Motywowanie przez nagradzanie

Nagrody uważane są za coś naturalnego, kiedy mówimy o zmotywowaniu kogoś do działania. Ktoś, kto ma przed sobą wizję nagrody, będzie chętniej wywiązywać się ze swoich obowiązków. Wydawałoby się, że w takim razie nagrody to same zalety. Niestety nie zawsze tak jest. Zdarza się, że nieumiejętne korzystanie z tego narzędzia, przynosi skutek odwrotny do zamierzonego.

Pracodawca, który do tej pory nie miał w swojej firmie nagród dla pracowników, mógłby mieć mylne wyobrażenie, że zawsze jest to kosztowne. A tak nie jest. Oczywiście można pójść w kierunku rozbudowanego systemu nagradzania, gdzie nagrody rzeczowe i pieniężne będą pokaźne, ale wcale od takiego pułapu zaczynać nie trzeba. Poza tym cały system nagradzania musi być przemyślany, aby faktycznie zadziałał.

Jak nagradzać?

Nagrodą jest nawet publiczna pochwała, czy zgoda na wyjście wcześniej z pracy. Docenienie pracownika jest dla niego bardzo motywujące, odnosi się do jego motywacji wewnętrznej. I wcale nie kosztuje! Nagrody rzeczowe i pieniężne też nie muszą być kosztowne. Poza tym powinny być traktowane w kategorii inwestycji, a nie wydatku. Pracownicy będą dawali z siebie dużo więcej, a to przełoży się na rosnące wpływy przedsiębiorstwa. System przyznawania nagród powinien być jasno określony, aby pracownicy mieli świadomość tego, o co mogą walczyć. Na szczególne wyróżnienie często zasługują wieloletni pracownicy, którzy od lat przyczyniają się do poprawy pozycji firmy na rynku. W ich przypadku można pomyśleć o dodatkowych benefitach pozapłacowych jak zmniejszenie kontroli ze strony pracodawcy.

Pozwól nagrodę wybrać pracownikowi

Aby nagrody rzeczywiście spełniały swoją funkcję, powinny być dla danej osoby atrakcyjne. Oznacza to, że nie można ustalić jednej nagrody dla wszystkich. Każdy pracownik wolałby coś innego. Najlepiej najpierw poznać nieco bliżej pracowników, by dobrać do nich nagrodę indywidualnie. Jeśli nie ma takiej możliwości, bo zespół jest duży, można podjąć współpracę z takimi platformami, jak Nais.pl. Za pomocą jednej platformy, pracownicy mają dostęp do różnych form nagród. Mogą zdecydować się na książki, wizytę w restauracji czy kinie. Pracodawca przyznaje pulę środków, które konkretna osoba może wydać w dowolny sposób. Rozwiązanie to pozwala za każdym razem skorzystać z czegoś zupełnie innego, co w konkretnym momencie jest potrzebne pracownikowi. Dzięki temu ta forma nagrody nigdy się nie znudzi i wciąż będzie motywującym bodźcem.

Jak nie nagradzać?

W przypadku nagród nie popłaca nadgorliwość. Jeśli częstotliwość przyznawania nagród będzie zbyt duża, staną się tak oczywiste, że przestaną być nagrodą. Innym czynnikiem, który demobilizuje, to przyznawanie wszystkim takich samych nagród, kiedy na przykład ktoś z członków zespołu, niewiele wniósł do osiągnięcia celu. Nagroda, która nie jest przyznana sprawiedliwie lub jest za mała w odniesieniu do pracy, jaką trzeba było wykonać, nigdy nie będzie motywowała. Mało tego, może przyczynić się do obniżenia morale grupy i powstania konfliktów.

Artykuł partnerski

Komentarze