Zacznij od DLACZEGO

Załóżmy, że masz już fundację lub stowarzyszenie. Powstała niedawno lub działa od jakiegoś czasu. Nieważne. Masz świadomość tego, że bez pieniędzy wiele nie zdziałasz. W jaki sposób stworzyć zatem budżet, który pozwoli na normalne funkcjonowanie Twojej organizacji? Od czego zacząć?

Dlaczego niektóre firmy, mające dostęp do tych samych zasobów co inne sprzedają o wiele więcej? Dlaczego niektórzy ludzie, pozornie niczym nie odróżniający się od pozostałych potrafią pociągnąć za sobą tłumy? Tak było w przypadku braci Wright, którzy mimo tego, że nie mieli pieniędzy odbyli jako pierwsi swój lot. Tak było w przypadku Martina Kinga, który mimo tego, że nie był wówczas jedynym mówcą, potrafił zgromadzić tysiące osób bez względu na kolor skóry. To wszystko prowadzi nas do pewnego odkrycia, o którym opowiada podczas swoich wystąpień Simon Sinek. Ten mały szczegół sprawia, że w zupełnie inny sposób wpływamy na otoczenie. O co chodzi? Jest pewien kod. Jest pewien schemat, który sprawia, że dzieje się coś niesamowitego.

Simon Sinek wymyślił złoty krąg. Jest to komunikacja z otoczeniem nastawiona od wewnątrz na zewnątrz. Dobrze obrazuje to poniższy rysunek.

zloty krag

Niektórzy powiedzą: banał! Tak, to prawda. Ten banał zmienia odbiór o 180 stopni. Ten banał sprawia, że jedne organizacje potrafią inspirować do działania, podczas gdy inne zakopują się w komunikowaniu jedynie tego co robią.

Każda organizacja na świecie wie co robi, czym na co dzień się zajmuje. Tylko niektóre wiedzą w jaki sposób to robią. A tylko wybitne wiedzą dlaczego to robią. Dlaczego Twoja organizacja istnieje? Dlaczego rano wstajesz z łóżka? I dlaczego miałoby to kogokolwiek obchodzić? – pyta prowokująco Sinek.

Co zatem odróżnia najlepsze organizacje od innych? Niezależnie od wielkości organizacji, niezależnie od sfery w jakiej działają, wybitne organizacje potrafią komunikować się od środka. Co to oznacza? Że celem powinno być realizowanie misji z ludźmi, którzy wierzą w to, w co ty wierzysz. Celem nie jest zatrudnianie ludzi, którzy potrzebują pracy, celem jest zatrudnianie ludzi, którzy wierzą w to, w co ty wierzysz. Gdyby Edison nie wierzył w to, że wymyśli żarówkę, załamałby się po kilku lub kilkunastu próbach. On jednak w to wierzył i dlatego podjął ponad 1000 prób zanim ją wynalazł. Ludzie nie kupują tego co robisz, ludzie kupują to, dlaczego to robisz. Podobnie jest w przypadku, mówiąc brzydko „sprzedaży idei”. Ludzie nie pójdą za tobą ze względu na to co robisz. Ludzie rzucą się w ogień za tobą, gdy będą wiedzieć dlaczego to robisz. Podobnie było z apostołami, którzy oddali swoje życie, podobnie było z Kolumbem, który po kilkunastu odmowach sfinansowania wyprawy, nie odpuścił i znalazł wreszcie aprobatę na dworze hiszpańskiej królowej. Przyciągnął do siebie tych, którzy uwierzyli w to, w co sam wierzył.

„Podążamy za tymi co inspirują, co przewodzą nie dlatego, że musimy, ale dlatego, że chcemy. (…) Ci, którzy zaczynają od <dlaczego> mają zdolność inspirowania wszystkich wokół lub znalezienia innych, którzy ich zainspirują.” Simon Sinek

Już wkrótce kontynuacja tematu. Opowiemy więcej.

Komentarze