ZUS zapewnia: Szybko rozpatrujemy wnioski w sprawie tarczy

Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił specjalny system do automatycznej obsługi wniosków składanych w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. To – według instytucji – ma zdecydowanie ułatwić weryfikację dokumentów. Pierwsze świadczenia postojowe trafią na konta uprawnionych klientów już 15 kwietnia.

Zdajemy sobie bowiem sprawę, że wielu przedsiębiorców czeka na jak najszybszą pomoc – podkreśla prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Część wniosków trafia do ZUS drogą tradycyjną – w postaci papierowej. Tutaj eksperci i pracownicy Zakładu także będą wykorzystywać automatyczny system.

Warto zwrócić uwagę, że mamy już doświadczenie w automatycznej obsłudze wniosków. Tego typu system był wykorzystywany przy obniżeniu wieku emerytalnego. Wówczas część wniosków również została zweryfikowana przez system – przypomina profesor Uścińska.

Jeśli chodzi o tarczę antykryzysową, ZUS zweryfikował już ponad 80 tys. wniosków złożonych za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych.

Jednak ta liczba niedługo będzie nieaktualna, ponieważ po wprowadzeniu tzw. automatów nastąpi masowa weryfikacja dokumentów. To się stanie jeszcze przed świętami. Chciałabym przekazać przedsiębiorcom, że pierwsze przelewy o tzw. postojowe zostaną wykonane już 15 kwietnia – zapowiada prezes ZUS.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapewnia, że nie będzie wszczynał postępowań egzekucyjnych za marzec, kwiecień i maj wobec przedsiębiorców, którzy są uprawnieni do zwolnienia ze składek. W tej sytuacji prowadzący firmy nie muszą się spieszyć ze złożeniem wniosku – mają na to czas do 30 czerwca.

Z dniem 1 kwietnia 2020 r. w życie weszły przepisy w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. Przewidują one, że przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o zwolnienie ze składek, odroczenie terminu ich zapłaty, rozłożenie zaległości składkowej na raty oraz o świadczenie postojowe – przypomina Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego.

Red. PP

Komentarze