,

Podlaski dworzec kolejowy może być dworcem roku w Polsce. To świeża inwestycja

Trwa trzecia edycja organizowanego przez Fundację ProKolej i Fundację Grupy PKP konkursu „Dworzec Roku”. PKP zachęcają do wzięcia udziału konkursie i zgłoszenia dworca w Czeremsze. Dlaczego akurat tego?

Jest ich ponad 630, a 90 proc. z nich stanowią budynki zarządzane przez Polskie Koleje Państwowe SA. Znajdują się w największych polskich aglomeracjach, ale także w niewielkich miejscowościach. Obsługują miliony podróżnych rocznie, ale też służą niewielkim społecznościom lokalnym. Są i zabytkowe, pełne interesujących detali architektonicznych, i nowoczesne, w których zastosowano najnowsze rozwiązania techniczno-budowlane, ukierunkowane na ochronę środowiska. Wykonane zostały w różnych epokach i stylach architektonicznych, różnią się wielkością, zakresem dostępnych usług. Łączy je jednak jedno: są miejscami, w których zaczynamy i kończmy nasze podróże koleją: i te dalekie, do miejsc wypoczynku, i te codzienne, związane z dojazdami do pracy czy szkoły.

Polskie Koleje Państwowe zapraszają do wzięcia udziału w konkursie „Dworzec Roku”, którego kolejna edycja tradycyjnie organizowana jest przez Fundację ProKolej oraz Fundację Grupy PKP. Koleje chcą zaprezentować bardzo ciekawe, choć niekoniecznie dobrze znane polskie dworce. Konkurs to doskonała okazja nie tylko do prezentacji najlepiej ocenianych przez użytkowników dworców kolejowych w Polsce, zebrania i propagowania dobrych praktyk w obsłudze podróżnych czy promowania dworców nowoczesnych i funkcjonalnych, ale również do popularyzacji miejscowości, w których się znajdują.

Dlaczego Czeremcha?

Nowoczesny, ekologiczny i w pełni dostosowany do potrzeb wszystkich pasażerów – taki jest nowo wybudowany dworzec kolejowy w Czeremsze. Został on udostępniony pasażerom na początku tego roku jako pierwszy w województwie podlaskim obiekt objęty Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
Nowy, mniejszy, ale bardziej funkcjonalny dworzec powstał w miejscu dotychczasowego, pochodzącego z lat 80. XX w. Został wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. W budynku znalazły się poczekalnia, kasa biletowa z obniżonym okienkiem oraz ogólnodostępne toalety i pomieszczenie dla rodziców z dziećmi.

Nowy obiekt został w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym z niepełnosprawnościami. Wewnątrz zainstalowano pętle indukcyjne (wzmacniacze głosu) dla osób niedosłyszących, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące dla niewidomych i niedowidzących. W budynku, dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa podróżnych, zamontowano nowoczesny system monitoringu.

Inwestycja objęła również zagospodarowanie terenu przyległego do dworca. W jego sąsiedztwie wyznaczono miejsca parkingowe oraz postojowe typu Kiss&Ride. Nowością jest wiata rowerowa ze stojakami oraz stacją naprawy rowerów. Podobnie jak w przypadku innych IDS-ów w Czeremsze zastosowano rozwiązania proekologiczne. Dworzec został wyposażony w kolektory słoneczne, energooszczędne oświetlenie LED i pompy ciepła.

Zastosowano także system odzysku wody deszczowej. Koszt inwestycji – wynoszący około 13 mln zł – został pokryty ze środków własnych PKP SA oraz unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Warto zobaczyć, jak krok po kroku powstawał nowy dworzec. Przebieg prac budowlanych został zarejestrowany przez kamery, dzięki czemu powstał film typu timelapse, ukazujący całą budowę w przyspieszonym tempie.

Jak wziąć udział w konkursie?

W pierwszym etapie konkursu na stronie dworzec-roku.pl będzie istniała możliwość zgłoszenia dworców. Warto przy tym pamiętać, że regulamin konkursu obejmuje czynne dworce kolejowe, na co dzień otwarte dla podróżnych i że największe szanse na nominacje do grona finalistów mają przede wszystkim te, które przeszły przemianę i dzięki temu stanowią wzór do naśladowania. Równolegle z formularzem nominacji pojawią się również pytania o najważniejsze cechy przyjaznego dworca kolejowego i subiektywną listę priorytetów w tym zakresie.

Po zamknięciu etapu zgłoszeń przeprowadzone zostaną audyty, które pozwolą zweryfikować zgłoszenia. W rezultacie powstanie lista dziesięciu dworców – finalistów konkursu, spośród których wyłoniony zostanie zwycięzca. Jeden na podstawie głosów niezależnego jury, drugi – w głosowaniu internautów.

Red. PP, fot. PKP

Komentarze