Które regionalne produkty i usługi okażą się najlepsze i powiększą prestiżowe grono Podlaskiej Marki?

Podlaska Marka to jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych plebiscytów, organizowany nieprzerwanie od kilkunastu lat i niezmiennie cieszący się dużym zainteresowaniem regionalnych producentów i konsumentów. W tym roku odbywa się jego jubileuszowa, 15. edycja. Ustanowiono rekord zgłoszeń – 290, o 70 więcej niż w roku ubiegłym. Tyle kandydatur to najlepszy wynik w historii nagrody marszałka województwa podlaskiego.

Podlaska Marka to przegląd nowych rozwiązań, trendów, smaków. To ranking układany przez Podlasian. Pokazujący, co w ostatnim czasie nas zachwycało i zaskakiwało. Podlaska Marka jest otwarta na głos producentów i mieszkańców regionu. W tym roku rywalizacja o toczyć się będzie w siedmiu kategoriach tematycznych: Produkt Spożywczy (52 zgłoszenia), Produkt Użytkowy (60 zgłoszeń), Inwestycja (22 zgłoszenia), Odkrycie (25 zgłoszeń), Wydarzenie (51 zgłoszeń), Kultura (38 zgłoszeń), Społeczeństwo (42 zgłoszenia).

W środę, 30 stycznia, rozpoczęła się weryfikacja zgłoszeń. Do właścicieli produktów trafiły wiadomości z prośbą o potwierdzenie zgłoszenia oraz wyrażenie zgody na udział w plebiscycie. Ankiety muszą wypełnić i przesłać na adres Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku do 15 lutego 2019 r.

Po zweryfikowaniu nadesłanych ankiet formularze wraz ze zdjęciami zostaną opublikowane na stronie podlaskamarka.pl. Każdy z odwiedzających stronę będzie mógł się zapoznać ze zgłoszonymi i potwierdzonymi produktami. Następnie odbędzie się posiedzenie Kapituły Nagrody, która spośród wszystkich przesłanych zgłoszeń wybierze 21 produktów nominowanych (trzy produkty w każdej kategorii). Będzie to nie lada wyzwanie ze względu na rekordową liczbę zgłoszeń w tegorocznej edycji. Spośród nominowanych produktów internauci będą mogli wybrać Podlaską Markę Konsumentów.

Podlaska Marka to z pewnością jeden z najbardziej prestiżowych konkursów, w którym udział biorą wyłącznie firmy z województwa podlaskiego. Bardzo mnie cieszy, że wśród zgłoszonych marek (w kategorii Produkt Użytkowy – red.) znalazł się również pierwszy regionalny portal o nieruchomościach – askdom.pl, którego jestem właścicielem. Sama nominacja jednak o niczym nie świadczy, przed nami ankieta zgłoszeniowa i co najważniejsze – posiedzenie kapituły 20 marca, która nominuje maksymalnie trzy produkty w danej kategorii – mówi Karol Serwatko. – W związku z tym, że w konkursie udział bierze wiele mocnych marek, które od lat funkcjonują na rynku, nie myślę nawet o nominacji kapituły, a tym bardziej o wygranej. Po prostu miło jest znaleźć się w takim gronie.

W ciągu ostatniej dekady w konkursie rywalizowało łącznie kilkaset produktów, które do dzisiaj, dzięki obecności na rynku i swojej doskonałej jakości, przyczyniają się do promocji naszego regionu w kraju i poza granicami Polski. Wśród laureatów znajdują się zarówno produkty dużych podlaskich przedsiębiorstw, takich jak np. Mlekovita, Polmos, Pronar, ale również drobnych producentów, kultywujących tradycje dziedzictwa kulturowego regionu.

Otrzymanie tytułu Podlaskiej Marki Roku nie wynika z wysokości sprzedaży czy z liczby zatrudnionych pracowników, ale z wysokiej jakości i unikatowych walorów wytwarzanych produktów. Podlaska Marka przyznawana jest więc najciekawszym inicjatywom, najpiękniejszym miejscom oraz najlepszym produktom, których wspólnym mianownikiem jest obszar ich realizacji – województwo podlaskie.

