Współczesny pracownik szansą i wyzwaniem dla Twojej firmy

Happy engineer in uniform and orange cap with mobile phone in hand

Jednym z największych wyzwań, z jakimi współcześnie muszą się mierzyć pracodawcy, jest rozwarstwienie pokoleniowe kadry pracowniczej. W ostatnich kilkudziesięciu latach, za sprawą dynamicznych zmian struktur społecznych, galopującego rozwoju nowych technologii i przemian polityczno-gospodarczych, wymiana pokoleń następowała znacznie szybciej niż dawniej. W socjologii najpierw mówiło się o pokoleniu X, później o pokoleniu Y, dziś zaś na rynek pracy przebojem wkraczają ludzie urodzeni po 1995 r., zwani pokoleniem Z.

Współczesny pracownik może więc należeć do jednej z tych trzech generacji – a trzeba wiedzieć, że bardzo się one od siebie różnią. Przedstawiciele każdego z pokoleń, z różnym spojrzeniem na świat, różnymi doświadczeniami i kompetencjami potrafią świetnie się uzupełniać i razem wzmacniać notowania firmy. Trzeba jednak zadbać o to, by członkowie naszej załogi wzbijali się na wyżyny swoich indywidualnych możliwości. Świadomy i nastawiony na sukces pracodawca wie doskonale, że efektywność pracownika i jakość wykonywanej przez niego pracy zależne są od poziomu jego zadowolenia oraz motywacji. Wypracowanie idealnego sposobu motywowania tak zróżnicowanej grupy nie jest proste, ale przynosi niesamowite efekty.

Różne atuty, te same cele

 By cały firmowy organizm pracował na pełnych obrotach i osiągał najlepsze z możliwych rezultaty, trzeba odpowiednio zadbać o współtworzące go komórki. Takie „fizjologiczne” porównanie może  nie do każdego przemówić, ale dobrze oddaje mechanizmy rządzące firmowymi strukturami. Jako że przedstawiciele pokolenia X i Y są obecni na rynku pracy już od jakiegoś czasu, nie będziemy rozpisywać się na temat wartości, które wnoszą oni do życia firmowych projektów. Uznaliśmy natomiast, że warto scharakteryzować krótko pracownika pokolenia Z, by dzięki temu w przybliżeniu określić jego oczekiwania wobec pracodawcy.

 Osoby urodzone po 1995 r. nie dają się łatwo zakwalifikować i sprowadzić do wspólnego mianownika. Ich główną cechą jest indywidualizm i skłonność raczej do pracy w pojedynkę niż w grupie. Nie oznacza to, że nie sprawdzają się w zadaniach zespołowych – wręcz przeciwnie, będąc częścią teamu, dają z siebie wszystko. Wolą jednak same wykonywać powierzone im zadania i brać za nie pełną odpowiedzialność. Wychowane w przekonaniu o własnej wyjątkowości, są nastawione na sukces, który pojmują nieco inaczej niż ich starsi koledzy. Bardziej od wysokich zarobków liczy się dla nich uczestnictwo w ciekawych projektach, współtworzenie produktów i usług innowacyjnych i oryginalnych. Największe wyzwanie dla pracodawców stanowi zaś fakt, że osoby takie nie przywiązują się zbytnio do miejsca pracy, są mobilne i przygotowane do częstej zmiany otoczenia. Jak więc w takiej sytuacji zatrzymać u siebie zdolnego, zorientowanego na cel pracownika?

Formuły motywacyjne według Sodexo

Długoletnie doświadczenie ekspertów firmy Sodexo (www) pokazuje, że zaskakująco pozytywne rezultaty w tym względzie można uzyskać posługując się odpowiednio przygotowanym, innowacyjnym system motywacji pracowników. Biorąc pod uwagę ich zróżnicowane potrzeby, wymagania i gusta, Sodexo proponuje odejście od standardowych form wynagradzania pracowników, które zasadniczo opierały się o takie same podarunki czy benefity dla wszystkich pracowników. Ostatnie badania pokazują, że poziom motywacji i zaangażowania pracownika w wykonywanie powierzonych mu zadań znacznie wzrasta, jeśli może on sam wybrać świadczenia uznaniowe, które najbardziej mu odpowiadają. Dokładnie te założenia znalazły potwierdzenie w opracowanych przez firmę Sodexo narzędziach dedykowanych wszystkim przedsiębiorcom, którzy poszukują skutecznych sposobów na wzmocnienie motywacji swoich pracowników. Karty Podarunkowe i Kupony Podarunkowe, bo o nich mowa, pozostawiają każdej obdarowanej osobie możliwość wyboru nagrody odpowiadającej jej indywidualnym upodobaniom, a szeroka sieć punktów akceptacji zapewnia wygodną realizację otrzymanego wyróżnienia.

Sam wybór nagrody oraz zarządzanie świadczeniem pozapłacowym otrzymanym w ramach Kuponów Podarunkowych odbywa się przy pomocy łatwej w obsłudze platformy internetowej, za sprawą której każdy z naszych podwładnych może sam zdecydować, jaki prezent chciałby otrzymać za zrealizowane przez siebie zadania i szczególne zasługi w danych projektach. Korzystanie z rozwiązań przygotowanych przez Sodexo umożliwia wdrożenie skutecznego systemu motywacyjnego, opartego na wyjątkowo zróżnicowanych i dostosowanych do potrzeb wszystkich pracowników świadczeniach.

Artykuł sponsorowany

Komentarze