Wiemy kto i za ile zbuduje nam ekspresówkę S19 od Białegostoku do Księżyna

9 grudnia 2020 roku Budimex podpisał umowę z białostockim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na zaprojektowanie i wybudowanie trasy ekspresowej S19 na odcinku od węzła Białystok Zachód (bez węzła) do węzła Białystok Księżyno (z węzłem). Wartość inwestycji to 469,1 mln zł netto.

W ramach zadania powstanie dwujezdniowa droga o długości 16,65 km, w przekroju 2×2, przystosowana do ciężkiego ruchu (kategoria KR6). Zgodnie z założeniami zostaną wybudowane dwa węzły – pierwszy z nich to Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku – ul. Popiełuszki. Drugi węzeł to Białystok Księżyno, gdzie S19 przecinać się będzie z drogą wojewódzką nr 678. Zadanie obejmie także realizację Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino), Obwodu Drogowego, 24 obiektów inżynierskich, w tym dwóch przejazdów kolejowych.

– Osiemdziesiąt procent realizowanych kontraktów drogowych kończymy przed terminem. To jest pierwsza umowa rozpoczynająca bieg Via Carpatia w województwie podlaskim. Droga powstanie formule „projektuj i buduj”. Zaczynamy właśnie projektowanie, po którym wystąpimy o ZRID dla tej inwestycji. Szacujemy, że prace budowlane rozpoczniemy w połowie 2022 roku – mówi Artur Popko, wiceprezes Budimeksu.

Projekt i budowa wspomnianego odcinka to część tzw. Południowej Obwodnicy Białegostoku oraz międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia, łączącego Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Budowa trasy S19 to najważniejszy polski odcinek tego szlaku.

Budimex realizuje również inne projekty drogowe na Podlasiu. Jednym z nich jest m.in. budowa drogi ekspresowej S61 na dwóch odcinkach Suwałki – Budzisko i Wysokie – Raczki. Z kolei w 2019 roku generalny wykonawca oddał do użytku Trasę Niepodległości, czyli zachodnią obwodnicę Białegostoku.

Red. PP, fot. Budimex

Komentarze