W kategorii Społeczeństwo powalczy m.in. Grupa Chorten. Tytuł zgłoszenia to 10 lat działań na rzecz integracji środowiska 1500 podlaskich i polskich kupców oraz promowania patriotyzmu konsumenckiego.

Przez 10 lat udało nam się zbudować przede wszystkim silną i kapitałowo niezależną grupę polskich sklepów spożywczych, ale nasze zgłoszenie do Podlaskiej Marki dotyczy działalności społecznej – tłumaczy w rozmowie z naszą redakcją Monika kosz-Koszewska, dyrektorka marketingu i rzeczniczka prasowa Grupy Chorten. – W tym zakresie integrujemy środowisko podlaskich i polskich kupców, producentów i dystrybutorów, jest to niespotykana w skali kraju inicjatywa. Budujemy swego rodzaju platformę wymiany doświadczeń między przedsiębiorcami, organizujemy debaty o przyszłości polskiego handlu, rozwoju polskich producentów i całej branży spożywczej, która jest jednym z kół zamachowych naszego regionu. Od dekady prowadzimy też działania skierowane do klientów. Poprzez kampanię społeczną „Kocham Polskę – kupuję w polskich sklepach” edukujemy ich w zakresie patriotyzmu konsumenckiego i budujemy świadomość, że każdy, nawet ten niewielki wybór miejsca zakupów, ma wpływ na rozwój polskiej przedsiębiorczości. Jesteśmy też organizatorem największych targów spożywczych w północno – wschodniej Polsce. Jako firma z Podlasia bardzo angażujemy się także w działania na rzecz lokalnej społeczności, właściciele naszych sklepów wspierają hospicja, domy dziecka i inne organizacje pomocowe, sponsorujemy młode talenty i wydarzenia sportowe oraz kulturalne w regionie.

Kosz-Koszewska wyjaśnia, że Grupa Chorten bierze udział w plebiscycie, ponieważ być może część mieszkańców kojarzy ją tylko jako grupę popularnych sklepów, a zgłoszenie ma pokazać 10-letni wkład w działania społeczne. Obecnie sieć liczy blisko 400 sklepów partnerskich na Podlasiu i już prawie 1500 w całej Polsce.

O nagrodę w kategorii Produkty Użytkowy powalczy np. węgiel aktywny do oczyszczania wody WG-12, produkowany przez spółkę Gryfskand w Zakładzie Produkcji Węgli Aktywnych w Hajnówce. Jest jednym z kilkudziesięciu rodzajów węgli aktywnych wytwarzanych w tej fabryce – jedynej takiej w kraju i jednej z nielicznych w Europie. Stosuje się go do czyszczenia wody w większości sieci wodociągowych w Polsce.

Nasz produkt po raz pierwszy bierze udział w tego rodzaju konkursie – wyjaśnia Remigiusz Gumiński, dyrektor Zakładu Węgli Aktywnych Gryfskand w Hajnówce. – Cieszymy się, że możemy go szerzej zaprezentować, bo jest to nasz najpopularniejszy i najczęściej stosowany węgiel aktywny. Służy do oczyszczania wody w większości sieci wodociągowych w Polsce. Mamy tę pewność, bo jest to jedyny węgiel kupowany przez odbiorców bezpośrednio u nas. Pozostałe produkty trafiają do dystrybutorów europejskich, a stamtąd m. in. do producentów filtrów.

Udział w konkursie Podlaska Marka to same korzyści – szerokie zainteresowanie konsumentów i mediów, nagrody finansowe, możliwość wykorzystywania logo konkursu oraz spotów promujących zwycięzców w akcjach reklamowych, ale przede wszystkim wzmocnienie prestiżu, dzięki możliwości dołączenia do zupełnie wyjątkowego grona – najlepszych podlaskich produktów.

Piotr Walczak, fot. pafoto.pl

Komentarze