Dworzec w Czeremsze ma szansę zostać najlepszym dworcem kolejowym w Polsce

Dworzec kolejowy w Czeremsze został wybrany do finałowej dziesiątki w konkursie organizowanym przez Fundację ProKolej i Fundację Grupy PKP „Dworzec Roku 2020”. Kolejnym etapem jest wybór najlepszego dworca w Polsce.

Do 31 października można głosować na najładniejszy i najbardziej funkcjonalny dworzec w ramach konkursu „Dworzec Roku 2020”. Zachęcamy do oddawania głosów na stronie internetowej: www.dworzec-roku.pl.

Poniżej przedstawiamy listę dworców, które, po pierwszym głosowaniu oraz przeprowadzonych audytach, znalazły się w ścisłej czołówce. To właśnie jeden z nich zostanie Dworcem Roku:

  • Bydgoszcz Główna
  • Czeremcha
  • Gliwice
  • Goczałkowice – Zdrój
  • Oświęcim
  • Piaseczno
  • Przemyśl Główny
  • Starogard Gdański
  • Wodzisław Śląski
  • Wrocław Główny

Celem konkursu „Dworzec Roku” jest:

  • wyróżnienie najlepiej ocenianych przez użytkowników dworców kolejowych w Polsce,
  • zebranie i propagowanie dobrych praktyk w obsłudze podróżnych,
  • promowanie dworców nowoczesnych i funkcjonalnych.

Organizatorami konkursu są: Fundacja Grupy PKP i Fundacja ProKolej.

Nowoczesny, ekologiczny i w pełni dostosowany do potrzeb wszystkich pasażerów – taki jest nowo wybudowany dworzec kolejowy w Czeremsze. Został on udostępniony pasażerom na początku tego roku jako pierwszy w województwie podlaskim obiekt objęty Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Nowy, mniejszy, ale bardziej funkcjonalny dworzec powstał w miejscu dotychczasowego pochodzącego z lat 80. XX w. Został on wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. W budynku znalazły się poczekalnia, kasa biletowa z obniżonym okienkiem oraz ogólnodostępne toalety i pomieszczenie dla rodziców z dziećmi. Nowy obiekt został w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym z niepełnosprawnościami.

Wewnątrz zainstalowano pętle indukcyjne (wzmacniacze głosu) dla osób niedosłyszących, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące dla niewidomych i niedowidzących. W budynku dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa podróżnych zamontowano nowoczesny system monitoringu.

Inwestycja objęła również zagospodarowanie terenu przyległego do dworca. W jego sąsiedztwie wyznaczono miejsca parkingowe oraz postojowe typu Kiss&Ride. Nowością jest wiata rowerowa ze stojakami oraz stacją naprawy rowerów. Podobnie jak w przypadku innych IDS-ów w Czeremsze zastosowano rozwiązania proekologiczne. Dworzec został wyposażony w kolektory słoneczne, energooszczędne oświetlenie LED i pompy ciepła. Zastosowano także system odzysku wody deszczowej.

Koszt inwestycji – wynoszący około 13 mln zł – został pokryty ze środków własnych PKP S.A. oraz unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Red. PP, fot. PKP

Komentarze