Siedziba firmy w domu, czyli jak mieć wszystko pod kontrolą

gogler

Każdy z nas musi na co dzień łączyć wiele dziedzin życia – pracę, hobby, dom. Dobra organizacja życia osobistego i zawodowego jest szczególnie ważna w przypadku osób prowadzących biznes, gdyż jest to zajęcie czasochłonne i wymagające zaangażowania. Często trudno jest tu wytyczyć sztywną granicę między gruntem prywatnym, a zawodowym. Pogodzenie różnych sfer życia jest o wiele łatwiejsze, gdy naszym miejscem pracy jest dom. Mamy wtedy wszystko pod ręką i nie musimy tracić czasu na dojazdy.

Jak założyć domową siedzibę firmy?

Przedsiębiorca, który planuje wykorzystać miejsce zamieszkania dla potrzeb biznesowych ma obowiązek zawiadomić o tym gminę, a także – w zależności od zakresu prowadzonej działalności – inspekcję pracy, sanepid, inspekcję weterynaryjną lub inne organy. Zgodnie z ustawą o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej każdy może czerpać korzyści z tego rodzaju działalności, o ile odbywa się ona bez dodatkowych uciążliwości. Przed otwarciem firmy w domu czy mieszkaniu należy więc upewnić się, że nasza aktywność nie będzie przeszkadzała sąsiadom.

Domową działalność gospodarczą można założyć poprzez wydzielenie miejsca w obecnym domu czy mieszkaniu, dobudowę siedziby do istniejącego już budynku lub kupno działki i wybudowanie nowego domu z miejscem na stanowiska pracy.

Inwestycja w bezpieczeństwo

Pamiętajmy, że tworząc siedzibę firmy inwestujemy w bezpieczeństwo nasze i naszych pracowników. Dlatego przy jej budowie siedziby ważny jest dobór sprawdzonych i solidnych materiałów budowlanych oraz elementów wykończenia wnętrza. Jeżeli przechowujemy w domu ważne firmowe dokumenty bądź projekty, przydadzą się dodatkowe zabezpieczenia. Firmy, takie jak białostocki Diadom oferują szeroką gamę drzwi i rolet antywłamaniowych, które skutecznie ochronią mienie firmowe, jak i prywatne.

Oszczędzanie na prowadzeniu domu

Domowa firma to nie tylko wygoda i lepsza organizacja czasu, ale i możliwość zredukowania części kosztów prowadzenia domu. Działalność zarejestrowania w miejscu zamieszkania pozwala na odliczenie od opodatkowania części opłat za czynsz, telefon czy prąd. Nie można tego jednak nadużywać, gdyż skarbówki bacznie przyglądają się tego rodzaju praktykom. Wszelkie umowy z dostawcami usług telekomunikacyjnych i internetowych opłaca się podpisywać jako przedsiębiorca. Umożliwia to nie tylko zmniejszenie dochodu do opodatkowania, ale i odliczenie podatku VAT.

Wydzielenie miejsca do pracy

Przy zakładaniu firmy i określaniu jej siedziby trzeba wskazać, jaka część domu będzie służyć do pracy. Przykładowo, jeżeli przeznaczyliśmy na miejsce pracy 40 m2 z 200 m2 powierzchni domu, to w koszta prowadzenia działalności możemy wpisać jedną piątą wysokości czynszu. Każdy firmowy wydatek trzeba umotywować, inaczej zostanie zakwestionowany przez kontrolę skarbową. O ile zakup telewizora przez agencję reklamową można uznać za zasadny, o tyle w przypadku właściciela firmy meblarskiej fiskus nie zgodzi się na zaliczenie go do kosztów prowadzenia działalności.

Firma z siedzibą w domu to ekonomiczne i praktyczne rozwiązanie dla przedsiębiorców. Zarządzając firmą z domu sprawujemy całodobową pieczę nad naszym biznesem, a ponadto możemy w znacznym stopniu obniżyć wydatki związane z prowadzeniem działalności oraz pogodzić życie prywatne z zawodowym.

artykuł partnerski

Komentarze