instytucje kultury świadczą także usługi związane z obecnością w Internecie. Partnerzy mogą zaistnieć na stronach internetowych czy kanałach w mediach społecznościowych. Facebook, YouTube, Instagram, czy Twitter stanowią dziś główne źródło pozyskiwania informacji i kontaktu z potencjalnymi klientami. Firma wspierająca daną imprezę kulturalną jest wskazywana poprzez aktywne linki na Facebooku czy innym kanale społecznościowym. Ważnym kanałem reklamowym są także newslettery wysyłane przez instytucje kultury, które trafiają do tysięcy aktywnych uczestników życia kulturalnego w województwie podlaskim. 

Nie zawsze pieniądze są potrzebne do współpracy

Firmom w naszym regionie często sponsoring kojarzy się z wydatkowaniem konkretnych kwot. Czasami jednak nawet wymiana wzajemnych usług, które leżą w zakresie danego sponsora, jest ogromnym wsparciem. W przypadku imprez o mniejszym budżecie nawet małe przedsiębiorstwo może okazać się sponsorem strategicznym, docierając do kilkudziesięciu lub nawet kilkuset tysięcy odbiorców.

Balony i żagle eksponujące logotypy sponsorów podczas Festiwalu Podlaska Oktawa Kultur, fot. WOAK
Balony i żagle eksponujące logotypy sponsorów podczas Festiwalu Podlaska Oktawa Kultur, fot. WOAK

Firma Promotech, której ponad 90%  produkcji trafia na rynki całego świata, chętnie wspiera lokalną kulturę – mówi Andrzej Twarowski, Szef Marketingu firmy Promotech – Cieszymy się, że odnieśliśmy sukces eksportowy i możemy przeznaczyć część środków na wspieranie działań kulturalnych w Białymstoku. Jesteśmy wieloletnim partnerem zarówno Opery i Filharmonii Podlaskiej, jak też Teatru Dramatycznego. Obejmujemy naszym mecenatem spektakle i koncerty. Sponsoring wydarzeń kulturalnych jest elementem naszych działań wizerunkowych na rynku lokalnym. Zdarza nam się także udzielać wsparcia finansowego różnym organizacjom społecznym na realizację ich projektów kulturalnych. Nie zapominamy skąd jesteśmy i czujemy satysfakcję, że możemy wpływać na rozwój lokalnych ośrodków kultury.

Niestandardowo podchodzi do współpracy z przedsiębiorcami Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury. Oprócz wsparcia finansowego proponuje firmom wzajemną wymianę usług. Bardzo często sugerujemy naszym sponsorom – tłumaczy Izabela Dąbrowska z WOAK-u – że chętnie w zamian za ich wsparcie i zamiast standardowej opcji wstawienia logo na materiałach promocyjnych, możemy wymienić się innymi świadczeniami. 

Dzięki wsparciu inicjatyw kulturalnych realizowanych przez WOAK w Białymstoku sponsor ma szansę na dotarcie do nowej grupy odbiorców. Uczestnikami różnorodnych wydarzeń są osoby zainteresowane konkretnymi tematami, dynamiczne, poszukujące, aktywne – tłumaczy Damian Dworakowski z WOAK-u. – Przykładem może być Karnawał Dance Fest, w którym uczestniczy ponad 700 tancerzy. Jesteśmy również zainteresowani czymś więcej niż umieszczeniem reklamy sponsora w zamian za pieniądze czy produkty. Zależy nam na skonstruowaniu zasad współpracy, które są korzystne dla obydwu partnerów. Myślenie w kategorii „co ja z tego będę miał” jest niestety w naszym województwie dosyć powszechne, a sponsoring nie jest oparty na CSR, tylko na kalkulacji kosztów reklamy do efektu sprzedażowego. W podsumowaniu ofert na końcu tekstu podajemy Wam przykłady wzajemnych świadczeń bezgotówkowych.

Przegląd wybranych ofert współpracy z instytucjami kultury dla przedsiębiorców


BTL_logo

BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK

Sponsor Główny Festiwalu.  Kwota wsparcia: 50 000 zł 

  1. Zapewnienie 15 dwuosobowych zaproszeń na spektakle
  2. Umieszczenie logo Sponsora na materiałach promocyjnych (program festiwalowy, ulotki, plakaty, informacje prasowe, etc.)
  3. Umieszczenie logo wraz z linkiem do strony internetowej Sponsora na stronie internetowej Festiwalu
  4. Emisja logo Sponsora w spocie promującym Festiwal
  5. Umieszczenie całostronicowej (full colour) reklamy Sponsora (dostarczonej przez Sponsora) w prestiżowym miejscu książki festiwalowej
  6. Umieszczenie tablicy reklamowej Sponsora w foyer Teatru podczas Festiwalu
  7. Wymienienie nazwy Sponsora, możliwość wystąpienia oraz umieszczenie tablicy reklamowej Sponsora podczas konferencji prasowej
  8. Zaproszenie przedstawicieli Sponsora na Bankiet, podziękowania podczas Bankietu, możliwość wystąpienia Sponsora podczas Bankietu

