Jaka jest rola linkowania w procesie pozycjonowania stron? – odpowiada Marek Masalski

Umiejętne wykorzystanie linków to jeden z kluczy do skutecznego pozycjonowania. Choć dla każdego webmastera jest to oczywista informacja, nie każdy laik rozumie, jak metoda ta wykorzystywana jest w praktyce. Na szczęście dzisiaj w naszej redakcji gościliśmy Pana Marka Masalskiego, freelanceera z Białegostoku, który na co dzień zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych. W prosty, acz ciekawy sposób wyjaśnił on nam sposoby skutecznego linkowania oraz rolę jaką ono pełni. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Dlaczego linki są ważne?

Zanim zajęliśmy się konkretnymi przykładami wykorzystania linków, postanowiliśmy porozmawiać o powodach, dla których uważa się je za narzędzie tak mocne w rękach osoby pozycjonującej. Pan Marek skomentował to w następujący sposób:

Aby wyjaśnić rolę linków, musimy cofnąć się w czasie do momentu, w którym zaczęły powstawać pierwsze wyszukiwarki internetowe. Początkowo ich zasada działania opierała się o penetrację treści. Wpisując w wyszukiwarkę daną frazę, z reguły trafiało się w pierwszej kolejności na strony, które zawierały ją w największej ilości. Ówczesne mechanizmy nie były jeszcze tak zaawansowane, by móc rozróżnić na podstawie innych czynników, która strona bardziej zasługuje na wyświetlenie na pierwszym miejscu, a która nie. Wiele zmieniło się jednak w momencie stworzenie wyszukiwarki Google. Od tamtej pory zaczęto wprowadzać mechanizmy indeksujące strony internetowe na podstawie tego, jak często są one wspominane przez inne witryny. Mówiąc o „wspominaniu” mam na myśli rzecz jasna linkowanie, o którym dziś rozmawiamy. W wielkim uproszczeniu – gdy do danej strony internetowej za pośrednictwem linków odwołuje się wiele innych witryn, zajmuje ona lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania. Liczy się oczywiście nie sama ilość linków, lecz także ich jakość, niemniej jednak analiza tej kwestii to sprawa dla specjalisty.

Link building

Wiemy, że operacje z użyciem linków nazywane są mianem link buildingu. Jak metoda ta wygląda w praktyce? Pan Marek Masalski nie szczędził nam wyjaśnień:

Temat ten jest zdecydowanie zbyt obszerny, by przeanalizować go na łamach jednego wywiadu. Tak jak zaznaczyłem jednak we wcześniejszej wypowiedzi, zamysł link buildingu to umieszczanie w sieci wartościowych linków do strony docelowej, którą chcemy pozycjonować. Można robić to na wiele sposobów, a najlepiej łączyć ze sobą różne metody. Wykorzystuje się w tym celu strony zapleczowe, wpisy gościnne, artykuły sponsorowane, marketing szeptany oraz wiele innych rozwiązań. Podkreślę jednak w tym miejscu jeszcze raz – chodzi nie głównie o jakość linków, a nie ich ilość. Jest to bardzo ważne, jako że roboty wyszukiwarki nie pozostają w tej kwestii obojętne. Należy być świadomym faktu, iż źle wykonany link building może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. Właśnie z tego powodu podchodzę tak poważnie do wszystkich prac pozycjonerskich, starając się wykonać to, co należy do mnie, w najlepszy z możliwych sposobów.

Linkowanie wewnętrzne

Co ciekawe, pozycjonując strony internetowe wyposaża się je także w przemyślaną, wewnętrzną strukturę linków. Przyczynia się to do lepszej jej widoczności w wynikach wyszukiwania, lecz także ułatwia nawigację osobom ją odwiedzającym. Pan Marek Masalski wypowiedział się na temat linkowania wewnętrznego w następujący sposób:

Skupiając się na zewnętrznym link buildingu ogromna ilość pozycjonerów zapomina, jak ważne jest uporządkowanie wewnętrznej struktury witryny. Strony internetowe posiadają z reguły wiele podstron, a w ich umiejętnym wykorzystaniu tkwi ogromny potencjał. Przemyślane połączenia w obrębie jednego serwisu potrafią zwiększyć ruch na stronie oraz poprawić jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Roboty indeksujące zwracają uwagę na ten aspekt funkcjonowania strony internetowej, co ma ogromny wpływ na efekty pozycjonowania. Nie bagatelizuję więc tej kwestii i zawsze staram się wykonać linkowanie wewnętrzne w jak najlepszy sposób. To fakt, iż w dużych serwisach stworzenie idealnej struktury linków bywa niemożliwe, niemniej jednak nie oznacza to, że kwestię tę można bagatelizować. Zachęcam tym samym wszystkich specjalistów od pozycjonowania, żeby docenili wartość linkowania wewnętrznego i zaczęli wykorzystywać je w swojej pracy!

Tym akcentem kończymy miłą, lecz przede wszystkim wartościową rozmową z Panem Markiem Masalskim. Mamy nadzieję, że to nie ostatnie nasze spotkanie! Bardzo dziękujemy i zapraszamy ponownie! Jednocześnie zapraszamy serdecznie wszystkich zainteresowanych do lektury pozostałych artykułów o podobnej tematyce dostępnych na naszym blogu. Do zobaczenia!

Artykuł partnerski

Komentarze