Wesprzyj swój dział handlowy – zaoszczędź pieniądze!

Stanowisko handlowca jest często traktowane z przymrużeniem oka. Postronnym osobom wydaje się, że sprzedaż to nic trudnego, wystarczy nauczyć się formułek i przekonać do zakupienia produktu. W rzeczywistości praca w dziale handlowym wymaga nie tylko wiedzy, ale i talentu. Dodatkowo trzeba potrafić radzić sobie z presją czasu i wieloma obowiązkami. W końcu od tego zależy wysokość wypracowanej prowizji. Dlatego ważne jest, by pracodawca zadbał o maksymalny komfort pracy swoich podwładnych oraz umożliwił im rozwiązania podnoszące ich efektywność.

Planowanie wizyt u klientów

Kalendarz skutecznego handlowca wypełniony jest po brzegi. Nie wystarczą jednak tylko rozmowy telefoniczne. Najlepsze efekty uzyskuje się wchodząc w relację z Klientem. W tym celu niezbędne są spotkania biznesowe. W niektórych przypadkach to Klient przyjeżdża do firmy, by nabyć produkt czy podpisać umowę, nie zawsze jednak tak jest. Handlowiec często musi zaplanować sobie czas w taki sposób, aby każdego dnia zrealizować wizyty u klientów, tracąc jak najmniej czasu na dojazdy. Samodzielne wyznaczanie trasy bywa bardzo uciążliwe, ciężko bowiem przewidzieć utrudnienia komunikacyjne. Duże znaczenie ma też kolejność i czas spotkań. Rozwiązaniem tych problemów jest system wyznaczania optymalnych tras dostępny na stronie route.plus. Wskazuje on najkrótsze drogi dojazdu i proponuje harmonogram wizyt. Takie narzędzie może nie tylko ułatwić pracę sprzedawcy, ale też zmniejszyć koszty pracodawcy. Krótsza trasa oznacza mniejszą kilometrówkę, a tym samym oszczędność pieniędzy.

Obszary działania handlowców

Częstym problemem w przedsiębiorstwach obsługujących duży obszar terytorialny jest podział pracy między przedstawicieli handlowych. Nieraz zdarza się, że handlowcy wchodzą sobie w kompetencje z powodu niejasno określonych granic. Prowadzi to do nieporozumień interpersonalnych, psując atmosferę w firmie. Co gorsza, taka sytuacja może nadwyrężyć wizerunek firmy w oczach Klienta, a nawet spowodować jego utratę. Dlatego ważne jest precyzyjne wyznaczenie obszarów podlegających konkretnym handlowcom. Trudno jednak samodzielnie zaprojektować taki podział, który będzie sprawiedliwie dzielił liczbę dostępnych klientów, czyli szans sprzedażowych oraz normował czas pracy. I w tym przypadku route.plus pozwala zorganizować zakres terytorialny w najefektywniejszy sposób.

Raportowanie wyników

Każdy dzień pracy handlowca musi znaleźć odzwierciedlenie w codziennym raporcie. Prowadzenie statystyk bywa dla sprzedawców problemem. Zazwyczaj są oni skupieni na kontakcie z Klientem, wykonują wiele rozmów i spotkań, uzupełnianie tabelek jest dodatkowym obowiązkiem. W związku z dużą presją dążą do jak największych osiągnięć, dlatego zdarza się, że w ciągu dnia odwiedzają nawet więcej potencjalnych kontrahentów niż planowali. Wszystko to musi zostać zapisane w bazie, by przełożony miał dostęp do uzyskanych wyników. O ile rejestracja rozmów telefonicznych i bilingi połączeń dają jasny obraz skuteczności w sprzedaży, tak kontrola spotkań wyjazdowych wydaje się trudniejsza. Nowe technologie dostarczają na szczęście rozwiązanie w postaci monitoringu GPS. Dzięki temu każda trasa zostanie odnotowana, a analiza raportów stanie się znacznie łatwiejsza.

Artykuł partnerski

Komentarze