Powyższa oferta jest jedną z wielu możliwości współpracy z Białostockim Teatrem Lalek. Kontakt: Julita Stepaniuk, Specjalista ds. organizacyjno-marketingowych, e-mail: jstepaniuk@btl.bialystok.pl, tel. 85 742 50 31 wew. 128


WOAK_logo

WOJEWÓDZKI OŚRODEK ANIMACJI KULTURY

Przykłady bezgotówkowych świadczeń przedsiębiorców i Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury

  1. Promowanie czy polecania usług (np. noclegi w danym hotelu lub wyżywienie w danej restauracji)
  2. Umożliwienie zorganizowania eventu promocyjnego danej firmy podczas imprezy masowej WOAK-u
  3. Firma może skorzystać z przeprowadzonych przez instruktora WOAK-u warsztatów (np. plastycznych) dedykowanych swoim pracownikom
  4. Firma może skorzystać ze wsparcia animacyjnego WOAK-u podczas eventu organizowanego przez sponsora
  5. Firma może wysłać dzieci ze swojego zakładu pracy na imprezę dla dzieci organizowaną w WOAK-u
  6. Firma może otrzymać pakiet biletów
  7. Zorganizowanie w ramach współpracy konkretnego wydarzenia, np. w danej restauracji, czy przekazać wystawę, która będzie dodatkową atrakcją

O współpracę pytajcie pracowników Działu Promocji Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Białymstoku. Kontakt: Dział Promocyjno-Edytorski WOAK, tel. 085 732-68-00, promocja@woak.bialystok.pl


logo_BOK

BIAŁOSTOCKI OŚRODEK KULTURY

Sponsoring podczas imprezy masowej. Kwota wsparcia ok. 20 000 zł

  1. Nadanie Sponsorowi tytułu Sponsora, Sponsora Głównego
  2. Umieszczenie logo Sponsora na afiszach/plakatach, billboardach, citylightach, zaproszeniach, na banerze wydarzenia – na budynku BOK
  3. Zzamieszczenie logo Sponsora z linkiem do strony Sponsora, na stronie BOK lub wydarzenia
  4. Przekazanie informacji o statusie Sponsora w materiałach medialnych dot. wydarzenia, a także w trakcie ustnej zapowiedzi wydarzenia w przypadku, gdy konferansjer wymienia podmioty zaangażowane, patronów medialnych itd.
  5. Zamieszczenia informacji o statusie Sponsora w mediach społecznościowych BOK głównie w serwisach Facebook zarówno BOK, jak i poszczególnych festiwali organizowanych przez BOK, jeżeli współpraca ze Sponsorem ich dotyczy
  6. Udostępnienie Sponsorowi powierzchni reklamowej na rozstawienie żagli/flag reklamowych, roll-upów, ścianek promocyjnych
  7. Zaproszenie przedstawiciela Sponsora do udziału w konferencji prasowej dotyczącej danego wydarzenia
  8. Dystrybucja materiałów reklamowych Sponsora w Białostockim Ośrodku Kultury i na terenie imprez organizowanych przez BOK (ulotki, broszury, wizytówki etc.)
  9. Emisja materiału promocyjnego (do 30 sekund) na telebimie znajdującym się na dachu kina Forum w Białymstoku lub na ekranie kina Forum w Białymstoku
  10. Umieszczenie logo Sponsora w wydawnictwach drukowanych Festiwalu: katalogi, gazetki, ulotki
  11. Przekazanie Sponsorowi dwuosobowych zaproszeń na wydarzenia główne i towarzyszące
  12. Przekazanie Sponsorowi pakietu gadżetów promocyjnych i pamiątek z wydarzenia
  13. Zamieszczenie podziękowań na stronie BOK lub wydarzenia
  14. Przekazanie materiałów promocyjnych z wydarzenia do wykorzystania przez Sponsora w jego działalności promocyjnej

Więcej możliwości współpracy biznesu z Białostockim Ośrodkiem Kultury poznacie podczas spotkania z Działem Promocji i Mediów BOK. Kontakt: Małgorzata Falkowska – Dział Promocji i Mediów, e-mail: m.falkowska@bok.bialystok.pl, tel. 85 746 13 26


Opera-logo

OPERA I FILHARMONIA PODLASKA

Oferta dla Sponsora Projektu w przypadku Koncertu Specjalnego. Kwota wsparcia: 50 000 zł

