Komisja Europejska wyłoniła 30 półfinalistów z ponad 1,4 tys. kandydatur z ponad 40 krajów w ramach Europejskiego Konkursu Innowacji Społecznych. W tym zaszczytnym gronie znalazły się aż 2 projekty z Polski – Jillion oraz The Social Good Vending Machine. Spośród trzydziestu propozycji najwięcej pochodzi z Włoch – pięć oraz z Francji – trzy. Dwie inicjatywy, prócz Polski, zostały wybrane z Grecji Chorwacji, Turcji i Belgii.
Jillion to platforma przeznaczona do organizacji zbiórek crowdfundingowych dla potrzebujących. Stworzyła go wspólnie trójka przyjaciół: Edyta Kotowicz, Adam Kudybiński i Tomek Nowak.
To co odróżnia ich serwis od dziesiątek portali tego typu to fakt, że pomoc można ofiarować nie tylko w formie pieniędzy. Dlatego, że na Jillion można wspierać poszczególne przedsięwzięcia na 2 sposoby: licytując wystawione przedmioty i usługi lub samemu wystawiając je na aukcję.
Innowacje społeczne to projekty, które poprzez nowatorskie pomysły będą w stanie rozwiązać problemy Europejczyków, np. w zakresie edukacji, zatrudnienia, środowiska czy zdrowia. Większość wyróżnionych inicjatyw skupia się wokół tematyki recyklingu i upcyklingu, efektywnego dostarczania usług społecznych osobom starszym i niepełnosprawnym. Całość zdominowała filozofia dzielenia się, budowania platform wymiany i wspólnego użytkowania.
Półfinaliści we wrześniu wezmą udział w akademii innowacji w Wiedniu. Podczas trzydniowego spotkania pomysły będą cyzelowane przez ekspertów oraz uczestników spotkania. Następnie jury wybierze trzy najlepsze idee, które w listopadzie w Brukseli otrzymają nagrody w wysokości 50 tysięcy euro. Czwarta nagroda, która zostanie przyznana po raz pierwszy, trafi do autorów koncepcji, która będzie miała największy pozytywny wpływ na rzeczywistość.
Źródło informacji: innpoland.pl oraz ngo.pl