Młodzi podlascy konstruktorzy ze swoim bolidem jadą na zawody do Rumunii

Najnowszy bolid CMS-08, zbudowany przez zespół Cerber Motorsport złożony ze studentów z Wydziału Mechanicznego, Wydziału Elektrycznego i z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej będzie walczył o zwycięstwo w zawodach Formula Student Romania.

Studenci z Politechniki Białostockiej starannie przygotowują się do nadchodzących zawodów. Twórcy bolidu CMS-08 i nowi uczestnicy zespołu Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego, Wydziału Elektrycznego i z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej przed sezonem wyścigów uważnie testowali wszystkie elementy auta. Przygotowania przedsezonowe oparte są przede wszystkim na testach kierowców, testach auta pod kątem ustawień zawieszenia oraz na serwisie bolidu.

– Nasz bolid jest już po pięciu seriach zawodów, po dużej ilości testów, więc niektóre komponenty wymagają serwisowania – wyjaśnia Kacper Stasiewicz, student Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej. – To łożyska, chcemy wymienić sprzęgło, a niektóre komponenty aerodynamiczne wymagają pewnych prac naprawczych.

Studenci kończą prace i wykonują jazdy testowe na Torze Białystok. Dbają też o zmianę pokoleniową w zespole Cerber Motorsport.

– W tym sezonie przeprowadziliśmy testy, które pozwoliły nam wyłonić na podstawie przejazdów na torze gokartowym, jak również na podstawie przejazdów bolidem dwóch nowych kierowców, którzy wezmą udział w najbliższych zawodach Formula Student Romania. Liczba konkurencji jest tak duża, że w zawodach potrzebnych jest aż czterech kierowców. Jednym z nich jest właśnie Kacper Stasiewicz.

Co czeka studentów podczas zmagań w Rumunii?

– Weźmiemy udział w konkurencjach dynamicznych i statycznych – objaśnia Bartosz Siłkowski, student Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. – Konkurencje dynamiczne dzielimy na Autocross – jest to czasówka, gdzie kierowcy ustalają najszybsze okrążenie na torze, Endurance, gdzie sprawdzane są wytrzymałość kierowcy oraz bolidu na długim odcinku trasy, Skidpad, który testuje ustawienia naszego zawieszenia oraz Acceleration, które sprawdza przyspieszenie naszego bolidu i Efficiency, czyli jak najniższe zużycie paliwa. W skład konkurencji statycznych wchodzą: Business Plan Presentation, czyli budowa firmy na podstawie bolidu formuły Student,Cost and Manufacturing, w którym tworzymy dokładną wycenę poszczególnych części bolidu oraz czyli Engineering Design, gdzie sędziowie z branży motoryzacyjnej oceniają projekt naszego auta i nasze umiejętności inżynierskie.

Po powrocie z zawodów Formula Student Romania, które potrwają od 31 lipca do 5 sierpnia, 27 sierpnia studenci Politechniki Białostockiej będą reprezentować Białystok na zawodach Formula Student Poland.

– Zespół Cerber Motorsport czuje się gotowy na nadchodzące serie zawodów – deklaruje Michał Niechciałkowski, student Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej. – Zapraszamy na nasze media społecznościowe, na Facebooka, na Instagrama, gdzie będziemy wstawiać relację, jak przebiegają zawody.

Parametry techniczne bolidu CMS-08:

  • masa: 215 kg
  • silnik Honda CBR 600 RR – dostosowany do założeń projektowych
  • przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.
  • prędkość maksymalna – 125 km/h
  • 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM
  • 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM
  • sekwencyjna skrzynia biegów
  • 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h

Rozwiązania zastosowane w aucie:

  • w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze
  • hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności
  • laminowana obręcz bezpieczeństwa
  • wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy
  • telemetria wyposażona w 33 czujniki
  • pokrywka silnika redukująca opór powietrza
  • aktywne chłodzenie obszaru silnika
  • autorskie wałki rozrządu
  • zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika
  • wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia
  • mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego
  • system redukcji oporu powietrza (DRS)

Red. PP, fot. Agnieszka Sakowicz-Stasiulewicz/PB

Komentarze