Tytuł Sponsora Projektu oraz prawo do posługiwania się tytułem w kampanii promocyjno – informacyjnej Mecenasa.
2. Umieszczenie nadanego tytułu wraz z logotypem na wszystkich wydawnictwach promujących wydarzenie – plakaty, programy, ulotki etc.
3. Umieszczenie logotypu Sponsora w postaci specjalnej tablicy okolicznościowej w Foyer siedziby Opery i Filharmonii Podlaskiej przy ul. Odeskiej na okres 3 miesięcy od daty podpisania umowy.
4. Wskazanie Sponsora w spotach radiowych dotyczących wydarzenia w Polskim Radiu Białystok.
5. Wskazanie Sponsora na planszy w TVP Białystok emitowanej bezpośrednio po spocie dotyczącym wydarzenia.
6. Umieszczenie logotypu Sponsora na własnej stronie internetowej oraz wskazanie nazwy firmy w dedykowanym projektowi poście na portalu społecznościowym Facebook.
7. Umieszczenie informacji o wsparciu sponsorskim w newsletterze Opery.
8. Umieszczenie logotypu Partnera na planszy sponsorskiej w 5 nośnikach multimedialnych umiejscowionych w Foyer Opery na okres 3 miesięcy od daty podpisania umowy.
9. Umieszczenie informacji o Partnerze w informacjach dotyczących projektu, także w mailingu do dziennikarzy.
10. Przekazanie do dyspozycji Sponsora puli miejsc na wspierany koncert.

O szczegóły pozostałych ofert i pakietów reklamowych pytajcie OFiP. Kontakt: Sylwia Lubiniecka, Kierownik Działu Promocji, Obsługi Widzów i Marketingu, e-mail: sylwia.lubiniecka@oifp.eu, tel. kom. +48 516 074 570, tel. (85) 306 75 13


Dramatyczny_logo

TEATR DRAMATYCZNY

Oficjalny cennik wybranych usług reklamowych Teatru Dramatycznego

1. Umieszczenie reklamy w holu kasowym: Koszt obejmujący 1 sezon artystyczny (10 miesięcy) – 1.000 – 9.000 zł; 1 miesiąc – 100-1.000zł
2. Umieszczenie loga i nawy firmy na plakatach, ulotkach i/lub w programach teatralnych i/lub na gadżetach promocyjnych Teatru: Koszt obejmujący 1 sezon artystyczny (10 miesięcy) – 2.500-15.000 zł; 1 spektakl – 250-7.000zł
3. Umieszczenie reklamy na repertuarze Teatru Dramatycznego: Koszt obejmujący 1 sezon artystyczny (10 miesięcy) – 2.000-6.000 zł; 1 miesiąc – 250-700zł
4. Umieszczenie spotu reklamowego firmy na ekranach typu LED w holu kasowym Teatru: Koszt obejmujący 1 sezon artystyczny (10 miesięcy) – 500-4.000 zł; 1 miesiąc – 50-500zł
6. Umieszczenie informacji o współpracy na portalach społecznościach Teatru: Koszt obejmujący 1 sezon artystyczny (10 miesięcy) – 500-2.000 zł; 1 miesiąc – 50-250zł
7. Umieszczenie ulotek firmy w holu kasowym Teatru: Koszt obejmujący 1 sezon artystyczny (10 miesięcy) – 500-4.000 zł; 1 miesiąc – 50-500 zł

O pozostałe możliwości współpracy pytajcie w Dziale Promocji Teatru Dramatycznego. Kontakt: Martyna Faustyna Zaniewska, Główny specjalista ds. promocji i PR, e-mail: mzaniewska@dramatyczny.pl, tel. 85 74 99 163, kom. 603 050 382

Komunikacja marki poprzez sponsoring

By sponsoring mógł przynieść korzyści, powinien być częścią przemyślanej strategii komunikacyjnej – mówi Sylwia Andrzejewska, Kierownik Działu Marketingu AC S.A. – Problemem w działaniach marketingowych podejmowanych przez biznes jest traktowanie ich jako jednorazowych kampanii. Z punktu widzenia korzyści komunikacyjnych, sponsoring kultury to działalność długofalowa. Decyzje sponsorskie powinny realizować szerszą politykę komunikacji przedsiębiorstwa z otoczeniem. Ponadto, nasz mecenat nad wydarzeniami kulturalnymi ma wymiar prospołeczny – z jednej strony wspieramy lokalną kulturę, z drugiej umożliwiamy udział w wydarzeniach naszym pracownikom dzięki kartom wstępu zapewnionym przez organizatorów. Jako duża firma, która zatrudnia setki osób wpierając wydarzenia kulturalne z jednej strony chwalimy się naszym sukcesem i rozwojem, z drugiej pozwalamy rozwijać się kulturze i mieszkańcom miasta, w którym ten sukces osiągnęliśmy. Nasz wizerunek kształtujemy wplatając sponsoring w starannie zaplanowaną strategię komunikacji marki.

Zdjęcie ze sektaklu "Cyber Cyrano", fot. Bartek Warzecha
Zdjęcie ze sektaklu „Cyber Cyrano”, fot. Bartek Warzecha
Halfway Festiwal 2016, fot. Michał Heller
Halfway Festiwal 2016, fot. Michał Heller

Komentarze